lördag 12 april 2014

Allt du skulle vilja veta om att spraya men inte vågat fråga om

Sprayade träljusstakar som var lackade innan och därför gick bra att spraya.



Det verkar som att det är dags att göra ett nytt inlägg kring hur det här med sprayande går till eftersom jag får så många frågor om det.

Sprayfärger jag har testat:
Biltema, helt okej
Clas Ohlsons, funkar också bra, men finns inte i så många färger.
Montana Gold. Absolut bäst, täcker snabbast och blir bäst yta. Finns i ungefär hur många färger som helst. Googla så hittar du webbutiker som säljer detta märke.

Vad gör man innan man sprayar?
Rengör ordentligt och ser till att saken är helt torr. Vattendroppar och sprayfärg är en mycket dålig kombination. Sandpappra... nja, sprayfärg fyller inte alltid så bra igen repor, utan de syns ännu bättre istället, så jag brukar undvika det. Det brukar även bli så att färgen skiftar i blankhet om man typ bara sandpapprat lite här och där.

Primer då?
Tja, har faktiskt inte märkt så stor skillnad mellan att använda det och inte. Förutom om man ska spraya något väldigt mörkt i ljusa färger. Då bör man ha primer om man inte ska tömma en hel flaska på en kruka.

Var ska man spraya?
Utomhus! Sprayfärg luktar, MYCKET. Någon form av andningsmask är att rekommendera.
Sedan hamnar färgen lite överallt också så det kan vara bra med ett ordentligt skydd under. Har dock aldrig fått färgen på kläderna.

Hur gör man?
Man sprayar tunna tunna lager med några minuter emellan. Får du ont i pekfingret har du sprayat för tjockt lager på en gång. Man håller flaskan så där 30 cm från det som ska sprayas.

När ska man spraya?
När det är torrt, rätt soligt och minst tvåsiffriga plusgrader. Och inte blåsigt.

Torktid?
 Färgen torkar på ytan ganska fort. Men låt sakerna stå utomhus ett par timmar innan du tar in dem så att de är riktigt torra. Och för att lukten ska avdunsta.

Material som går jättebra att spraya:
Glas, glaserad keramik, porslin, metall

Material som inte går att spraya:
Saker som du tänkt ha mat på eller som du behöver diska.
Plast, obehandlat trä, oglaserad keramik.
Sedan kan du även råka ut för sådant som är målat eller behandlat med något som inte går ihop med sprayfärgen, detta är dock omöjligt att veta förrän efter du har sprayat tyvärr.. Ikeas ramar är en sådan sak.

Hur hållbart är sprayfärg?
Det största jag sprayat är stolar och det har hållit förvånansvärt bra. Men ska möblerna tåla tuffa tag så rekommenderar jag vanlig målarfärg.

13 kommentarer:

Ellinor sa...

Tusen tack!
/Ellinor

Borgmästaren sa...

Fantastiskt! Tänkte faktiskt fråga om det.

Grodmamman sa...

Kan förstå att man kan tröttna på hotellfrukost om man äter det ofta, men när man äter det typ en gång om året så är det underbart!:)
Och ja, man kan tröttna på vårt aktiva liv och bara vilja ligga kvar i sängen...
Måste prova att spraya saker någon gång och nu har jag ju fått den ultimata instruktionen också!;)
Kram

Flippis sa...

Men Tack för detta! Mkt sugen nu, men ska först ge mig på riktig målarfärg, så får vi se hur det går sen. :)

Suz sa...

Nu blir till och med jag sugen på att prova spraymåla något - bara för att liksom:)

Ha en fortsatt fin helg!
Kram
Suz

Felix sa...

Tack för lektionen! Jag har aldrig sprayat, men nu vet jag hur man gör... :-)

Påskhälsningar
Elisabet

Anci sa...

Vilken tur att du finns, så att vi kan fråga :) Det är jättebra att veta även om jag inte har något att spraya just nu. Men vem vet ? Du får mig i alla fall att fundera på det.

Kram
Anci

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh att spraya är så roligt och går fort till ett färdigt resultat.
Ha en fin dag/Theres

Cicci H sa...

Du är en källa till Wisdom of Spray :-)

E sa...

Yay, nu vet vi hur, men då kommer frågan var man hittar saker att prova på under påsk i din stad??
Alltså, vilka loppisar/bra ställen att hitta saker på är öppna under påsk??
Ska nämligen fira påsk där uppe :O

Fröken Fräken sa...

Hej E!

Ja, då kommer vi till problemet med loppisar och second hand affärer här i stan. De har typ aldrig öppet när andra är lediga, så tyvärr tror jag att det mesta är stängt under helgdagarna i påsk.. Om det inte skulle vara några privata loppisar igång, men det tror jag inte eftersom påsk traditionellt är helgen då verkligen alla lämnar stan och drar till stugor och fjällen.

/Fröken Fräken

E sa...

Typiskt :(

Unknown sa...

Tack många konkreta råd i ämnet!