torsdag 14 januari 2010

Det är vägen som är mödan värd

Nu är det ju så, om ni inte märkt det, att jag pysslar en hel del.

Många har undrat var allt får plats. Nu är det ju så att allt jag gör inte får stanna framme jämt. Antingen blev sakerna kanske inte så bra som jag tänkt uppe i huvudet, de är säsongsbetonade eller så har jag bara lust att variera mig, så mycket hamnar i källaren eller skänks vidare. Men även om allt inte behålls för evigt, så har jag haft väldigt roligt medan jag har pysslat och det är huvudsaken.

För mig är inte alltid det färdiga resultatet det viktigaste. En del personer "vill bara bli klara någon gång", medan det för mig är själva vägen mot att bli klar som är den stora njutningen.

Mina ommålade mässingsljusstakar är en av de saker jag är allra mest nöjd med, och flyttas bara bort på sommaren då jag aldrig tänder ljus eftersom det är ljust dygnet runt ute då!

Har ni någon favorit bland det jag har pysslat ihop? Eller något eget favoritpyssel?



26 kommentarer:

♥Zink & Vita ting♥ sa...

Fantastiskt vilken inspiration du ger! Så glad att jag hittade hit:)
Det pyssel jag är mest nöjd med är ett lapptäcke som blev överkast... det tog sin lilla tid men jag lärde mig att sy;)
// Mimmi

Vårt hem på landet sa...

Jag älskar dina ljusstakar! En idé som jag verkligen ska ta efter!

Jag kan inte komma på något pyssel på rak arm, har inte hunnit med så mycket på sistone. Men jag är mäkta stolt över vår matsal som vi precis har "renoverat", dock är den ju inte helt klar än- men som du skrev så är det ju inte det som är grejen. Vill ha saker där inne som jag tycker om.

Hannis sa...

Dina home made tavlor som du skapar med jämna mellanrum!
Och din hotellskylt och förstås paradisskylten!
Sen ditt målande av möbler förstås.

Hehe, Torsdag, i morgon är det favoritdagen när klockan slår 17 och arbetsdagen är slut!!

Cathrin sa...

Menar du att jag skall välja en favorit av allt du visat? Det går inte, jag förvandlas till en tramsig "Åh så fint"-sägare inne hos dig. För jag gillar ju i princip allt du visar. Och försöker mig på en hel del själv. Du är en fantastisk inspirationskälla! Lite extra rycker det i pysselnerven när du haft framme sprayfärgen, kanske. Och visar kuddar, och ... Puh får overload i hjärnan.

Mest nöjd med mitt eget pysslande är jag nog med att jag börjat virka och vågat mig på att ta fram symaskinen båda grejerna efter många års förpassning ut i kylan.

Sköna o Gröna Ting sa...

Så rackarns snygga dom är, dina ljusstakar!!!
Målade ju själv om några lampor häromdagen och dom hade mässingsfötter, dom blev vitmålade och vilken skillnad!!!!
Det gäller bannimej att se potential med saker och ting när man är ute och rotar bland alla loppis och auktionsprylar.
Du har öga för det vackra....

Ha en underbar dag och ta väl hand om dig
Kram
Marianne

Jenny sa...

Hej Fröken F!
ALLT du pysslar är fint, särskilt gillar jag dina tavlor med spetstyg!

Är helt opysslig själv, desto härligare att se vad andra fått ihop för ljuvliga skapelser:)

Ha en trevlig eftermiddag,

kram Jenny

Jo sa...

Visst är det vägen dit som räknas! J brukar sucka över mig när jag repar upp olika stickprojekt och undrar varför jag inte ger upp och bara KÖPER en kofta istället... Men det är inte samma sak! Gör man sakerna själv, har man också "större mandat" att tröttna på det utan dåligt samvete, tycker jag. Särskilt om man har pysslat av loppissaker.
Min favorit hos dig är just nu hjärtkudden och, för all del, dina vitmålade ljusstakar :D
Mitt eget favoritpyssel? Hmm.. jag får nog återkomma i den frågan :)

Malin - I min trädgård sa...

Jaa min favorit av ditt pyssel är när du gjorde de här ramarna/speglarna (minns inte riktigt) i aluminiumfolie! Jag har tänkt många gånger att jag ska leta upp det inlägget och se om jag kan få samma fina resultat, men det har inte blivit av. Men det är min favvo!

Kram M

fröken knopp sa...

jag bara älskar dina ljusstakar..så när du har tröttnat så vet du vart du kan skicka dem..tihi....

av mitt eget pyssel så får det nog bli mina jutekuddar som jag är mest nöjd med!! :)

varma kramar elin

hilma sa...

Som Zink & amp:..... är jag mest nöjd med ett lapptäcke som jag sytt och använder som överkast. Jag har använt gamla uttjänta jeans. Kan säga att många jeans blev det. Men helt i min smak. Gammalt nött med själ i!!!! ;-)

Hos dig gillar jag alla dina fina kuddar jag sett. För att inte tala om de möbler som du målat. Det blir svårt att välja ut något!

mo sa...

Jomen så är det ju, man kan inte ha allt framme samtidigt...ojoj, vilket stort hus jag skulle behöva bo i då...hihi. Det händer ju att man får en idé som man sen inte riktigt får till...då är det ju inte något som sparas direkt...Det är ju avslappnande att hålla på o pyssla med något, att måla tycker jag nog nästan mest om, då kan man bara sitta o fundera på lite allt möjligt...

Tycker du har pysslat så mycket fint så jag kan inte välja ut något särskilt...
kramar på dig

Signe 1 sa...

Om man säger såhär...jag gillar allt du gör...100% inspiration!:-)

Må gott!

Karin - Mina Rum sa...

Välja bara en favorit är ju omöjligt! Jag gillar verkligen kuddfodralet i förra inlägget, spetsdukarna som du stärkt och satt upp på väggen och handdukssitsen till din stol. Du ser, det går inte att välja bara en sak.
Själv har jag väl inte något favoritpyssel men jag gillar ju att måla med vattenfärg.
Kram

Livet på Vestergård sa...

Du har pysslat så mycket så det är svårt att välja en sak. Kudden i förra inlägget hör absolut till en av mina favoriter. Ljusstakarna är också jättefina.
Ha det bra.Kram Kicki

Grodmamman sa...

Den sista kudden var bland det finaste jag sett hos dig, men som sagt, jag gillar nästan allt du gör och du är en stor inspirationskälla.
Själv är jag så självkritisk, så jag vet inte vad jag är mest nöjd med!:)
Kram

annika sa...

Eftersom jag är syintresserad så gillar jag då du visar det du sytt...men....jag gillar även det andra som tavlorna med spets, sprayade spetsar....
Nöjd med det jag gör är jag särskilt då jag sytt något som jag tänkt att det skulle se ut på ett vist sätt och så blev det så. Det kan vara en färgkombunation eller en effekt. Sen är jag nöjd med det vita skåpet som jag köpte innan jul. Trädgården är ju min stolthet ibland.
Kram annika

Marie - Systrarna sa...

Hmmm, det här var svårt.... Men, att förvandla saker med hjälp av sprayfärg - det är nog det pysslet jag tyckt var häftigast när jag kollat in din blogg! Fick mig att gå ut och köpa tre burkar och testa på. Allt blev ju inte bra (inte som dina grejer), men som sagt, det är ju vägen som är mödan värd!
Eget pyssel - tittar mig omkring i köket... Kanske en helt vanlig stor lerkruka som jag, för säkert 10 år sen, målade rutig. Den har använts flitigt sedan dess och har nu en skön patina. Får väl ta och visa den i något inlägg i Systrarna! Den finns med på bild i ett tidigt inlägg om öppna glas som jag loppisfyndade... men syns kanske inte så bra där...

mvh/Marie

Mycket annat & lite betong sa...

Jag ska måla ljusstakar! Tack för tipset!
Hälsningar Agneta

Klankis sa...

Vägen dit är säkert toppen så länge man inte snackar bantning. Då är det bara målet som är roligt.
Men nu handlar det ju om pyssel! Jag kan inte välja något favoritpyssel av allt fint du gjort...jo nu vet jag - alla fina kuddar!

Livet på Berget sa...

Hej där, jasså du gillar att pyssla du....det har jag inte märkt...hihi:).
Ja men visst har man kul, ibland blir det ju bara skit av allt men vad gör det man har ju lärt sig nått av det också. Jag gillar allt du gör men jag är väldigt förtjust i dina kuddar du brukar visa upp. De är alltid så fina och personliga och finurliga.
Ha de gott!
Kram
/Sara

Lyktor och Tyg sa...

Jag trodde du var en pysselhatar...nä då pyssel är väl hela du vad jag har försått.

Oj oj välja något. Jag gillar det du har skrivit texter på. Det är nog flera saker. men en bänk eller pall har fdu gjort vet jag.
KRam Kristina

Norregård sa...

Jag gillar allt ditt pyssel;o) Mest är jag faktiskt avundsjuk på alla dina idèer och din energi!!
Jag är nog mest nöjd med min badrumsspegel. Som jag gjorde av en gammal ram, målade vit och satte i spegelglas!! Finns bara en
sån!!
Kram Kram Malin

StrandviksVillan sa...

Nej jösses - hur skulle man kunna välja nåt favoritpyssel hos dig??
Det är ju så många!

Förstår precis vad du menar med pysslandet. Jag själv har svårt för att "serietillverka" grejer. När jag väl gjort ett exemplar så har jag liksom "fått det ur systemet" och är nöjd och glad :)

Trevligt veckoslut till dig!
Ann-Christine

Stjärnor & Champagne sa...

Jag håller med dig, ljusstakarna så snygga. Sen syr du ju mängder med snygga kuddar.

Kram Anne

Dagdrivaren sa...

En favorit är dina solskydd. Jag prövade idag när solen sken och jag tror att det blir suveränt bra.
Min största utmaning var när jag tapetserade ett rum i höstas för första gången i mitt liv.

Josefine sa...

Min absoluta favorit i ditt sortiment är bokstavstavlan, stor vit tavla med texten: Så skimrande var aldrig havet. Är inte så pysslig av mig, men den blev jag så förtjust i att jag var tvungen att göra den. O kul var det också, häftpistolen är en rolig leksak =) Så nu pryder den vår gråa vägg över vår säng. Enkelt och vackert!