onsdag 11 april 2012

Hur man får till ett blogginlägg av en lapp

Ibland är det lite tröstlöst att jobba med det jag gör. För alla tycker ju att de kan skriva, fotografera och anlägga ett journalistiskt perspektiv. Vem som helst kan beskriva sig som skribent, utan utbildning eller erfarenhet. Detta till skillnad från vissa andra branscher - man kan ju inte kalla sig för sjuksköterska bara för att man är bra på att sätta på plåster...

Men ibland upplever man små guldglimtar då man kan tänka "Åååh, jag behövs!"
Jag hade felanmält en sak i min lägenhet, och när jag kom hem idag hittade jag en lapp med följande text:
"Kontroll rör. Vi hör av oss"

Öh, jaha..?
Hittade ni något fel eller inte? Vad var det för fel i så fall?  Eller var det en särskrivning, och ni menade istället kontrollrör? Vad är det? Eller menade ni att ni genomförde en kontroll AV ett rör? Och vad innebär kontroll?
Hör av er - är det någon form av hot? När har ni tänkt höra av er? Och om vad? Ska jag vakta telefonen? Inte lämna lägenheten? Inte använda röret? Vilket rör då?

Ja, tänk hur det kan gå om man inte tänker igenom vad man skriver, och huruvida andra kan förstå vad man menar..

Men professionell loppisskålfyndare tycker jag dock att jag kan kalla mig!

9 kommentarer:

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Känner att jag hade blivit lätt uppgiven om jag kommit hem till en liknande lapp. Men förmodligen har personen som skrivit den tyckt han/hon varit väldigt tydlig - hållit sig kortfattad och endast skrivit det väsentliga. :-)

Söt skål, även om jag nu tittade mest på den snygga kudden under. Och så måste jag ju kommentera dina snygga ljusstakar för några inlägg sedan. Blev genast inspirerad till att göra något liknande. Har lite papperslera kvar sedan senaste projektet...

Ha det gott!

Glaver sa...

Gillar dina friska inlägg. Gillar skålen med. Å proffs loppisskålellerandrafinatingfyndare de e inte fy skam det. Det är jag med:-)

Linas Vita Hem sa...

Hej Fröken!
Hihi...fnissar lite åt ditt inlägg, underhållande läsning!:) Vad märkliga folk är. Själv är jag nog lagd åt andra håller och skriver för mycket och för krångligt när jag ska förklara något!:) Jag gillar kuddfodralet! Kram/L

kungen o majkis sa...

Äh nu ska du inte vara sån där ;D! Kunde ju ha varit värre. De kunde ju ha skrivit:

Rör. Ringer.

Jag vill också bli en sån där proffs-skål-hittare. Håller du någon gång i en kurs i ämnen så hör av dig ;-)!

Mamma med ambitioner sa...

Hallojsan!
Du e bara för kul som kan göra ett inlägg av bara några få ord. Jag hade som du blivit uppgiven av meddelandet. Tycker du ska höra av dig till vederbörande och säga det. Kanske kan han/hon ta det positivt och göra bättre i från sig nästa gång. Som vanligt bjuder du på fina bilder.
Ha det grejt.
Kram Kristina

Lantmätarvillan sa...

Särskrivning eller ej, dock svårtydd...

Den som lever får se ;)

Kan vara så att den som lagade rören var bra mycket bättre på det än att vara informativ. Dock ett litet förtydligande hade varit bra.

Medan färgen på dörren torkar har jag vandrat vidare in till toaletten för färdigställande av mitt evighetsprojekt- kaklingen. Jag har absolut inte kommit till kaklingen utan är mer vid fuktspärrsstadiet...

Nyanser av vitt sa...

Det är alltid mottagaren som tolkar det man skriver....

Helena sa...

Ja ha ha man undrar ju :-) bäst att du inte förstorar upp det fööör mycket ;-) men var beredd vad som helst kan troligtvis hända :-D
KRAM från mig!

Grodmamman sa...

Vilket roligt inlägg det blev av en sådan liten lapp!:) Å andra sidan håller jag med dig fullständigt, skriv så att man fattar!
Fin skål och jag gillade även kudden under skålen.
Kram