lördag 26 april 2014

Tiden, en lurig jäkel


Det är alltid måndag
men nästan aldrig fredag

Jag har inte ändrats ett dugg under alla år
men ibland känner jag inte igen mig själv

Fem månader vinter är en evighet
tre månader sommar är en blinkning

är man nu sådär som man sade att man aldrig skulle bli?

Mitt morgonjag hatar mitt kvällsjag varje dag
kvällsjaget tycker morgonen är så långt bort
och morgonjaget tycker kvällen var alldeles för nära

gammal kan du vara själv!

Man minns en blick för tjugo år sedan
och hur den fick hjärtat att sjunga
men vad var det man gick in till köket precis nu för att hämta?

Jag önskar att det snart ska bli varmare
snart få blommande träd
snart få solvarm hud
men samtidigt stoppa tiden så våren inte sprang förbi
precis som förra året
och året innan det

Aldrig att man skulle ta på sig en aprikos byxdress nu
för man har redan haft det då

Jag pratar om dig precis som om du fortfarande finns här
Ingen tid alls har gått
ingenting har ändrats

När man säger att "Åh, det var nog förra året"
lägg till tre år till
för minnet har aldrig varit en fena på matematik

Anytime you want to you can turn me onto
Anything you want to, anytime at all

Man ska bara minnas alla snälla saker folk har sagt
inget av det dumma
men tiden har inte än lärt mig hur

1990 var alldeles nyss, högst ett par tre år sedan
och den nye kollegan som påstår sig vara född 1990
hen ljuger så klart

Är en dröm om något som kanske kan bli
mer verklig än det som faktiskt är nu

Och det är aldrig rynkor i mitt ansikte
det är spår av alla skratt jag skrattat

Tur att man hela tiden känner
sådant man aldrig trodde man skulle känna igen
för hjärtat har inte lärt sig att vara stilla än

Säkert kan man bara veta att det är det här livet man har
och ändå tänker man att det där kan jag göra nästa gång

17 kommentarer:

Borgmästaren sa...

I know the feeling..

Unknown sa...

Alldeles sanna ord! Tiden är en knepig villfarelse, springer fort förbi med det roliga medan sorg och bedrövelse segar sig fram.
Ha det fint!

Maria sa...

Låter som om du var här igår och pratade med oss. Tiden, vart tog den vägen? Var ju nyss jag köpte mitt första hus och fick barn.. bara att det barnet fyller nitton. HUR gick det till!??
Apropå rynkor.. Jag har bara skrattrynkor ;)
Kram Maria

kungen o majkis sa...

En helt fantastisk text! Du är bra du. Och ung. Och bra.

Anci sa...

Det här var bra ! Underfundigt och klokt skrivet. Något att tänka på men inte för mycket för då grubblar man bara. Och man är ju på ett sätt inte äldre än man känner sig. Jag tror att jag är 25 !!

Kramar
Anci

Annie sa...

Hej,
vad kul att du tittade in på min blogg- det gjorde mig glad idag!
Hoppas du får en bra vecka!
Annie

Tekla sa...

Oj oj... imponerad över ordens sanning och textens ljuvliga flyt! Vore jag en fröken skulle du få högsta betyg!
Innebörden drabbade mig som en sanningssmäll mitt i magen! HUR BRA SOM HELST!!!

Anonym sa...

Så fint skrivet, texten gick rakt in i hjärtat på mig samtidigt som den gav mig lite sorgset magknip.
//M.

Cicci H sa...

Ohhh! Så himla bra du skriver! Amen på det!

Karin A sa...

Så bra du skriver, sitter här och nickar igenkännande! :)

Här har våren verkligen lagt in högsta växel. Det är 120 km/h på motorväg som gäller. Snart är det väl höst!?

Anonym sa...

Precis så är det!
Helle

Jojjo sa...

Så fantastiskt fint skrivet, får gåshud! Och ja, det stämmer så himla bra. Allting. Kan man ens vara född 1990?

Anonym sa...

Bra skrivet! Kopierar allt rakt av...

Carina sa...

Underbart skrivet, klockkrent för hur livet självt är...på både gott och ont....sedan får man själv välja att ta och tolka det som man själv vill...för var sak har sin tid....och det är här och nu vi lever...det finns inga garantier för morgondagen....
Känner du för det får du gärna läsa i min profil hur jag tycker att livet är och skall elvas...
Ha det gott.
/MVH Carina

Halmhatt och mamelucker sa...

Vilken bra och sann text!
Hälsningar Annika

linda sa...

Så vackert! Stämmer precis.

Anonym sa...

Oj den var klockren :D