fredag 15 januari 2010

Trädgårdsmästare Fräken stoltserar

Jag tycks ha gjort någonting rätt!

Mina ekplantor växer så det nästan knakar, och igår fick jag lov att plantera om dem. Det började bli väl trångt för dem att vara flera om samma kruka. Men nu är man ju lite orolig - hoppas att de klarar av omplanteringen. Man skulle behöva VAÖP - Vård Av Ömtålig Planta och vara hemma och bevaka läget.

Naturligtvis får de riktigt fint om fötterna med Mon Amie-assietter (fyndade för 2 kr styck)!






Eftersom jag fotograferade dem igår kväll, blir färgerna lite konstiga. Men bladen är sådär härligt vårfriskt gröna!

27 kommentarer:

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så härligt att det växer! Spirande grönska skapar verkligen vårkänslor hemma. Och såklart de ska ha lite lyxiga assietter under krukan. Bara det bästa är gott nog. :-)

Hoppas du får en riktigt fin helg. Själv är jag gräsänka, men en härlig lista av saker som ska fixas.

Ha det fint!

Hannis sa...

Fasiken vad du lyckas med att få dom att växa!
Tycker man borde få vara hemma för vård av möbler=))
Kan vi inte få det infört på något sätt??
Vill helst vara hemma och måla!

Signe 1 sa...

Du har förmågan med allt verkar det som!:-) Vårkänslor!!

Ha en fin fredag!

Sköna o Gröna Ting sa...

Se där.., nu jäklar sätter det fart vettu!!!!
Med en omplantering kan dom nu breda ut sig ytterligare men se upp med vattningen nu bara, inte för blött om fossingarna!

Jaja, nu låter det som om jag var expert på just ekplantor och det är jag inte, absolut inte!!!
Man när man skämmer bort dom med mer jordvolym och ny näring(som finns i den nya jorden) så kan det bli för mycket om man ger dom våldsamt med vatten oxå.., för mycket av det goda helt enkelt!

Dom är jättehärliga och vilken lyx att få ha den vårgröna färgen inomhus nu:):)
Lång och skön helg önskar jag dig...
Kram kram
Marianne

fröken knopp sa...

du kan du damen!!!!

hihi..önskar dig en underbar helg!!

kramar elin

Livet på Berget sa...

Det kommer nog bli ett helt träd av de där så fint som du vårdar dem.
Kram
/Sara

Norregård sa...

Hon har gröna fingrar oxå Fröken!!
Ha en mysig helg!!
Kram Kram Malin

DRÖMHUSET sa...

Åhh du lyckades du! Mina stannade bara av :-(
Lyckos dig som är begåvad med gröna fingrar, jag tar ju tom. död på orkideer ja ;-)

Trevlig helg!

Kram Sofie

Cathrin sa...

Själklart växer de så bra för att de har så fint omkring sig. (Gillar faten - och priset på dem!). Härligt med spirande grönt! Jag väntar ivrigt på att vårens första lökar skall ge sig tillkänna ute i trädgården. (Andra året med trädgård och jag är som ett litet barn av ren och skär lycka.)

Trevlig helg!

Vårt hem på landet sa...

Ja men titta! Sämre går det för Trädgårdsmästare Emma, har slängt alla murgrönor (6 ST!) utom en... Varför funkar det inte med murgrönor?? Envis som jag är så fortsätter jag ju givetvis att köpa dem :)

Vitt och Blått sa...

Vad duktig du är! :) Härligt att de kommer upp för dig! Det går säkert bra nu när du planterat om dem! Assietten är superfiiiin! Blå dessutom! :)

Vill önska en trevlig helg!
Kram E

Johi sa...

Men oj så duktig du är! Gröna fingrar är inget jag har tyvärr... brukar köpa nya växter när dom gamla ser för trista ut ;-) Hoppas du får en lugn go helg!

Kram

Livet på Vestergård sa...

Härlig växtkraft där! De ser riktigt livskraftiga ut, så det där ska säkert gå bra.
Ha en mysig fredagkväll! Kram Kicki

Casa Loda sa...

Men va kul att se hur det växer! Det funkar alltså med ekollonen!
Måste pröva själv ...
Ha det gott!

Lina sa...

Härligt!
/Lina

Grodmamman sa...

Klart att de växer när de får ha det så fint runtomkring sig!:)
Härligt med den våriga färgen på löven också!
Kram

Limetwig sa...

Ja VAÖP borde införas...:) Kul att det går så bra!

Ha det bäst! Åse

Stjärnor & Champagne sa...

VAÖP hahahaha, det var bra....

Kram Anne

Camilla sa...

Ja jag kände att det var dags att prova! :D Nu ser jag fram emot att se lite bidler från dina grytlappar under helgen! Kämpa på!

Trevlig helg :)

Anonym sa...

Jag har inte någon egen blogg...men kanske snart.. jag tittar ofta i din tycker den är så fin... gillar detta med pysseltips o loppis...Kram från en farmor i Drammen

Sabina sa...

Ek i kruka... härligt! Mitt favvoträd är ek, men tyvärr växer dom knappt här i trakterna var jag bor.
Lycka till med dina plantor!
Kram Sabina

StrandviksVillan sa...

Grattis - inte dåligt gjort!
Spännande att följa med då plantorna växer.
Ifjol var det första gången jag tog in kvistar på vårvintern och jag trodde ju knappt det var sant då löven började spricka fram! Häggkvistarna började blomma också.

Trevlig helg!

Lyktor och Tyg sa...

Härligt du kanske skulle bli botaniker!
Hör med försäkringskassan så får du säkert vara ledig.
Ha en skön lördag, få se om du har sytt något av det blå tyget.
kram Kristina

Dagdrivaren sa...

Fina små ekplantor du har. Själv har jag en liten björkplanta. Trodde att det var en vildpelargon som grott. Hade jorden ute i somras.
Jag förstår din oro. Får dom stå inne hela tiden tappar dom ju inte bladen och vilar. Hur går det?
Nä, vi får nog vänta och se.

Marie - Systrarna sa...

Men kolla kolla! En sån tjusig liten ek! Va kul!

Ullis sa...

Jag försökte mej också på att få ekollon att gro i höstas. Lyckades inte riktigt så bra... Nytt försök senare i år!

Emma / Reko Stil sa...

Skojar du?? Mon Ami för 2 kr styck? Det är så man storknar ;)

Och som de kämpar, de små ek-liven :) Får vårkänslor av det!