fredag 8 november 2013

Hur man hittar fynd på loppis

..var ett ypperligt förslag på rubrik som jag nu ämnar begagna mig av! Med loppis så inkluderar jag även olika typer av second hand-affärer.

1. Besök loppisarna OFTA. Det är inte som med vanliga affärer där man får beställa vilka varor man vill ha, hur många och när man vill ha det. På loppisar kan vad som helst komma in när som helst, och då gäller det att råka vara där.

2. Dock är våren den bästa tiden att göra fynd på. Folk tenderar att göra rejäla utrensningar hemma då.

3. Gå igenom loppisen noga. Kolla under hyllor, leta igenom lådor, flytta på grejer. Personligen är jag inte så förtjust i loppisar där sakerna är för välordnat uppställda, för då har ofta någon gått igenom sakerna lite för noga och har ofta prissatt väl entusiastiskt. Jag anser att rotandet är en del av tjusningen.

4. Kantstötta och trasiga saker går för det mesta inte att laga osynligt, så tänk på det innan du köper. Ibland är det trasiga också en möjlighet, det direkt inbjuder till att göra om. Tyger med rostfläckar går dock aldrig att få riktigt rena, men i övrigt är Yes diskmedel och Klorin ett par goda vänner.

5. Tänk form, inte färg. Jag går nästan alltid på jakt efter sådant jag kan göra om. Går det att måla om eller sy om? Kan jag bygga ihop det med något annat? Lämna inte kvar en snygg ljusstake bara för att någon svampmålat den på 80-talet.

6. Det gäller att ligga före, d v s det är bättre att gilla saker som inte ännu har blivit populärt. Dvs grattis till dig som gillar saker från tidigt 90-tal till exempel, du kommer hitta massor av grejer!

7. Var inte främmande för att köpslå (så tillvida det inte är en välgörenhetsloppis, då prutar jag aldrig), köpa direkt från den som lämnar in saker eller dela på fyndet (ibland säljs saker i grupp och man kanske inte vill ha allt)



Minns ni min gjutjärnsljusstake som jag målade med kopparfärg? Bra exempel på att tänka form istället för färg!


Har ni några fler loppistips?

4 kommentarer:

Mamma med ambitioner sa...

Du e för go. Jag vill absolut inte ha magsjuka men lite snö, ja tack!
Var gör du av alla dina loppisfynd. Du verkar ha det så luftigt och undanplockat.
Sköt om dig.
Kram Kristina

Linn sa...

Jag brukar påminna mig själv om att lita på min egen magkänsla. I en vanlig butik vet man ju att allt är utvalt och så att säga "godkänt" av någon, på en loppis har ju allt blivit ratat, av någon anledning.

Det kan ibland ge mig en jobbig vånda, i synnerhet om det är kläder jag är på jakt efter. Är det här verkligen snyggt? Kommer folk att skratta åt mig?

Då får jag säga till mig själv på skarpen att slappna av och lita på mitt eget omdöme, Tycker jag att något är snyggt, så gör jag det.

Jag försöker också se saker i ett nytt sammanhang. En pryl kan te sig fruktansvärt intetsägande eller alldeles på tok för tossig i en dammig, lite småsunkig second hand-lokal, men uppiffad och placerad i mitt eget hem kan den glänsa.


Duo Design och Trend sa...

Vilken toppen-rubrik, och bra tips :) Särskilt det med att fynda saker som ännu inte blivit populära, men hur lätt är det?
/Linda

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.