lördag 5 juli 2008

Stockholm Part One - The sights



För mig som är Harry Friberg-fan så är det ju självklart att fotografera Stomatolskylten på Söder!


Oj, vad seg jag är idag! Är det nu resutmattningen har anlänt, när jag egentligen hade tänkt vara kreativ och pysslig? Kanske det är vädret som spökar, för ute är det inte många plusgrader att skryta med (ja, tvåsiffrigt iaf) och molntäckt himmel.

Nu lär det bli ett och annat Stockholmsinlägg och först ut är lite foton från platser vi besökt. Det utbröt busstrejk lagomt tills vi åkte till Sthlm, och lagomt tills vi åkte hem började bussarna att rulla igen. Så allt vi hade tänkt göra gick inte. Men det var inga problem med att fylla dagarna ändå!

En av ställena som vi var till har jag länge tänkt besöka, men jag har undrat om det verkligen är så fantastiskt som det sägs? Nämligen Rosendahls trädgård på Djurgården. Men det var så fint där! En trädgård som inte är perfekt, men vacker, där man även inreder ute med träd och sten. Och en härlig symfoni av färger. Dessutom var det inte så mycket folk där då så man kunde lugnt beskåda allt som fanns att se!







Vi har även turista runt i övrigt på Djurgården genom att åka runt med spårvagn, tagit Djurgårdsfärjan till bland annat Skepssholmen och Moderna museet.



8 kommentarer:

Sara sa...

Vilka mysiga bilder. Jag har aldrig varit på Rosendahl men nu måste jag dit. Det får bli nästa gång vi är i huvudstaden.
Kram Sara

Pysselprinsessan sa...

Välkommen hem! Det ska bli så spännande att se fynden från storstan! :) Jag får njuta av andras fynd då jag själv har lyckats spendera upp månadens pengahög! He he! Ja, kanske räcker det sista till några loppisfynd... :D

Fina bilder från trädgården! Jag har själv inte varit där, men vart onekligen sugen. När det är sommar blir jag lite extra sugen på eget hus, så det är lite farligt att titta på trädgårdar bara... Hi hi!

Ha en fortsatt trevlig helg!
Kramar

Monkan sa...

Oj, har du jetlag din stackare ;-)

Ja visst är det fint på Rosendahl! Och mysigt att sitta ute i trädgården och fika (i alla fall när man bor i lägenhet som jag, och inte ens har balkong).

Det var konstig känsla i stan när inga bussar gick, så öde. Där jag bor går fyra busslinjer förbi så man ser alltid minst ett par bussar. Tur det finns tunnelbana, annars vet jag inte vad jag skulle gjort på tisdan, träningsväska och tre matkassar…

Mitt jobb ligger i närheten av Mässan, snacka om hundinvasion den här veckan! Men lilla jycken skulle ha vunnit hela klabbet om han varit med :-) Jag gillar ju inte hundar direkt... (oops) men jag kan inte se nog på den söta lilla filuren!!!

Gårdsromantik sa...

Jagtror det beror på vädret!

Idag har det varit så kallt och molnigt - urtrist - man får inget vettigt gjort.

Hoppas det vänder snart.

Nog gnällt!

Vilka härliga bilder från Stockholm - skall snart dit så det var kul att få lie utflyktstips!

Kram Maud

Anonym sa...

Vad kul att få se bilder från resan, kan tänka mig att du inte hade svårt att fylla dagarna. Hittade några trevliga shoppingställen då?

~Livet i byn

Sara sa...

Harry Friberg - yej! Mycket bra Stomatol-spaning av dig :)

Mia sa...

Vad mysiga bilder! Fastän båda mina föräldrar är stockholmare har jag aldrig åkt spårvagnen eller besökt Rosendals!

Kram Mia

Linda -Galleri Palla sa...

Rosendahls så ju bara för mysigt ut med allt som blommade!

Nu vänder jag mig till dig, med panik i rösten. Det är nämigen så att jag måste pimpa skafferiet just idag och var 17 får jag tag på nåt snyggt presentpapper eller liknnde att lägga på hyllorna??? Jag vet att du vet detta!! Rusta?? Vill ha småprickigt. Hjäääälp! Nuuuuu! :)