söndag 31 januari 2010

Mina älsklingar

Medan jag känner mig som en enda mosig snörvlig knallröd jordgubbe, så finns det andra som är piggare och sträcker på sig. Jag måste ju uppdatera er om läget för mina ekplantor!

Först kan jag lugna alla oroliga med att de klarade omplanteringen tidigare utan problem! Just nu verkar de inte växa så mycket på längden, däremot blir de kraftigare och får större blad. Och den härligt friska gröna färgen är som en lisa för själen i detta vinterland, där man undrar om man någonsin ska få se våren spira utomhus.

Under är en duk som jag köpt på Hemtex halva-priset-på-reapriset-rea för 49 kr (140 x 250 cm stor minsann!). Fast jag har ju inte tänkt ha den som duk, utan ska ska sy om den till andra saker...




En enda sak som är "bra" med att man är förkyld är att fastän man målar med stark luktande oljebaserad färg så känner man ingenting av den lukten...

30 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Godmorgon!

Vad härligt med lite nyplanterat... jag filosoferar också kring det på min sida. Längtar tills det är dags på riktigt att sätta igång. Kanske skulle jag ge mig på lite små plantor som du?! :)

Ha de!

Lotta njutbarahem sa...

Hej ,krya på dig.
duken är precis i mina färger i mitt kök.Grattis till reapriset..då är det kul att handla ellerhur.
Jag får alltid inspiration av din blogg..ha det bäst..kram Lotta

millandante sa...

Fasiken vad de växer de små liven!! Och så fina de är! Nu satte du igång den där planteringslusten...
Fnissar för mig själv... såklart att duken inte ska få leva som duk, när det finns tusen andra idéer...:)
Ha en härlig målarsöndag och krya på dig!!
Kram

Levindas Värld sa...

Hej!

Ja det har varit mitt dilemma också, om den mönstrade tapeten klickar bra med klinkergolvet?!

Är ju så himla svårt att föreställa sig när man bara har ett litet A4-papper med tapet att gå efter :)

Det är mkt man ska tänka på innan man tar beslut :)

Med tanke på att de kom i torsdags och kommer och tapetserar på tisdag så fick man inte direkt många dagars betänke tid heller...haha!

Vi får bara hoppas att vi gör rätt val här hemma så vi blir nöjda med slutresultatet :)

Nu blir jag sugen på att plantera jag också när jag ser dina krukar med grönt i.

Nu har vi härliga ljusa vackra vintern kvar och sen kommer våren!!

Ha det fint!

Madeleine Berglund sa...

Är du sjuk? Stackars stackars dig! Jag är också sjuk? Stackars stackars oss!
Det verkar som det går en förkylning i bloggvärlden, huva ligen.

Men ekplantorna är friska och krya, du är en riktig ekodlare. Heja fröken!!!

Krya på dig!
Kram Madeleine

Ljuva Drömmar sa...

Det är rätta takter...man ska alltid hitta ljusglimtarna i mörkret.

vilka härliga små plantor du föder upp. Det måste jag testa i år. Jag får väl gräva upp några små plantor hos föräldrarna så länge...

Just nu har jag utlottning hos mig, missa inte chansen att vinna en härlig sjal. Bra mot en förkylningsfrusen kropp.

Krya på dig, kramar Maria!

Compact Garden sa...

Så trevligt med lite spirande bilder..det kan behövas..Kram Anne

Karin - Mina Rum sa...

De växer ju så det knakar! Nu kan man ju ana riktig ekbladsform på bladen.
Krya på dig! Kram

Anonym sa...

Hej!
jag undrar hur du gjorde med dina ek.plantor? blöt lade du nöten eller hur gjorde du??

Tacksam för svar. .

Spännande och framförallt snyggt med Ekplantorna =)

MVH maja

blomsterboden i skanör marie sa...

Krya på dig å lycka till med dina små "barn"=)
Kramkram Marie

Grodmamman sa...

Så fina de är, dina ekplantor!
Det är inte alltid av ondo att vara förkyld alltså?;) Hoppas dock att du snart slipper den, fast du kanske ska måla klart först.
Kram

Glasbitar, lådor och gamla spetsar sa...

Verkar inte som att du behöver prenumerera på ekplantor i alla fall! De ser jättepigga ut. Snart dax att leta fram pelargonerna också. Jag har väl ett 30-tal. Brukar dela sovrum (lagom sol) med dem tills de småningom får flytta ut. Just nu känns det som en evighet till dess :((
Så praktiskt med täppt näsa när man ska måla inomhus! Krya på dej ändå - nya projekt väntar!

Livet på Berget sa...

Ja se där, alltid nått positivt med en förkylning:). Ser att ekprojektet går frammåt, spännande. Duken var ju ett fynd.
Krya på dig!
Kram
/Sara

chokladblomma sa...

Ja, som tur är så har du iaf lite vår i krukorna!!! Har du någon särskild plan för dem? (nyfiken!)
Lycklig är jag som har ett så bra jobb! Ser fram emot onsdag då eleverna kommer hit och mäter in trädgården. Då får vi svart på vitt hur mycket det egentligen lutar här uppe på berget!
KRAM

C. Tvillingmamma sa...

Men oj så stora och fina!!!

Livet på Vestergård sa...

De ser riktigt friska och krya ut dina ekplantor.Hoppas att du också kryar på dig ! kram Kicki

Nyanser av vitt sa...

Hej snörvelfia,
Vad kul att dina ekplantor tar sig. Gillar ALLT i ditt förra inlägg. Så mycket fint du producerat genom åren. Jösses har du bloggat i 3 år nu....själv firar jag snart 6 månader...
Krya på dig!

SKOOGSTROLLET sa...

Ja, du dessa vinterförkylningar verkar vara ett gissel. Jag hoppas och tror att jag är på bättringsvägen nu efter att ha vilat hela helgen. Ja, ett par gardiner som inte skulle strykas bytte förstås plats från min rumsavdelningsvajer till fönstret och nya intog dess plats. Kanske inte det ultimata med lila och gröna Saritagardiner i samma rum, men det får duga när de blågröna var utgångna.

Du ska bara veta vad kul det är att följa din framfart oavsett hur du bedömer din dagboksskrivarförmåga. Jag känner igen de där duktiga veckorna ...

Dessutom var det kul att se din nya duk, den gjorde ju sig perfekt där.

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Hmmm, låter något riskfyllt att inte känna den starka färglukten. Sådär i längden. Men å andra sigan kanske det rensar bihålorna! :-)

Härligt att ekplantorna växer, det behövs verkligen under denna tiden på året. I natt fick vi typ 20 centimeter snö. Jag gillar vinter...men nu kan det faktiskt få bli vår.

Ha det fint!

Cilla sa...

Här växer det så det knakar :0)
Önskar att du snart är pigg och kry igen samt att du haft en mysig helg bortsett förkylningen!?
Kram Cilla

Sally och jag sa...

Helt otroligt vad de växer, dina ekplantor. Jag är imponerad!

Lycka till, ska bli spännande att se hur det går för dem.

Hälsningar från
Sally och jag

Monica, blogg Betongkrukan sa...

Go kväll!
Vad spännande med Ekplantor! Dom ser fina ut.

Min syster tog med sig en Ekplanta från vårt lantställe utanför Stockholm och planterade den upp i Norrbotten. Den lever, men växer inte så mycket...är ju ingen "Ek-zon" men den kämpar på..

Krya på dig!
Hälsningar Monica

Cathrin sa...

Så tuffa dina små ekplantor är som gror och spirar trots busvädret. Och jag måste ju säga att ditt Hemtex måste skilja sig från det vi har här. Hittar inget av det fina du visar. Måste vara en kass inköpare de har...

Krya på dig!

Anki sa...

Va, snörvlar du igen?? Ja det är så typiskt, å kallt är det som attan...men hos dig gror det ser jag! Ekplantor, lite ovanligt att ha inne...eller ska du planta dom ute senare?
Säg i ditt förra inlägg...3 år, det är inte dåligt det! Mycket fint har du gjort oxå, jag gillar verkligen dina tavlor! Å snyggt med pappret inuti skåpet blev det, mer levande på nåt sätt!

Krya på dig nu gumman!
Kram

Rosenvit sa...

Vilken vacker ekbacke du har på brickan. De är sååå ljuvligt underbara och påminner om våren och växtkraften.
Inget ont som inte har något gott med sig, täppt i näsan kan vara bra ibland.

Krya på dig!
Anna

Norregård sa...

Hej!!
De växer och frodas så fint!
Men vilken fin bricka de står på;o)
Vad månde det nu bliva av denna stora duk....

Kram Kram Malin

Sigrid sa...

Ja Vera har verkligen skaffat sig en utmaning i sitt frieri till fårskinnen! :)

Dina ekplantor är ju fantastiska! Blir nästan lite avunsjuk, men jag tänker inte gå ut ch gräva i snön efter ekollon!

Här är inbet undantag med snö, den bara faller och faller.
Var på loppis idag, men fann inget mer än en pinnstol som föll mig på läppen. Nåt skrivbord fann jag inte.

Kram
Sigrid

Fröken Fräken sa...

Hej Maja!
Jag plockade ekollonen i början på november (i södra Sverige då, här växer i princip inte ekar) sedan fick de ligga i blöt ända tills de började spricka upp och man kunde se en liten antydan till grodd. Då planterade jag dem, och det gick ganska fort tills de började växa.

JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning sa...

Åh vilka söta små späda plantor :)
Jag hoppas du mår bättre snart från din förkylning. Kram Johanna

Små Idéer sa...

man kan inget annat än att bli lycklig av att se det ta form! =)