lördag 2 januari 2010

En uppmuntringstur

I onsdags tog jag en sväng till Ikea för att muntra upp mig. Deras rea var det dock inte mycket bevänt med, men lite smått och gott hamnade i min vagn ändå. Bland annat ett påslakan som redan mött ett annat öde än som bäddmaterial.

Jag fyllde på med lite krukväxter, och hoppas att de överlever. Jag gillar inte när man ser plastkrukorna sticka upp ur de riktiga krukorna, och oftast brukar jag direkt plantera om blommorna och ta bort de fula plastbyttorna. Här hade jag dock mer kruka än jord (och så verkar inte suckulenter trivas om de står i för stora krukor.. kan det stämma?) så jag lindade vitt silkespapper runt och det blev en enkel och vacker detalj.







Förutom Ikea blev det ett besök på Tampeeren Säästötex på finska sidan. Där slog jag till på den fina kvistklockan som jag gärna skulle ställa ovanpå en urna och låta en växt slingra kring.



30 kommentarer:

Änglarnas hus sa...

HALLOJSAN!
Jag håller med dig..inte mycke t att fynda på årets IKEA rea!

Mina succelenter har jag i torftig , sandig jord..tror inte att de vill ha för fet, fin jord!

Ha det gott!

Kram Sanne..

MITT VITA HUS sa...

Instämmer, gillar itne heller plastkrukorna, vitt silkespapper blev en fin detalj:) Må väl, kram Mia

Domus Dulcis Domus sa...

Pyssliga du, gillar klockan blir nog fin med en växt i. God fortsättning till dig! Här ligger den ljuvliga vintriga snön kvar och vi njuuuuter.....;)

Nilla Q sa...

Bra idé med silkespapper! Blev jättesnyggt!!

Ha en bra dag!

kram Pernilla

Everyday living etc. sa...

Så smart! Det tipsen ska jag komma ihåg. Fina saker du köpte.

Ha en underbar fortsättning på det nya året! kram Linnéa

Signe 1 sa...

Det blev kanon med silkespappar, as usual...!

Här blir det en ikeasväng imorgon var det tänkt, får väl se om jag fyndar nåt;-)

Må gott!

Grodmamman sa...

Smart idé med silkespappret!
Här hade jag suckulenter vid entrén några år och de var perfekta då de ville ha sandblandad jord, mycket sol och knappt inget vatten! Perfekt för en som jag som lätt glömmer av mina blommor!:)
Vi ska ev ta en tur till IKEA på tisdag. Jag hade tänkt beställa via nätet, men maken (!!!) tyckte att vi kunde göra en utflykt och åka dit istället. Så nu har han fixat bil med dragkrok så att vi ska kunna ha kärra med. Förhoppningsvis så får vi hem en garderob till dotterns rum då.
Kramar

Sari sa...

Hejsan Fröken Fräken!
Kul att du är på benen igen och att pysselinspirationen kommit tillbaka så fort! Trist med symaskinen....
Bra tips att dölja de trista plastkrukorna med silkespapper! Det blev riktigt fint!
Ha det så bra nu och pyssla på!!
Kram Sari

Norregård sa...

Altid trevligt med en liten uppmuntringstur!! Fina fynd har du gjort också!! God fortsättning;o)
Kram Kram Malin

Marita sa...

Men den var väl fin, kvistklockan! Riktigt läcker!!
Smart idé med silkespapper! Tycker inte heller om när plastkrukorna sticker upp, en riktig styggelse!
Rean på IKEA blev inte vi heller så imponerade på... så vi fick med oss en massa annat hem - inga reasaker alls...
God fortsättning!
kram, Marita

Madeleine Berglund sa...

Hej!
Nu är det ett nytt år och snart (nåväl) är det vår igen. Idag åker granen ut minsann. Just nu bakar jag baugetter, men jag pysslar som tusan. Det nya året gav mig en riktig kick. Lovely.
Kram Madeleine

Vårt hem på landet sa...

Hittade ingenting heller på rean, kom ut med BARA det vi skulle (för en gångs skull)!

Tapetsering skulle ju vara en lösning på problemet med vecken, men jag tror skivan är för tunn. Kanske blir det att jag härmar dig och sätter ett tunnt tyg framför eller så får det vara såhär ett tag. Det syns mest om man står nära...

fröken knopp sa...

hej hopp...

nej jag blir alltid lika besviken på ikeas rea så i år hoppar jag nog över den...

vilken ljuvlig klocka...kan se det framför mig med en växt runt..mmmm....

varma kramar elin

Mitt skabbiga chica hus sa...

Vad härligt att höra att din pysseltarm också funkar igen!!! Min har varit hård i magen ett tag men nu har den minsann vaknat till liv igen, nästan med risk för att den behöver imodium..;o)

Önskar dig ett riktigt gott nytt 2010 tjejen!!!

Kramar Mia

Anki sa...

Haha, TROR du att jag vinterbadar?? F-n heller...även om min ena hund nog inte skulle ha något emot det...näää dom "badar " bara i snön!
Vilken fin klocka du köpt, och suckulenter är ju så fina...snitsigt med silkepappret!
Nja, jag är ju ingen Ikeafantast, men ibland kan det vara kul...dottern brukar tvinga med mig, men det blir mest ljus i korgen!

Ha en god fortsättning på det nya året!
Kram kram!

annashusidingtuna sa...

Fin kvistklocka!
Kram Anna

rustik charm sa...

Superfin kvistklocka du köpt:)

Ska bli spännande att se vad det var för öde som väntade påslakanet:)

God fortsättning.
Kram Kristina

♥ Pia... sa...

Tjena tjena...åå den där vkistklockan..den vill jag ha..häftig må jag säga..:)..synd om dej som är risig än.. ja ikearean har jag inte varit på..ingen rea alls:)..inte orkat...ska bli kul att se vad det blir av påslakanet...må så gott och go fortsättning till dej..Pia

House of Jammi - blogg och webshop sa...

Vilken fin detalj med silkespappret. Och den där kvistklockan blir nog extra fin med en växt.

Livet på Berget sa...

Så fin kvistklocka!
Ha en skön kväll!
Kram
/sara

homebylina sa...

Tjusigt, tjusigt...du kan du ;=)God fortsättning! Lina

Sofia sa...

Men, vad knasigt! Fast allt finns ju på internet ändå så du missar bara känslan av att titta i en ny katalog (som i och för sig är ganska härlig)..

Måste fråga var i Norrbotten du bor? Jag har själv bott "där uppe" några år. I Arvidsjaur och Öjebyn (Piteå).

Kram!

Johanna sa...

Jag sonderar terrängen. Smyger ev. in på något gym och ....
:))

Amazingdays sa...

Vilken vacker kvistklocka!!! Den kommer göra sig jättefin med en slingrande växt.
Kram/
Carina

Kicki sa...

Hej på Dig.
Märks att Du fått pyssel-lusten tillbaka. Skönt.
Vacker kvitsklocka Du hittat. Fint med naturliga material till det vita tycker jag.
God fortsättningen på det nya året.
Kram
Kicki

Min Svägerska och Jag sa...

Hej, första gången jag besöker din blogg och jag blev jätteförtjust i den. Gick långt bak i ditt bloggarkiv och satt och njöt av all inspiation. Imorgon ska här stärkas vita virkade dukar, så himla fint! Tack för iden. Kram Anna

Stjärnor & Champagne sa...

Smart med silkespapper...Jag har besökt det stora varuhuset jag med idag.
Ha det gott...

Kram A

Nyanser av vitt sa...

Fint med pappret. Klockan kommer att bli kanon med en grön slingrande växt.
Spännande - vad har du gjort av påslakanet?
Kram

StrandviksVillan sa...

Själv besöker man ju Ikea sisådär med några års mellanrum... Har tre timmars resa till närmaste, men om ungefär två år får vi troligen ett bara trekvarts resa bort, jeeee!

Suckulenter vill nog ha ganska "trist" jord och vill inte ha mycket vatten, då ruttnar dom.

Ha det bra!
A-C

Nina sa...

Men hur fiffigt var det inte med silkespappret då... Den idén kommer jag nog att sno från dig:-)

God fortsättning på det nya året!