måndag 4 januari 2010

Interior Design by Herr Fräken

Herr Fräken har en svaghet. Plastpåsar.

Plastpåsar är tydligen det allra bästa som finns, och han verkar angelägen om att dela med sig av sina plastpåsar. Jag hittar påsar som lämnats, företrädelsevis tomma, som ligger på golvet, på bord, på diskbänken - överallt.

Bland det värsta jag vet är plastpåsar som ligger överallt. Det är inte svårt alls att rulla ihop dem och lägga dem i behållaren uner diskbänken. Tycker jag alltså. Plastpåsar ska bort från mitt synfält direkt.

Men om man rullar ihop en orange plastpåse och klämmer fast den under en dalahäst som en överraskning, blir det inte en installation då? Nehej, det blir det inte kan jag meddela...

48 kommentarer:

Vårt hem på landet sa...

Hahaha!! Oj, vad jag känner igen mig! Eller mig, min J snarare :)

Jag har samma problem med mössor och kepsar. De kan man hitta precis var som helst!

Men jag måste säga att det var ett smart sätt att försöka gömma en plastpåse på, synd bara att den var orange :)

Jo sa...

Hihi, vilken pyntig karl du har ;)

Här hemma är det nog lika illa ställt med J som med mig, dvs vi sprider ut oss lika mycket båda två. Jag kanske borde skärpa mig lite mer när jag läser ditt inlägg... ;)

Loppan Lorum sa...

Hahahaaa! Jag kan verkligen förstå din frustration. Här jobbar du och anstränger dig och tänker ut och fixar fint i alla vrår - och så "pajar" han alltihop sådär. Men jag måste säga att det är befriande att se att det inte bara är här hemma det går till på det viset :) Här är det inte så mycket plastpåsar som strösslas ut men desto fler böjda spikar, vilket är en helt annan historia. Och den handlar (tyvärr) inte om snickeri...

camilla sa...

Hahaha! Jag känner verkligen igen situationen! Min sambo är lite lik herr fräken. Han vill minsann också vara med och göra små "stileben" men om det blir bra har vi delade meningar om haha!
Lite så där som med påsen... Praktiskt och han har fått vara med och pyntat :D

Anonym sa...

Hmmm… Det kan nog vara på sin plats med ett klargörande.

Den påsen som är så förträffligt temporärlagrad under den vita dalahästen är inte en färgblinds försök att dölja påsen. Tvärtom, det är ett försök att hitta påsen dagen efter då den var sällsynt lämplig för kombinationen DVD-filmer/cykeltur.

Det som Fröken Fräken har undvikit att meddela är att hennes platspåsförråd inte är ett vanligt platspåsförråd. Den behållaren är plastpåsarnas svarta hål med kopplingar till parallella universum. Stoppa in en påse där så är den spårlöst försvunnen.

GrzxsQ plockar bort en plastpåse med sin femte och pälsklädda tentakel från sin dimensionsstabilisator till ljudet av svordomar som trotsar tid och rum. Troligen ett ganska vanligt öde som väntar påsar som hamnar i Fröken Fräkens behållare för plastpåsar.

Herr Fräken

Signe 1 sa...

Men ojoj, riktigt snyggt, fniss...bryter ju av fint med allt det ljusa, right?;-)
Ha en fin dag med eller utan plastpåsar, hihi.
Kram Sofia

Karin - Mina Rum sa...

Det var väl klatschigt med en orange påse där under hästen! Ger ju nästan lite halloween-känsla och det vill man väl ha nu ;)
Kram!

Ullis sa...

Låter konstigt bekant! Min man brukar dessutom göra små stilleben av klementinskal eller nåt liknande...

Madeleine Berglund sa...

Men då måste ju herr fräken åka till ullared och fynda billiga fryspåsar, hihihi. =)
Kram Madeleine

Hannasvirrvarr sa...

Hahaha. Eller en telefonladdare mitt i ett fint arrangemang? Eller en hög cd-skivor? Eller en hop räkningar? Haha.

Anna-Malin sa...

Hi Hi har du provat byta ut den till en svart....?! ;))))

Kan förstå din frustration och jag gillar Herr Fräkens förklaring här ovan....!

Lärarbostaden i grönskan sa...

Ha, ha! Vet inte vad som var roligast; ditt syrliga och ironiska inlägg eller herr fräkens försvarstal:) Men jag känner också igen mig här hemifrån;)

Kram

Aratorps Lena sa...

Hihi. Ja, det är ju fullkomligt otroligt sant... Räkningar, nycklar, sockar kan alltihop bli väldigt fint på köksbänken...

Kram

Levindas Värld sa...

Haha, ja alla vi som delar hem med en karl har nog fått ta del av just såna här saker ett antal ggr...haha!!

Saker som hamnar där de inte ska va! Sist va det ett batteri som hamnade lite malplacerat på en skänk där jag hade vackra saker. Jag menar, va fasen gjorde batteriet DÄR?!

Men nu när du skriver om det måste jag ju bara garvar och tänka på att knäppa kort nästa gång jag ser nåt skojjigt som du gjort :)

Tack för det roliga tipset!

annika sa...

Underbart! Så är det ju! Männen dräller en massa onödiga saker runt i huset och vi låter bara det som ska vara till nytta vara framme. Tänk att jag klarar av det som jag själv har lagt på ett ställe men inte om någon annan har lagt något på fel plats.*fniss*
Men en bra idé är ju att ta ett kort som "bevis".
Kram /annika

Smultron på ett strå sa...

Underbart. Kul också att Herr Fräken är med i debatten... Det där med tentakler och dimensionsstabilisator (?) låter dock lite luddigt??? Jag har delvis samma problem men då gäller det andra attribut. Jag kan meddela att en vit whiteboardbricka i A4-format som föreställer en ishockeyplan och där man ska rita åk-övningar eller vad det kan vara, är inte heller en inredningsdetalj. I mina ögon. Kram //Maria

Lina sa...

Mycket smakfullt;)
/Lina

Nyanser av vitt sa...

Så roligt inlägg samt svar från herr Fräken

S o F sa...

Underbart roligt!! Tack!

Visserligen gillar jag orange i vissa miljöer, men det finns ju gränser... :)

Ha det gott!

Marita sa...

ha ha ha!!! Inredning är kanske inte din makes starka sida... Hur i all frides dar kan man komma på tanken att klämma fast en orange påse under en bedårande vit häst??? Vart hittar han sina inredningsidér någonstans???!!! ;-D
Din stackare vad du får stå ut med!! Är han användbar till något annat kanske, maken din?
kram, Marita

Grodmamman sa...

Har nu också skrattat gott åt både ditt inlägg och herr Fräkens kommentar!:)
Här är det tyvärr jag som inte alltid lägger saker där de ska vara. Fast det finns vissa platser där de ligger, skulle aldrig förstöra ett vackert stilleben! Däremot har jag fruktansvärt svårt för att bli av med tidningshögen på köksbordet!:)
Kram

Compact Garden sa...

Ha ha..jag förstår..men jag fick mej ett riktigt gott skratt..tack för att du bjöd på den bildan kram Anne

Hannis sa...

Jag skrattar i hjäl mig!
Vilket regelbrott!
Men roligt=))

Rut och Signe sa...

Ha,ha, gillar herr Fräkens inlägg som svar på detta vackra bildarrangemang! Kul

Théa & Linnéa sa...

Hehe, bra försök...
Ha en bra dag båda två
/Karin

Anki sa...

Jisses jag bara skrattar, tycker du inte påsen passar under dalahästen?? Ja se karlar, dom har verkligen öga för det vackra...och mål i mun, haha!

Kram till dig!

Jenny sa...

Hihi! Om det var Herr Fräken som gjorde den där installationen så tycker jag att han har en skön humor!!;)

Kraam Jenny

Cilla sa...

Hmmm.. Är det detta som kallas design?? Hihi.. Ja men dessa karlar, dom har visst tuffa beslut att fatta..
Hmm skall jag dekorera hästen eller skall jag behöva böja mig ner i skåpet.. hmmm
Ja det måste vara tufft att vara karl!!
Kram Cilla

Livet på Berget sa...

Oj då ser att herr Fräken haft ett eget litet inlägg i plastpåsdebatten och han verkar ha en mysket logisk....eh .... förklaring till de här med plastpåsproblemet:)
Kram
/Sara

åsa sa...

hihihi!!Exakt som hos oss!!fast då är dom inpulade i hatthyllan så gäster ska få ett gott första intryck!!hälsningar Åsa

SKOOGSTROLLET sa...

Ja, det var ju skönt att höra att det inte bara är jag som har bekymmer med pojkvänner och plastpåsar plus diverse annan bråte som av nån mystisk anledning inte kan vandra hela vägen till papperskorgen.

Men herr Fräken borde ju få beröm för att han åtminstone ser ut att ha rullat ihop påsen, det är ju ett steg i rätt riktning.

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Log för mig själv när jag läste ditt inlägg, och log lite mer när jag såg bilden. Fnissade när jag läste Herr Fräkens lilla försvarstal. Jag måste ju säga att jag förstår placeringen av plastspåsen om andra alternativ leder till att de dras in i ett alternativt universrum av en och annan tentakel. Självklart ligger den orange plastposen ihoprullad under en dalahäst. Helt logiskt.
;-D

Önskar Herr och Fröken Fräken en fortsatt trevlig kväll. Låt bästa påse vinna!

Amazingdays sa...

Som jag skrattade , plastpåse - och vips har du en installation....
Fyndigt värre!
Kram/
Carina

Anonym sa...

Vad kul det är att du inte gjorde så långt uppehåll i ditt bloggande. Jag måste säga att du har den bästa bloggen jag någonsinn läst.
Din blogg är som ett gift som måste intas varje dag

Tack!

/Sandra Jonsson

Limetwig sa...

Oj vad de där männen kan ställa till det för oss kvinnor! hihihi

Ha det bäst! Åse

Sofie sa...

Piffigt! :)

Sigrid sa...

HAHA!
Byt ut påsar mot dagstidningar här. Suck!

Din bloggpaus var ju inte mkt att kalla paus! :)
Supersnyggt det blev med påslakanet och smart med silkespappret :)

Själv jobbar jag stenhårt för vår nu. Pasteller och hundarna äter upp snön!


Kram
Sigrid

millandante sa...

Hahaha... vi har alla våra små sätt att inreda... han valde ju dessutom en färg som är populär nu..:)
Krama om din "bagsir" och tacka för bidraget till ett härligt inlägg!

Lyktor och Tyg sa...

FAntastiskt sant. JAG HATAR PLASTPÅSAR!! Det är så fula och ligger överallt särskilt i hallen hos oss och i sonens rums.
BLÄÄ
Stackars Herr Fräken, blev han lite uthängt nu.
Kram Kristina

Sköna o Gröna Ting sa...

Hahaha..., känner igen det där minsann!!!!
Min karl har en tendens att hänga livremmar över allt, på handtag till dasset, trappräcket, på "sängstolen", ja var fasiken som helst.
Alla män tror jag gillar att sätta en egen liten prägel i hemmet, synd att vi inte kan förmå oss låta dom vara kreativa bara:)

Ha en underbar vecka
Kramar till dig...
Marianne

Stjärnor & Champagne sa...

Haha detta inlägg gillade jag...

Kram Anne

susanne sa...

Vad fint du har det hemma! Trots platspåsen :)

Hem och Lycka sa...

Haha, ja se karlar :-D

kram

Monkan sa...

Ooooh så tjusigt. Inte. Men vad är nu detta, ett försvarstal! Men näe, sorry Herr Fräken. Jag förstår behovet av specifik plastpåse till visst ändamål men om Fröken Fräkens plastpåsbehållare nu verkligen besitter någon sorts övernaturliga egenskaper så... varför inte stoppa påsen i t.ex jackfickan?

Oj, här går det undan minsann. Finaste stolen ever, enligt min mening, har alltså fått nya kläder. Fortfarande rysligt fin, tyget är otroligt fint, precis sånt som jag gillar. Stolen har nog blivit Finaste stolen ever 2. Men jag saknar ändå kökshandduken, varför kan man inte både ha kakan och äta den? :-)

Intressant att använda uttrycket "en sväng till IKEA" för en resa som tar...? En rackarns massa timmar?

Men va, symaskinen bara dog! Men det är ju fasansfullt! Kan den också ha fått en förkylning alternativt allergi mot julgran? Sån tur att det gick att kalla in en reserv.

Formuleringen "de riktiga krukorna", måste komma in i NE och synonymordlistor! brukar ju inte ha hål i botten och då har jag (som inte har nån koll på sånt som växer) fått för mig att det är bra att behålla låtsakrukorna :-) så att det blir lite luft i botten. Fast, aha, man kanske kan ha såna där lecakulor i botten i stället? Hur som helst, om plastbyttorna är för höga så brukar jag klippa av kanten, men de syns ju lite ändå så en fin krage som på dina krukor är ju en klart stiligare lösning. Jag brukar lyckas ta död på suckulenter så frågan om krukstorlek passar jag definitivt...

Din fundering om kameror förstod jag inte riktigt... Skärm har väl alla? Men däremot inte "tittöga". Min kamera må se imponerande ut :-) men det är en kompaktkamera, inte system, och den har både skärm och tittöga (det skulle jag inte klara mig utan), vid tittögat finns dessutom en ratt man kan snurra på för att anpassa efter fotografens syn.

Herr stämpelinköpare har så rätt, här är kallt. Det är -8 nu och ner mot 10-12 imorron tror jag. Men hellre kallt än slasken vi hade i förra veckan. Fast de där -45 som nån stackars landsände skulle få avstår jag gärna ifrån.

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Hahaha, håll med om att det var lite originellt iallafall! :o)
Ha en fin vecka,
Lydia

Sari sa...

Vilket roligt inlägg!!!!
En ihopknycklad, orange plastpåse under en dalahäst!!! Det måste vara årets bild från Fräken-hemmet!
Ja, ibland har man inte samma smak vad gäller inredning och vad som är snyggt......!!
Ha det bra!
Kram Sari

Fånga dagen sa...

Her
Kul att titta in hos dig och jag återkommer garanterat. Gud vad härligt olivträd, ekollon hur bär du dig åt?
Jag blir alltid lika avundsjuk när jag ser andras gröna fingrar. Jag tycker jag lyckas med blommor och grönt men då är det någon annan som lyckas bättre.
Ha det så bra
Kram Lena

Fröken Fräken sa...

Sandra: Åh, jag tackar så mycket för din fina kommentar!!!

Åsa: Skönt att höra att fler har problem med plastpåsemarodörer.. här kan det vara skohyllan där påsarna pulas in..