lördag 23 januari 2010

Vilken färg använder jag?

Jag får ofta frågor om vilken färg jag använder när jag målar. Så nu blir det ett helt, långt inlägg om färg. (och så lite reklam, men fortfarande får jag inte betalt för att skriva det här! Det är enbart min personliga åsikt)



När jag målar korgar och krukor som jag vill ha en matt vit färg på så använder jag mig av vanlig vattenbaserad tak- eller väggfärg. Men detta funkar enbart på mindre saker, jag skulle aldrig använda det på möbler eftersom det är snabbtorkande och faktiskt inte är till för möbler.

När man målar möbler kan man antingen använda sig av vattenbaserad snickerifärg eller oljebaserad snickerifärg. Man måste också välja glans på färgen; matt, halvblank eller blank - det är en smaksak!

Vattenbaserad färg luktar mindre och torkar oftast något fortare. Dock funkar den inte på besvärliga underlag, tex när man inte vet vilken färg som möbeln målats med sedan tidigare eller om möbeln är trären, och man kan misstänka att den underliggande färgen/träet "blöder igenom". Det är nämligen inte snyggt, det ser ut som om någon spillt thé på den vita färgen.

Man kan använda en oljebaserad grundfärg och sedan använda vattenbaserad färg för de följande lagren dock, och så funkar det. Själv tycker jag att det är lite meckigt att hålla på med två olika färger.



När jag målade mitt skrivbord svart använde jag vattenbaserad snickerifärg, Beckers Elegant, min favorit bland de vattenbaserade färgerna. Med en mörk färg är det inte troligt att underlaget blöder igenom. Det funkade jättebra! Den färgen funkar även bra att använda på sådant som är målat tidigare.


Min personliga färgfavorit är Butinox oljebaserade snickerifärg. Av flera olika orsaker; det är den enda färg som jag hittat som har glansgrad 20 (precis rätt!), det är den snyggaste nyansen vitt och det blir helt enkelt ett väldigt bra resultat med den. Bra pris också! Jag köper den på Coop, faktiskt.



Förutom målarfärg så kan man använda sprayfärg. Den jag använder kommer från Biltema. Då använder jag först en grundspray och sedan vanlig sprayfärg för att det ska hålla så bra som möjligt. Sprayfärg använder jag på främst metallföremål; lampor, brickor, ljusstakar. Sprayfärg luktar. M Y C K E T. Så håll er utomhus och spraya på sommaren!

26 kommentarer:

Camilla sa...

Tacl för tipsen! Är alltid bra med lite "smyg reklam" :D

Har gett dig en award, så kika in på min sida :)

VITA NYANSER sa...

Så fint skrivbord, åh, svart är såååå snyggt!!!

Ha en skön helg!
Kram L-L

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Hej!

Jag håller fullständigt med, det är inte alls säkert att färgen man målade med förra gången, passar denna gång. Har man tur så gör den det, annars är det bara att börja om :-)

Sprayfärg är toppen!! Men det skapar ett litet behov, så det gäller att stoppa sig i tid ha ha!

Ha en trevlig lördag!
//L

ANNIKA sa...

Tack för tipsen de ska jag ta efter....
Det svarta skrivbordet är sååå fint
Ha en bra helg!
kram ANNIKA

Grodmamman sa...

Det där med olika torktid känner man ju igen!;) Kommer ihåg när vi målade om i dotterns rum. Väggarna torkade på 4 timmar och det stackars elementskyddet tog 16 timmar. Det är nog därför jag aldrig målat några möbler!:) Men skulle jag få för mig detta så var det ju himla bra att få lite tips!
Kram

Rut och Signe sa...

Bra tips om vad man ska använda. Jag köper också oftast färgen på Coop som har bra färger och kvalité. Använder nästan alltid en grundfärg av V-slip för att få det att fästa på osäkra underlag. Ha det gott, Marie

Livet på Berget sa...

Hej
Nu blir jag nästan orolig, inte ork för loppis.... Tycker det är lite dåligt med fynd just nu men man vet ju aldrig så det gäller att scanna frekvent. Jag blir skit irriterad på Myrorna, kollade på innerkuddar för någon vecka sedan, de skulle ha 80 spänn för en liten, det är ju billigare på Ikea med nya. Sedan tar de ju hutlöst mycket för porslin. Bara för att det är inne med loppis så ska det väl fortfarande vara just loppis. Kommer ihåg på den tiden allt kostade 5 och 10 spänn i stort sett. Nu kostar samma saker 40 -50 kr. Nä det här gillar inte jag. Bra är ju att pengarna går till välgörenhet men undra om de inte ändå skulle få in mer pengar om de sänkte priserna. Måste prova spraya, har faktiskt aldrig gjort det, det får bli till sommaren. Får väl rådgöra med experten här innan jag förstör nått fynd:). Jag målar alltid me Lady som jag köper på Jarla innen i stan. Älskar den vita nyansen på deras vattenbaserade halvblanka.
Måste prova "din" färg, kul att jämföra.
Ha en skön lördag!
Kram
/Sara

Min Svägerska och Jag sa...

Hej och TACK, för tipsen. Följer din blogg och har faktiskt undrat om det där med färgen, men aldrig kommit mig för att fråga. Jag gillar när du har sprayat brickor, det ska jag försöka mig på till våren när jag kan stå ute...om jag kan hålla mig så länge. Tack för en fin och inspirerande blogg. /Anna

Smultron på ett strå sa...

Hej,
Tack så jättemycket för tipsen. De kommer väl till pass när jag har hämtat mod till att sätta igång och måla. Tror jag ska testa det när mannen är bortrest några dagar nästa gång, så att jag härja fritt...
kram, Maria

Domus Dulcis Domus sa...

Många goda råd! Själv överlåter jag en hel del till vår alldeles egen målare, dvs svärfar. Kanske inte blir riktigt samma känsla som när man gjort det själv, men måla det är inte riktigt min grej har jag insett. // Ulrika

Karin - Mina Rum sa...

Bra med lite tips och trix! Själv gjorde jag som du, och använde oljebaserad grund och sedan vattenbaserad topp, till stolen jag målade häromdagen. Tyckte dock att det blev lite väl matt så jag får nog ta ett lager till med en lite blankare färg. Tålamod är en dygd när det gäller måleri.
Ha en fortsatt bra helg! Kram

Livet på Vestergård sa...

Där fick vi lära oss en hel del om färg.
Ser att jag missat en hel del inlägg. Korgarna från Indiska har jag också. De är inte jul för mig så här får de nog stå framme :)
Ha en bra helg! Kram Kicki

Hannis sa...

Go kväll Fröken.
Har precis provat ett nytt märke
(för mig)på färg och blev väldigt nöjd!
Har stenhårt hållit mig till Beckers men nu tror jag att jag byter.

Just nu försöker jag trolla fram rost...
Har du något bra tips??

Huset på kullen sa...

Hej, tack för tipsen. =)

Trevlig helg! Kram Linda

Madame Vit sa...

Jäklar vad bra med färgtips =) Tycker det är lite småbökigt att hitta rätt färg. Mycket ska stämma =) Om man ändå kunde få vara så trött så man stupade i säng!!! Om de ändå kunde göra sprayfärg med rosdoft eller något hahah =)
Ha en fing helg!!!

Norregård sa...

Alltid bra med tips!!
Jag gillar alcros färger!!
Och kör alltid oljebaserat, halvblankt!!
Sprayfärg är ju oxå riktigt bra!
Det har jag alltid hemma numera;o)
Trevlig Lördag Fröken!!
Kram Kram Malin

A Cup Of Emilia sa...

Hejsan! Du har fått en award utav mig i min blogg :) Kramar från Emilia

Anki sa...

Jaaa, hur blev det så här?? Det kliar jag mig lite undrandes i huvudet och tänker...OFTA!!! Men det är ju faktiskt en konst i sig att kunna ställa till det så, haha!
Finfina färgtips, tackar tackar!

Ha det gott!
Kram!

viktoriaK sa...

Tack för bra tips...jag har många målningsprojekt på gång här hemma. Mitt sy och pysselbord ska få vita ben och svart bordskiva...tror det kommer att bli snyggt.

Ha en skön helg!
Kram

millandante sa...

Tackar för tipsen!!
Sprayfärgen och jag har inte funnit varandra ännu... men i sommar ska det övas..!!
Kram

Annies Diary Deluxe sa...

Men oj vilken härlig blogg du har! Måste länka direkt så jag inte missar något i fortsättningen nu när jag hittat hit!

Verkligen bra dina färgtips, men en fråga: Du skrev att du använder två typer av sprayfärg, en grund och en vanlig. Är grunden vit och den "vanliga" också vit eller transparent?

Kram Annie

Anette sa...

Tack för alla tips som kommer från dig här på din mysiga blogg. I sommar ska jag testa sprayfärg....

ha en skön söndag.

kramar @nette

Signe 1 sa...

Tack för lite tips från experten!! Det är vi nog många som blir glada över:-)

Må gott!

Liljas Corner sa...

Tack för dom tipsen! Jag har aldrig målat nån möbel, så jag sätter dom tipsen bakom örat för framtida bruk.

Emma sa...

Skrivbordet i svart är verkligen helt underbart!!

StrandviksVillan sa...

BRA INLÄGG!!

A-C