måndag 30 april 2012

Packa för obestämd tid

Några frågor som jag funderar på så här under en ledig Valborgsmässoaftoneftermiddag:
  1. Finns egentligen ovanstående ord? Afton blir det väl först på kvällen? Kan  man prata om det är en afton redan kl 13?
  2. När jobbade jag egentligen in den här dagen? Och är det något jag behöver fundera på?
  3. Vad kan man använda för att putsa upp en skruttig mässingbricka? Putsmedlet ska helst vara något husmodersknep, inte något kemiskt stinkande medel..
  4. Vad behöver man ta med sig när man ska flytta och inte vet hur länge man ska vara borta?
  5. Hur går det till när man har en flyttfirma som ska både packa och flytta åt en? Sätter man upp små lappar på sakerna som ska med, eller står man och pekar ut?
  6. Hur bra är egentligen skoltavelfärgen från Granit? Äh, det svaret kan jag ju, den är hur bra som helst, man kan måla nästan vad som helst, till exempel en kruka till kryddväxter! 

 
Hm, en till fråga. Man kanske borde packa med målarfärg också?

11 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!

Tyvärr har jag inte svar på alla dina frågor, men
Målarfärg går alltid åt.
Ketchup putsade min farmor med, vet ej om det funkade men hon hade det
Ha en trevlig dag

Kram

Hannis sa...

Ketchup har jag provat som putsmedel. Funkar utmärkt!
2:Afton...tänk inte på det. Du kan sluta tidigare, gört bara!
3:När jag hade flyttfirma packade dom rubbet. Snabbt som 17 gick det.
4:Skoltavelfärgen är kanon!

Och nu skrattar jag åt mig själv för att jag svarat på dina frågor och tycker att jag är rolig.
Dags att gå hem för dagen kanske?

Bra strategi inför ditt tillfälliga boende Fröken.
Du kommer att fixa det!

Lina sa...

Målarfärg låter som ett måste.

Vaire sa...

Jag kan inte svara på andra frågor, men den här sidan har bra tips om hur kan man putsa mässing: http://tipnut.com/brass-cleaners/

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Själv sitter jag nu och funderar på om jag inte har en kruka någonstans som behöver målas om. I skoltavelfärg. :-)

En sånt klassiskt husmodersknep är vinäger. Verkar kunna fungera till allt. Ta bort dålig lukt i kylskåpet, ta bort missfärgningar i kaffekoppen, göra ägg (som du då färgar med naturliga grejer) glansigare. Kanske kan det funka på mässing?

Ha en riktigt fin 1 maj imorgon, vilka funderingar du än må ha då.

Grodmamman sa...

Många frågor där!:) Har inte svar på dem, men är övertygad om att målarfärgen är bra att ha med.
Hoppas att du har en skön ledighet!:)
Kram

Lantmätarvillan sa...

Jag har funderat ganska mycket på fråga nr 4 på senaste...

Packningshjärna har gått på högvarv och nu går den på halvvarv. Efter ett tag ser man tjusningen med att ransonera och upptäcker att när man flyttar tillbaka kommer mycket att åka iväg till återvinningen eller en loppisrunda kanske.

2012 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Jag vill genast gå och köpa den där skoltavelfärgen! En dum fråga kanske, men är den en sån som man kan tvätta bort också?

Lycka till med packningen nu, gud vad svårt att veta hur mycket man behöver för en obestämd tid .... jag packar alltid för mycket så jag har inga bra råd ...

Anna-Karin sa...

Själv blev jag lätt förvirrad när jag upptäckte att allt var öppet som vanligt i måndags- det kändes ju som helg...både jag och mannen och barnen var lediga så det var en extra lyxig bonusdag. Nästa år jobbar vi väll,,,

Anonym sa...

Hej!

Ett gammalt sjömansknep att putsa mässing: Ta diskmedel på en halv citron och gnid in, låt det verka en stund torka bort med blöt trasa. Har själv kakelugnsluckor som jag brukar använda det på.