tisdag 14 april 2009

Spirande grönt

Växter hos mig får inte vara alltför känsliga. De får flytta runt och byta kruka titt som tätt. För det mesta funkar det bra. Jag är en hejare på att få paradisträd att trivas, ta sticklingar på dem och få nya plantor. Jag kämpar även på med två små citrusträd som växer lite som det behagar dem. Beskär man dem på ett ställe, växer det ut blad på något helt annat ställe.

Med mina nya etiketter som jag ivrigt ville få på plats blev det i söndags dags för lite omplanteringar. Mina gamla lerkrukor åkte fram (fast det är svårt att hitta några fat som jag tycker passar) och i övrigt mycket vitt.





Det var allt från den här kraxande Fröken.

35 kommentarer:

millandante sa...

Åh så fint!!!
Är det citronplantor de översta? Har du drivit upp dem själv från kärna? Så himla fina och så snyggt med lerkrukorna till, och dina etiketter...
Nu vill jag ha likadana!!!
Kram

Emelie sa...

Hej du lilla krax!
Vad fint det blev med skyltarna på krukorna!
Tänk vad man kan få brottas med blomster och grönt ibland bara för att de inte växer som man tänkt sig...Hi hi - vilka problem.

Ha det gott!
Kram Em

Aratorps Lena sa...

Jag kraxar också... sväljer småspik, och det kanske inte är det värsta när jag tänker efter! Jag har beställt stämplar från Clas Olson (stavade jättefel sist) och väntar ivrigt på att få pyssla lite. Ska försöka åka in till Göteborg snart och gå till den jättestora Panduro som finns där, kanske kan man hitta lite godsaker? Ha en bra dag, trots halsen! Kram

Anonym sa...

Hej hej!
Jag har uppdaterat mej på vad du har pysslat med de senaste veckorna. Flitiga människa! Massor av ny inspiration har jag fått, som vanligt. Etiketterna är ju så snygga! Wow!
Kramar A-S

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Nu har jag läst mig ikapp här hos dig. Det blir mycket att gå igenom när man har paus för renovering...

Så fina etiketter i lera! Och hjärtkransen. En sådan har jag försökt mig på, men inte lyckats med. Dina blev iaf supersnygga!

Ha det fint!

rustik charm sa...

Så snyggt det blev:) Gillar verkligen dina skyltar.
Ha en bra dag.
Kram Kristina

rosenskära sa...

Hej på sig lilla fröken (brukar tänka på ett sånt där litet hembiträde med stärkt förkläde när jag skriver det!).

Omplanteringar är jag fasligt dålig på, även om det verkligen skulle behövas. Olivträdet t ex skulle säkert glädjas över en liten skvätt ny jord...

Kram/L

Mjuka sa...

Jag kommer snart hem till dig och själ de där etiketterna "fniss"" Så snyggt det blev på krukorna.
kramkram Malin

Nettan sa...

Ojoj, här hade jag mycket att läsa i kapp! Fina bilder som vanligt! Å skyltarna, har gjort liknande i vit cernitlera för att sätta i kryddväxterna!
Ser att det blivit lite påskpyntat hos dig oxå..tänk vad man har i sina gömmor!;-)
Kram Nettan

Anne sa...

Så fint det blev!
Etiketterna passade ju hur bra som helst på vit kruka...

Fint prydnadgräs du hade med små tuppar (eller hönor kanske?) i, lagom sparsmakat påskpyntat, me like!

Hoppas det blir bättre snart med kraxandet... annars minns du kanske mitt recept att hota kroppen med? :)

HUSnrNIO sa...

Vad dekorativt med en liten etikett här och där runt plantorna.

Lilla huset på prärien sa...

Åh det är underbart att sätta händerna i jorden och plantera om lite. Jag kämpar också på med ett citrusträd som jag köpt nyligen. Det är alltid spännande att se om det klarar av att leva i min närhet *ler*

Kram Jenny

Mia sa...

Du måste vara synsk för just idag verkar det ha lossnat vad gäller lägenheten. Håll tummarna. Alla köer jag står i ger inget, har typ plats nr. 16 473 men söker ju mycket privat och andra hand och där har jag hittat två seriösa med bra lägenheter och bra hyra. En har ett grymt läge inne i city och den andra är i Järfälla som också är jättebra även om det är lite längre bort än vad jag först tänkt. Men man får inte vara kräsen. Det fanns visst fler sökande men jag försökte sälja mig så gott jag kunde så nu får vi hoppas!
Ska ju inte dit förrän i augusti men paniken börjar redan komma..

Kram

homebylina sa...

Åh, vad fint det blev med din etikett i gråsvart till den vita krukan!! Jag vill oxå ha en etikett =)Lina

Engelska Villan sa...

Men vilka fina skyltar du gjort!! Det måste jag verkligen prova. Och du har stämplar från Claes Ohlson alltså, som jag har letat efter såna!
Tack för jättefin inspiration!!
Kram Anna

Livets njutning sa...

Vad fin etiketten är. Såg att du gjorde dem själva. Skulle vilja ha några hemma. Kanske jag får försöka göra egna. :)

Ha en skön dag!

Jenny

Villa Carl Larsson sa...

Så himla fint!! Och jag måste också testa det där med cernitlera. Det borde ju gå.. hihi

Krya på dig! Kram

Lauras gård sa...

Citrusträden har du drivit upp dem själv? Då jag var yngre satte jag paprikakärnor och det blev paprikor på träden. Kram Stina

Flaggduken 2 sa...

Håller med du!
Saker prylar pryttlar & växter ska tålas att flytta runt.
Söta skyltar, ska nog göra en härm-apa...
Kram Petra

Må Gott sa...

Hellooooo!!!

Long time no see...

Men när jag nu uppdaterar mig hos dig blir jag som alltid inspirerad i massor och får hela huvet fullt med idéer! :-)

Sydde lite skojiga vimplar häromdagen. Dessa gav jag bort innan jag hann fota. Men vilket år som helst ska jag göra likadana till mig själv och då lägger jag ut dom på bloggen. Det händer att jag också knåpar ihop något lite då och då. När man tittar på dina bilder är chansen större att man får tummen ur!

Må gott!
Kram Anette

Lönnen 13 sa...

Åh, vilken härlig blogg jag klickade in på!
Mycket med inspiration fick jag här.Läggs genast in på min länklista,så jag hittar tillbaka.
Kram Anneli

Cilla sa...

Ja men visst är det så kul att pyssla & byta plats..
Såå fina dina etiketter blev!!
Super fina..
Ha det bäst!!
Kram Cilla

Grodmamman sa...

Här gäller det också att växterna är tåliga! De jag har nu verkar dock trivas alldeles förträffligt här hos oss!:)
Är faktiskt lite avundsjuk på dina fina etiketter!:)
Jag vill egentligen inte heller måla fönstret svart, så det blir nog aldrig så.
Kram

Joanna sa...

Makalöst fina etiketter måste jag säga. Dem ska du vara nöjd med. Härligt att tövädret har dragit sig uppåt landet också. Hoppas att det håller i sig

Vårt hem på landet sa...

Citrusar är ju lite sega av sig, men dina ser superfina ut! Får lite dåligt samvete när jag läser att du ägnar dina krukväxter så mycket tid o kärlek. Mina ska vara glada att jag kommer ihåg att ge dem vatten nån gång :) Men min murgröna som jag köpte långt innan jul eller till o med i somras lever ännu! Dock köpte jag ju två likadana dubbelbågar, men den andra dog... :)

chokladblomma sa...

Etiketterna är jättesnygga!!
Vad påhittig du är!
Ha det gott och krya på dig!
Kram

Stjärnor & Champagne sa...

Ha du verkar ha gröna fingrar, kan jag gå i skola hos dig...Vill gärna omge mig av grönt, men får ganska ofta köpa nytt.

Kram Anne

Mrs. b sa...

Åh vad fint! Och nya etiketterna också. Här hemma saknas ju grönt helt och hållet...

Jo, förkylning är det här med. Fattar inte hur jag lyckats fått det - barnen har ju inte varit på dagis på flera dagar och vi själva har varit hemma och i trädgården. Skumt. Men det blir väl till att masa sig till jobbet imorgon trots allt. Med ett packe näsdukar.

LINAH sa...

Åh så fina dina skyltar blev. Jag är så sugen på att göra mina egna. Jättebra inspiration. Tack!

Casa Loda sa...

Men oj så fint det blev! Även jag blev inspirerad. Tack för allt fint du visar!
Kram Annika

Jenny sa...

Hej krassliga du!
Vad fina bilder du visar oss..gillar verkligen de där fina etiketterna:)

Krya på dig!

kram Jenny

Frida sa...

Hej! Vilka underbara växter och fina ettiketter du har gjort.

Hoppas du har haft en trevlig påsk!
Kram Frida

MO sa...

Så snyggt med etiketter på krukorna. Ja men det kan väl var lite kul med något som bryter av det vita, de ser ju gamla o lite patinerade ut (det heter så va?). Här har det inte pysslats ett dugg, det har varit helt underbart väder. Vi har suttit ute i hörnan o njutit av solen, grillat osv. Ansiktet känner av solen, den tar ganska bra nu o jag är alltid slarvig med att smörja in mig....Så det blir inte mycket bloggande när det är så fint väder.

Jaså det har varit lugnt sen i påskhelgen, inga grannar som möblerar om?? Så vettigt av dem..hihi, kramar

Mari sa...

Jaha! Så det blev en förkylning till..attans!

Snyggt med grönt du har allt lite gröna fingrar till skillnad från vissa andra, hos mej dör allt i växtväg....tom kaktusar, då är det illa.

Vad jag gillar dina etiketter, blev ju så perfekta fast det har jag ju skrivit innan.

Ha det så gott och krya på sej nu!

Anna sa...

Tycker att det är fint med små, gamla silverfat - gärna udda - under lerkrukor, både omålade och vita. Kostar inte mycket i antikaffärer och loppisar.

Leretiketterna är supersnygga!