onsdag 31 oktober 2012

Den moraliska gråzonen



Nu ska jag berätta en heeeelt fiktiv historia igen, som jag ältat under dagen.

Person A och person B känner varandra, har en gång för flera år sedan stått varandra nära men nu för tiden hörs de bara sporadiskt.
Låt säga att person A får reda på att person B sysslar med något som inte är olagligt, men som man skulle kunna säga är...moraliskt tvivelaktigt och som involverar person Q. Person B har dessutom ljugit om detta. Dock tycker person B inte att vare sig det moraliskt tvivelaktiga eller lögnen i sig är fel, utan är hur nöjd och glad som helst. Person A blir dock chockad, arg och undrar om person B är dum i huvudet.

Nu är detta beskrivet i väldigt svävande ordalag, för att ingen ska ta illa vid sig. Men jag känner att jag ändå behöver få lite synpunkter på detta.
Vad ska person A göra?
Vad gör man om man får reda på något som man tycker är fel?

För övrigt kan jag säga att det bästa med den här dagen var att det bara snöade lite grann...
You get the picture?

8 kommentarer:

Julia sa...

Sånt där är så svårt! Kanske lika bra att hoppas på karma och att om A eller B eller C eller någon annan gör något omoraliskt så straffar det sig till slut ändå. Det är dock aldrig roligt att veta om något som drabbar någon annan så jag förstår dilemmat =/

Karin A sa...

Åh, det där är inte svårt det är ju jättesvårt. Vågar nog inte säga mer än att person A får lita på magkänslan (och kanske lite huvudet) i det här fallet. :(

1500 inlägg - inte dåligt. Skriver du en bok är jag den första att läsa den. :) Tror det skulle bli en hit!

Kram

Linda.. sa...

Godmorgon!

Knepig sits. När jag läste moral och etik, fick vi lära oss att en handling, eller lögn, var god så länge konsekvenserna av den blev bra. Vilket man då också skulle kunna förutspå.

Men så verkar det inte vara i det här fallet, då du är upprörd. Eftersom person B inte verkar förstå att det han/hon gjort är fel, så ser jag inte hur ni ska kunna lösa det?

Kanske det bästa är att inte pratas vid på ett tag, och få distans till handlingen? Både för person A och B.

och sedan bestämma vart ni tar det, där ifrån.

Kram och hoppas det löser sig!

Otaliga projekt sa...

Synd om Q om Q inte är insatt eller förstår.
Jag hade nog dragit ner på kontakten och levt efter devisen som min kloke far har präntat in.
"Själv göra - själv ha" Lite sådär What goes around och så. Plus karma, jag är fullt övertygad om att alla får vad de förtjänar, förr eller senare....

Nenne sa...

Goddagens fröken fräken!
Om man utgår ifrån hur A reagerar bör ställningstagandet bli utifrån detta. Vänligen och bestämt kan man meddela B att "i min värld är detta inte ok, valet är ditt men jag vill backa. Jag kan inte uppmuntra/stå bakom/försvara när Q blir drabbad"

För mååånga år sedan förekom ett mkt tydligt vänsterprassel på min dåvarande arbetsplats. VD:n strulade lääänge med en tjej. Han märkte/hörde/visste inte att hon berättade för ALLA om detta. På en fest berättade hon hur kära dom var och hon var såå lycklig. Dagen efter skäms hon, kommer fram och vill att jag ska fatta att jag INTE bör säga något till min vän, hennes mans närmaste kollega!!!!
Det hela var så skitigt och fult men jag såg min chans. Jag log vänligt och sa "Det här är dåligt och fult från början, hela företaget pratar om det. Jag behöver inte säga nåt till någon för det ska du göra själv, eller hur?". Och så gick jag.

Därefter fick hon fundera på huruvida jag sagt nåt eller inte.
Självklart sa jag aldrig nåt till min vän, det ligger inte för mig. Men kul att se hur min kollega fick våndas

PS, Karma nådde henne, BIG TIME.

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Kan inte annat än bli full i skratt! Verkar återigen som att vi sitter i samma sits, det är ju helt sjukt!

Person A har tagit avstånd här, långt avstånd. Vissa saker kan man inte ha i sitt liv, så är det bara.

Gå på känsla, du verkar vara en person som kan det där med rätt och fel. Stå på dig!

Må så gott!
L

softgrey sa...

Man kan ju inte gå runt och uppfostra andra i etik och moral utan endast föregå själv med gott exempel. Om jag bryr mig om B framför jag mina synpunkter på ett omtänksamt och kärleksfullt sätt och sen kanske jag ändå drar ner ytterligare på kontakten. Bryr jag mig inte alls om B längre skulle jag bara strunta i vad jag hört och gå vidare utan att ha kontakt alls med B i fortsättningen.
Lycka till!

Anonym sa...

Nenne, får väl hoppas även den vänstrande mannen fick en släng karma , för de var väl 2 om det....!