onsdag 20 november 2013

Dags för självrannsakelse

Om det är något som skulle få mig att sluta blogga så är det det växande inslaget av reklam, både öppen och dold (så kallade "samarbeten" med företag) i bloggvärlden.
 
Jag. blir. så. trött.
 
Jag vet inte vad som gör mig mest trött.
  • Att jag känner mig som den enda som eftersöker lite mer ärlighet framför att tjäna pengar? Jag vill veta att det som skrivs är vad någon verkligen tycker, känner, upplever, och inte vad den fått betalt för att tycka, känna och uppleva.
  • Att få verkar bry sig om att måna om sin egen integritet och trovärdighet och gör reklam för i stort sett vad som helst?
  • Att det blir mindre och mindre text/ dialog i bloggtexterna och kommentatorsfälten om något annat än var saker är köpta?
  • Att det bara verkar röra sig om att konsumera, dyrt och mycket, för att vara lycklig?
  • Att reklamtexterna i många fall känns osanna och dåligt skrivna så att man direkt ser igenom att detta enbart är reklam och inte alls bloggarens egen åsikt? Till exempel att det används ord och fraser som är helt annorlunda mot vanliga inlägg eller att det påstås att en viss typ av duk är ett "måste" i jul, men att sagda duk aldrig förekommer på någon av bloggens julbilder senare.
 
Självklart bör man ju även fråga sig själv om man uppmuntrar till ökad konsumtionshets? Jag hoppas verkligen inte det.
  • Jag försöker skriva om många olika saker, med en fokus på att skapa själv, inte köpa färdigt.
  •  Majoriteten av min inredning köper jag på loppisar och second hand eller byter/får av andra. När jag tröttnar på något är det självklart att ge det vidare.
  • Jag försöker vara restriktiv med länkar till företag när jag köper något på affärer, och är tydlig med att detta är något jag köpt själv, jag har inte fått saken ifråga.
  • Jag tackar konsekvent nej till att vara med på företagssamarbeten eller få pengar/gåvor mot "redaktionell text".
  • Jag tänker på hur jag skriver, och försöker undvika formuleringar där jag direkt uppmanar till att köpa mera eller en viss produkt för att vara trendig - du ska utgå från din smak, inte vad någon säger åt dig att du ska ha för att vara rätt!
  • Jag är noga med att tala om att det här en reklamfri blogg, och att jag alltid skriver utifrån min egen oköpta åsikt.
Men man kan ju alltid bli bättre.

Vad tycker du?



19 kommentarer:

Ewa sa...

Jag tycker precis som du. Blir så trött av att läsa dessa bloggar där det görs reklam för tex påslakan som är sååå sköna. Det är ju helt klart att bloggaren fått dessa för att sedan skriva om dem. Jag uppskattar så att du har en reklamfri blogg. Så befriande. Snälla fortsätt skriva.

Tekla sa...

Som en av dina trogna följare måste jag ju erkänna:
1. Det är bland annat för din härliga icke komersiella tanke jag är här. Jag lever ju själv av samma princip.
2. Jag älskar din tydliga ärlighet.
3. Jag styrks i mina tankar om att hata reklam i ditt sällskap.
4. Jag tycker du har 100 % rätt i dina val.
Kör på som du gör! Jag hejar på dig!

Norrfrids Eija sa...

Förstår precis hur du känner! Avskyr dold reklam, och speciellt där man tydligt ser att fraserna är skrivna av någon annan, däremot tycker jag att det är OK när det klart och tydligt framgår att inlägget är sponsrat! Får själv förfrågningar från företag, men skulle aldrig någonsin nappa på erbjudandet om jag inte själv testat produkten och gillat resultatet av det....sen är det många av oss bloggare som haft bloggen som språngbräda till att våga starta eget, inklusive mig själv, och då blir det naturliga att med hjälp av bloggen försöka nå ut med sin produkt eller tjänst, dvs skriva säljande inlägg. Då är bloggen något mer än ens hobby. Men det ska göras på ett snyggt sätt, naturligt utan att det stör på din integritet och är förenligt med din livsstil. Detta med konsumtion är en fråga som kan diskuteras i all oändlighet. Att handla på loppis är också en form av konsumtion, inte något som tillfredsställer människans grundläggande behov som ju torde vara mat i magen, värme, kärlek, närhet och tak över huvudet, beroende hur man hårdrar det...detta är även ett dilemma för mig. Tänkvärt inlägg, tack!

Nilla Tankebubblor sa...

Jag håller så med dig!
De reklamrutorna som finns på min blogg kommer från blogg.se och de går, ännu så länge, att få bort med firefox adblock. Sedan skriver jag ju en hel del om prylar jag gillar och lockar säkert också till shoppingsug genom det :-)
Men jag är glad för att detta ämne kommit upp i bl a bloggen Bloggkommentatorerna. Regler om hur man får skriva och sånt. Det ska ju framgå om ett inlägg är sponsrat t ex. Just idag är det ännu en våg av Hemtex-inlägg. Det är ganska trist, men jag tycker att de flesta verkar ha märkt ut det i alla fall, om än med pytteliten finstil...

Ulv sa...

Vad bra skrivet! Jag håller helt och hålelt med dig. Jag får saker ibland av olika företag.Ooch jag är ALLTID noga med att påpeka att visst jag tar emot det, men jag lovar INTE att skriva gott om det. Tvärtom har det hänt att jag är ärlig och skriver att jag inte gillade det. För det mesta har det inte varit något som har varit nåt speciellt och då får de heller inget inlägg. Om det däremot är nåt jag verkligen gillar så kanske jag skriver om det men då är jag väldigt tydlig med att det är jag som skriver min åsikt ingen annan! Bra att du tar upp detta! Jag skiter i om det görs "smakfullt" som nån skriver här, smak har inget med det här att göra! det ska vara ärligt that's all!

Små steg till ett enklare liv sa...

Hej! jag har tagit bort många av köp-det-här-bloggarna från min sidomeny.De har ersatts med 'ekobloggar' ,rensa ut bloggar och så din blogg...för pyssla det vill jag också göra mera. Reklambanners tycker jag stör blogginläggen...så därför har jag själv inte dem.Ibland blir jag också så trött på reklam...i bloggvärlden och även i media. *piah*

Ute Lias sa...

Tack för att du håller en pytteliten bit av bloggvärlden reklamfri! Jag uppskattar det verkligen. Det finns allt för mycket saker i världen redan som det är!

Flippis sa...

Tack för ett bra inlägg och jag skriver under på allt. Ibland skriver jag iof var något är köpt, men det är om någon undrar. Nu är jag galet nyfken på de där magneterna och spikbandet?!

fru Larsson sa...

Aha, nu förstår jag! Tyckte det var lite konstigt när jag kollade igenom min lista med bloggar jag läser och såg att många av dom hade skrivit ett inlägg om en viss kedja... Hur mycket kan man få ut av ett sånt inlägg? Är det så pass mycket så man väljer att riskera att tappa läsare alltså!?

Ester sa...

Keep up the good work! Jag tycker också att t.ex. sponsrade inlägg om en madrass i en bakblogg känns både olustigt och tråkigt men däremot har jag inget emot att en bloggare länkar till ett företag som denne gillar och/eller har ett tydligt samarbete med. Men då ska det som sagt vara tydligt.

Själv länkar jag till både bloggar och företag som jag gillar men det är viktigt att det är MINA åsikter och inte någon annans - det är ju trots allt MIN blogg. :-)

Nenne sa...

Det är ju därför vi gillar dig!!
Ärligt och rakt!

Det är ingen tvekan om att det är du som tycker i din text! Underbart!

Överlag följer jag bara pysselbloggar och gillar också egengjort och återvunnet. Slit-och-släng systemet är inget som står på topplistan.

Din blogg är så full av inspiration och du behöver inte "tips" från något företag i världen. Däremot undrar jag om dom inte kopierar dig?? ;-)

Ha en bra dag!
(snöblandat regn i småland inatt.)

Att vara någons fru sa...

Jag tycker att det inte är svart eller vitt det där. Jag gör "i samarbete med"-inlägg, det vill säga inlägg jag får betalt för. Jag tackar nej till fler än jag tackar ja till - att jag får betalt innebär inte att jag skriver om precis vad som helst. Känner jag inte att det känns moraliskt okej så blir det ett nej.

Jag driver ju min blogg som ett företag, det är det jag försörjer mig på deltid. Tanken är såklart att jag framöver ska kunna arbeta helt som egen, och där är bloggen en del i det men inte allt. Men det innebär att jag MÅSTE ha en inkomst. Jag vill kunna gå över i ett välmående bolag den dagen jag helt ska stå på egna ben, utan vare sig lånade pengar eller hjälp av någon annan. Portalen som vi byggt upp kostade inte gratis, till exempel, och det hade jag aldrig kunnat genomföra utan att ha ett kapital (om jag inte vill skuldsätta mig). Samma sak med den utrustningen jag behöver för att kunna ta fotojobb, skriva krönikor med mera.

Jag förstår inte varför det ska vara fult att tjäna pengar på det man har byggt upp? Sålänge man är öppen och ärlig och redovisar vad som är reklam och vad som inte är reklam ser jag inte hur det ena utesluter det andra. För mig handlar inte allt om att det är svart eller vitt, att man antingen gör det med hjärta eller för pengar.

Varför inte både och? Jag gör det med hjärta OCH jag har en inkomst på det. Det är inget jag hymlar med. Och jag tror att läsarna nånstans förstår att reklam är en nödvändighet för de timmar man lägger ner (i mitt fall är det 30/h per vecka som läggs på bloggen - den tiden skulle jag aldrig kunna lägga ner på något slags pro bono-arbete tyvärr, jag har ju hus och bil och lån som alla andra) om man nu inte ska få ersättningen genom läsarna eller som lön av något större bolag som då kontrollerar vad, hur och när du skriver.

Jag är min egen, jag älskar det jag gör, jag är tokig i mina läsare och jag förstår att det är en ynnest. Men ja, jag fakturerar för reklamplatser, jag fakturerar för "reklaminlägg" eftersom det är en förutsättning för att jag en dag ska kunna leva helt på ett eget bolag med friare tider för familjen och slippa det där ekorrhjulet som JAG helst inte vill ha. Men vi är ju så olika där, och det måste vi få vara. Alla har sitt val med sin historia bakom. Jag tror att det är viktigt att komma ihåg.

Jag har all respekt i världen för de som väljer att skriva utan att leva på det, och jag har all respekt i världen för de som väljer att leva på sin förmåga att nå ut. Ingenting av de två alternativen är fula eller "fel" enligt mig, bara två olika sätt att göra det på.

Jag tycker det är så tråkigt när det ska bli två "läger" i bloggvärlden; de som är för en fakturerbar inkomst och de som är emot det. Vi är ju trots allt bara kvinnor som hittar våra olika vägar, och jag hoppas att vi ska kunna uppmuntra varann i vad vi än väljer. Jag tycker att du har en ljuvlig blogg och du gör den på ditt sätt alldeles utmärkt. Och jag hoppas att du kan förstå varför det förekommer banners och reklaminlägg inne hos mig. Det är inte för att "lura" någon - jag är alltid väldigt tydlig med reklamen - det är för att utan att fakturera så kan jag inte följa mina drömmar. De drömmarna som JAG har, som kanske inte är samma som någon annans.

Jag är helt emot dold reklam, men jag är rädd för att om det skapas drev mot öppen reklam så kommer de som vågat visa att de faktiskt får betalt, kanske inte fortsätta att göra det. Jag tycker absolut att det ska skrivas om smygreklamer eller "fula" samarbeten (där bloggaren dolt tjänar pengar på hur mycket folk köper) men nu när vindarna äntligen vänt och fler och fler förstår nyttan i att faktiskt redovisa sin inkomst och skatta för det, så tycker jag att vi nånstans nått dit vi ska.

Vi måste vara rädda om varandra, oavsett sätt vi väljer att arbeta. Alla som gör det som en hobby, och alla som gör det för att försörja sin familj.

Det finns plats för oss alla.

Ta hand om dig, och fortsätt vara precis så bra som du vill vara.

Lotta sa...

Jag tycker att din blogg är jättekul och inspirerande att läsa och följa. Eftersom jag gillar det du gör och din stil så känns det ju roligt att veta att det är just det, och inte för att någon betalar dig för det, men ibland kanske dessa två sammanfaller och då är det väl inte hela världen?

Syster vit sa...

Tycker som du och väljer bort reklam på min blogg.
Kram Liselott

Grodmamman sa...

Jag gillar din blogg som den är och uppskattar att du inte har reklam på din blogg. Samtidigt kan jag förstå att man vill tjäna pengar på sin blogg om man nu kan det. Det är dock tråkigt när en blogg blir så full av reklam att man knappt hittar själva inlägget emellan.
Fortsätt som du gör, det är därför jag följer din blogg!:)
Kram

Irene Lundell sa...

Två tankar:
1. Norrfrids Eijas inlägg ovan. Mycket klokt

2. I eftermiddags behövde jag göra ett ärende, svängde in i Täby Centrum som låg på vägen mellan hemma och dit jag skulle. En lördagkväll kl 17 och det var knökafullt med folk! Många familjer med ganska små barn. Jag tänkte: Get a life. Gå ut i skogen och plocka mossa och gör en egen krans till advent... Leta kottar med ungarna... baka pepparkakor från start... använd förra årets adventsstjärna...

Tidigare bidrog jag nog själv rätt så aktivt till konsumtionen, men just nu är jag bara sjukt trött. Även på loppisar. Försöker fundera: Behöver jag detta? På riktigt? Och konstaterar att det mesta har jag redan hemma...

Ditt inlägg är bra, väcker tankar och frågor. Gillar din blogg, keep up the good work!

Lantmätarvillan sa...

Jag tycker som du!

Jo sa...

Jag har, som du vet, inte heller reklam på min blogg. Det har dykt upp en del små erbjudanden här och där, men jag har nästen alltid tackat nej. Inte minst för att det faktiskt känns lite fånigt att JAG ska göra reklam på min lilla blogg.

Jag har egentligen inget principiellt emot reklambloggar om de är ärliga med det. Däremot kan jag tycka att de bloggar som mest skriver om olika produkter är tråkiga. Se saker man kan köpa kan jag göra på stan eller i tidningar så jag slutar ofta att läsa de bloggarna efter ett tag. Det är extra trist om det från början var en gör-det-själv-blogg med roliga tips. Samma sak med sådana modebloggare som var snabba med att snappa upp trender utan att för den sakens skull bara köpa/visa märkeskläder, men som sedan bara rapar upp märkeskläder på löpande band.

Detta med DIY är ju det jag gillar bäst med din blogg. Det och dina texter gör att jag fortfarande efter rätt många år följer den!
Keep up the good work! :D

Elisabeth sa...

vill bara säga till dig, att jag håller med dig till 100%, reklam har vi nog av ändå..

Jag som precis har börjat blogg tycker bara det är ett fint sätt att dela med mig av min vardag till ngn därute som vill läsa..

så jag hänger med dig , läser gärna din blogg och blir inspirerad. Om det går bra ? :)