onsdag 6 januari 2010

Tillbaka till trampkvarnen



Näe, jag vill inte komma fram! Jag vill ha det lugnt och skönt hemma och lukta på blommorna!


Imorgon är det slut på det roliga.

Då är det bara att släpa sig tillbaka till jobbet igen. Och jag som knappt börjat vara ledig! Jag har ju inte hunnit ens hälften av allt det jag hade tänkt! Visserligen så är jag ju alltid tidsoptimist när det gäller pyssel, och den här tiden på året glömmer jag också bort hur trött jag är och därför inte orkar allt jag vill. Dessutom blev det inte bättre av att jag varit sjuk större delen av ledigheten.

Jag har hört det sägas att vissa tycker att det är skönt att återgå till vardagen, jobbet och rutinerna igen. På det kan jag bara svara - är ni tokiga?! ;-D (även om jag önskar att jag kunde tycka att det vore bra att komma tillbaka till rutinerna, det vore så mycket enklare)

Visserligen är jag glad över att ha ett jobb som jag trots allt gillar, men finge jag välja skulle jag gladeligen ha semester ett bra tag till. Låt säga till sommaren, och därefter kan jag ha sommarlov i tio veckor.

(Jag är lite extra grinig idag då jag låg vaken till halv fyra i natt då jag äntligen somnade...)

28 kommentarer:

annika sa...

Håller med dig för jag kan aldrig vara ledig för mycket. Tycker om den lugnare lunken hemma men vet att efter ett tag kan jag bli lite uttråkad och får svårt att göra något.Då kunde det vara dags att gå till jobbet några dagar för att få lite balans på det hela. Det blir bra att börja tors, fre för då är det snart helg.
Mysig bild!
Kram annika

fröken knopp sa...

du jag säger som dig..kan man vara ledig för mycket?! tycker ändå inte att man hinner allt man vill..hm...men nu får vi sattsa mot våren...!!

varma kramar elin

Helen sa...

Jag önskar också att jag kunde känna att det är skönt att komma in i rutinerna. Jag skulle också gärna vara ledig lite till. Började jobba i måndags men maken blev ledig hela veckan, lite trist att vi inte var lediga samtidigt.

Loppan Lorum sa...

Håller helt med! Även om vi hunnit med mycket av det vi tänkt oss på jullovet (och då inte bara fixande i stugan utan även sovmorgnar, tedrickande, sträcksittningar framför schyssta TV-serier etc) så finns det massor kvar att pyssla med. Jag ältar mitt mantra idag: "Det är tack vare jobbet jag kan ha en så givande fritid!" Fast jag hade inte klagat särskilt mycket om vi blev insnöade här ute... ;)

House number 15 sa...

Tiden går fort när man har roligt;) sägs det. Jag är också sån som planerar massor jag ska göra på ledig tid men hinner med hälften.

Du får ta dig en middagslur..
Kram C

Karin - Mina Rum sa...

Håller fullkomligt med dig! Ser inte det minsta fram emot att börja jobba imorgon. Det går säkert bra när jag väl är där men nu känns det bara jobbigt.
Det där med att inte kunna somna känner jag ju igen. En riktigt plåga. Hoppas att du somnar lättare i kväll.
Kram!

Viveka i Bläckhornet sa...

Hahaha...håller fullständigt med dig!
Tiden går alldeles för fort och ledigheten är alldeles för kort.

Önskar dig en fin dag

Kram Viveka

Linruz sa...

Ja vad är det med lediga dagar?? De går ju tredubbelt så fort som arbetsdagarna.
ta hand om dig.
Kram Lina

Signe 1 sa...

Japp, samma läge här, nu är det minsann slut på sötebrödsdagarna, fniss... Har nästan lite dödsångest, eller ja, nu kanske jag överdrev lite;-) Kram Sofia

Pysselprinsessan sa...

Oj oj det känns som jag vaknat upp ur en dvala! Här har man varit förkyld i en vecka! Ursch! Det enda bra är att jag är hemma från jobbet idag oxå, och slipper alltså ojja mig över att trettondagen inte är röd i Norge! Jag är ju ändå hemma och krafterna börjar återvända! :)

Gu så mycket fin jag jag missat här på bloggen din! Å vad spännande det skall bli att följa uppstickarna! :)

Å föresten! Olivträden kan absolut klara sig! Klipp ner dem ordentligt när solen börjar komma tillbaka å låt dem stå på balkongen igen när det går!'

Gott nytt!

Kramar

Grodmamman sa...

Känner precis likadant! Fast jag tillhör en av de som säger att det är skönt att komma in i rutinerna igen!;) Fast hade jag inte haft barn så hade jag nog tyckt som du, men nu när barnen går och lägger sig samtidigt som jag och jag inte får ens en minut själv på kvällarna. Då blir jag snart knäpp!:)
Jag börjar också imorgon, tyvärr!
Kram

Pysselpralinen sa...

Visst är det jättebra och fint och så att ha ett jobb man tycker om. Verkligen. Men kära nån, finns det verkligen nån som föredrar att gå till jobbet när man kan vara hemma och syssla med det man gillar allra mest?!!! Jag kan i så fall inte begripa det. Vad jag däremot kan begripa är att det är himla skönt med balans i livet. Lagom mycket jobb och lagom mycket fritid. Då mår man ju som bäst. Det märkte jag ju som arbetslös om inte annat. Tyvärr är det ju inte varje vecka man är ledig halva tisdagen och hela onsdagen. Men kanske är det därför det är så extra härligt när man väl är det! :-)

Hoppas att du kan sova gott i natt och drömma om alla spännande, framtida pysselprojekt! :-)

Rut och Signe sa...

Inte kul med jobbångest. Har inget jobb att gå till då jag är egen företagare och det är så himla skönt. Har bara mig själv att ta en diskussion med när jag inte vill saker och ting och jag är inte så svårförhandlad. Förstår dock hur du känner det ... inge kul. Lycka till på jobbet - Marie

militich sa...

Hejsan! Tack för en bra blogg! Vad jobbar du med?...om man får fråga?

Jo sa...

Nejdu, jag vill inte alls jobba. Inte någonstans! Tur att det bara är tvådagarsvecka och att helgen kommer snart, så man får vara ledig igen! :)

Jag har inte fått hälften så mycket pysslat som jag hade tänkt mig, inget sytt ALLS? Däremot har jag ju sett en massa Jane Austen och en massa stickat (och felstickat, men det låtsas vi inte om...)
Nu har det snöat en masa i Gbg, men tyvärr inte tillräckligt för att vi ska slippa jobba imorgon. :(

Hoppas att du får en bra första dag. Och håll ut: Det är snart helg igen!

SKOOGSTROLLET sa...

Som tur är så får man vara grinig ibland, framför allt när man inte har sovit. Jag hoppas att det var något trevligt du låg och funderade på istället för att leka elvisp i sängen.

Ja, jag önskar mer att jag visste besked om hur livet blir. Jag var på intervju i måndags, skulle få svar igår om jag eventuellt skulle göra min första dag imorgon, andra på tisdag. Tyvärr hörde jag inte ett ljud på hela dagen, om det nu är positivt eller negativt är svårt att svara på. Däremot hade det ju varit skönt att veta om jag borde bunkra upp med matlådor och göra färdigt allt annat hemma.

Ja, jag antar att jag får en dag imorgon också. Nu är åtminstone en massa råvaror inhandlade och frysen är avfrostad så jag får plats med burkarna bara jag får maten lagad också.

SKOOGSTROLLET sa...

Förresten jag glömde ju få med att det vore härligt att jobba fem dagar och sedan få vara ledig tre. Varför inte göra om veckorna så de får åtta dagar istället med dubbla lördagar typ.

Att gå hemma och vara arbetslös provar jag redan på så det gör ingen människa glad, men jag vet också hur fort man börjar längta till helgen när man fått jobb.

annashusidingtuna sa...

Tänk att man aldrig hinner det man tänkt under sina ledigheter?!?
Konstigt det där.
Förresten fick du det att sluta snöa med din arga blick? För om du fick det, så får du så hjärtans gjärna komma hit och glo så temperaturen stiger till lite varmare, vi hade -23 idag och det går inte att promenera då kan jag meddela och jag har några kilon som ska bort efter graviditeten så lite hjälp tack!!(fniss)
Kram Anna

Livet på Berget sa...

Ja usch vardagsrutiner kan jag ha när jag är ledig också fast de rutinerna är så mycket skööööönare. Jag låg också vaken inatt, var de fullmåne tro, då brukar jag inte kunna sova.
Hoppas det går bra imorgon!
Kram
/Sara

Smultronlycka sa...

Jag trivs hemma jag å ;)
Är van att jobba röda dagar då jag jobbar i vården..
Skulle gärna vilja ha ett mån-fredag jobb,suck..
Lycka till i trampkvarnen!!
Ha det gott!
Keam Anna

Livet på Vestergård sa...

Det kändes som en lång tid när ledigheten började,men det har verkligen rusat iväg.
Önskar dig lycka till i morgon!
Kram Kicki

♥ Pia... sa...

Japp ..precis mina ord det där..är ni tokiga?:)..skulle gladeligen fortsätta min ledighet...men i morgon är det jobb igen:)..iofs så gillar jag mitt jobb oxå..som tur är...vilken goding som kikar fram där under gardinen...ha de gött..Pia

Limetwig sa...

Jag är delad, jag vill vara ledig men resten av familjen kan få bege sig i väg varje dag... det var inte snällt!!! Men det är så sällan man får vara själv hemma... låter som en tonåring! Nä det är nog lika bra att kasta sig in i trampkvarnen och springa...

Ha det bäst! Åse

Stjärnor & Champagne sa...

Trist att ligga vaken till halv fyra, hm jag la mig 3....Jag har ju jobbat lite emellan så mig är det ok för, det är värre att få iväg barnen till skolan.
Ha det gott...

Kram Anne

Vårt hem på landet sa...

Skönt att det då är torsdag i morgon, helgen och ledighet är nära! Så härda ut bästa Fröken Fräken!

De där blivande ekarna verkar inte vara så svåra knussliga. Jag hade en som hade grott i växthuset över vintern när jag gjorde vårstädningen.

Vågar man fråga vart Fröken ska göra av alla ekplantor sen? :)

Nilla Q sa...

Jo men visst är det skönt att komma in i de vanliga rutinerna - försöker jag intala mig själv i alla fall.

Får se om jag lyckas lura mig själv imorgon också när klockan ringer...

Kram Pernilla

millandante sa...

Tack och lov att det är tvådagarsvecka!! Jag vill INTE att något dumt jobb tar den kraft du precis fått tillbaka! Den behövs till alla pysselprojekt juh...
KRAM

Syster Yster sa...

Hej, vad komsikt jag har just skrivit på min blogg hur skönt att tex skolorna kommit igång med lite rutin. Jag förstår att det inte riktigt känns så när man är ledig över helgerna, men för en annan som jobbar över helgerna så är det superskönt när allt snurrar som vanligt. Funderar ibland på att byta till må-fre jobb men allt har sin charm även mitt jobb. Tack för en trevlig blogg.
Anette