fredag 1 november 2013

Som hundratals stjärnor

Precis när det blåsvarta kvällsmörkret tagit hela staden i sin famn, var jag till kyrkogården för att tända ljus på min mammas grav. Tidigare år just denna helg har jag nog varit hit i dagsljus, och inte sett hur det brukar se ut här på Allhelgonakvällen. För jag blev alldeles tårögd när jag kom in på kyrkogården och såg hur otroligt vackert det var med alla hundratals levande ljus som såg ut att sväva omkring i mörkret.
Varje ljus kändes som en stjärna, fylld av värme, fylld av kärlek och saknad för alla de som inte längre finns hos oss.

Jag tycker att utklädning och godistiggande kan man ägna sig åt alla andra helger på året istället.

Jag älskar dig mamma och saknar dig!

7 kommentarer:

Jo sa...

Jag bodde på sjätte våningen bredvid en av Göteborgs största kyrkogårdar förut och det var galet fint runt Allhelgonahelgen. Just denna dag kan det få vara mörkt så att alla ljus kan få komma till sin rätt på kyrkogårdarna. Och kidsen kan ha en annan helg till sina godisrundor.

Btw: Synd att du inte bor närmre, då hade du kunnat komma hit och lekt med Cameon. Det är en grymt rolig leksak! :)

Karin A sa...

Det är otroligt fint att besöka kyrkogården runt Allahelgona! Jag ska själv dit imorgon för att tända ett ljus för min saknade pappa. Hoppas du får en fin helg! Kram

Hannis sa...

Jag kan hålla med om det.
Just den här helgon är till för annat. Godis och maskerad kan man ta en annan helg.
Visst är det vackert!
Jag stod vid morfars grav igår kväll och bara tog in det stora i att så många hade tänt ljus för dom som är saknaden.
Det är fint,även om det till viss del är smärtsamt.

Fin helg till dig//Hannis

Nilla Tankebubblor sa...

Vad vackert!
Jag tycker också att Halloween (som alltid är 31/10) och Alla helgons dag borde hållas isär. Det vore enkelt om den 1 nov blev röd dag igen :-) Det är lite dumt nu när helgen är rörlig i Sverige...
Ha en fin helg nu!

Ester sa...

Ja, det är synd att en sådan fin gest och tid för eftertanke och saknad ska bli bortglömd pga pumpor, godis och monster!

Nyanser av vitt sa...

Kram till dig fröken

Nenne sa...

Håller helt med. Båda delar.
Det är så vackert på kyrkogårdarna denna helgen. Vi fick inte ens parkering när jag skulle tända hos Pappa. Det var jättemycket folk. Bara det är lite imponerande.

Ja, Halloween är köpt. Det är inte vår tradition. Godistiggeri har vi runt påsk, inte nu.
Jag fick skäll av sambon för att jag, i år igen, leende talar om att "VI FIRAR INTE HALLOWEEN" när ungarna ringer på och ska ha godis.
Han tyckte jag var snål och undrade vad jag skulle säga när lilla H blir lite större och vill klä ut sig och gå ut på skrämselrunda på Halloween.
Då svarade jag, utan leende: "JAG FIRAR INTE HALLOWEEN".

Ha en bra dag!!