onsdag 5 augusti 2009

En volang på det

Nu har jag jobbat i två dagar, och tycker att det vore lagomt med fyra veckors semester så att man finge vila upp sig. Det kan ju inte vara meningen att man ska jobba nu, mitt i sommaren! Det blir jag mer och mer övertygad om! Nej, det är tappert buret lidande just nu..

Det är tillfällig paus i kuddtillverkningen eftersom jag är fullt upptagen med att måla soffbordet samt försöka få färgen att torka lite snabbare genom att stirra på den. Det sistnämnda går väl lite sisådär. Det går inte att måla hela bordet i ett svep om det ska bli bra, jag måste först måla ovansidan, vänta på att det ska torka, vända bordet upp och ner och måla benen och undersidan.

Men här är ändå en av volangkuddarna som jag pysslat ihop. Mer volanger än så här blir det inte hos mig. Jag har också gjort volangen lite ojämn, alla veck är inte på exakt lika avstånd. Det blir finare så, tycker jag :-)





Tyget kommer från Himla.

28 kommentarer:

Liljas Corner sa...

Ja usch och blä för att jobba på sommaren! Om man ändå vore lärare med lååångt sommarlov... Eller så inte! Fast just nu skulle jag gärna vara på jobbet istället för att ha denna 38,4-graders feber :/

Är så imponerad av ditt olivträd som bara lever vidare! Jag har inte vågat köpa ett eget ännu.

rustik charm sa...

Trist att sommaren kommer tillbaka nu när alla börjar jobba.

Ska bli kul att se hur soffbordet blir, den som väntar på nåt gott....
Kram Kristina

Anonym sa...

Hi hi stirrar du riktigt mycket kanske det torkar snabbare vem vet???
Fin kudde.
kram kram

Sanna sa...

Vilken underbar kudde!Önskar också att jag skulle vara bättre på att sy. Ska bli kul att se ditt soffbord sedan då det är färdigmålat.
Kram Sanna

Signe 1 sa...

Åhh ja idag är det verkligen sommar här hos oss, njuter!!:-) Så söt kudde:-) Kramis Sofia

Mamma Mimmi sa...

Du är ju så fantastiskt duktig på att få ihop fint pyssel. Önskar jag var hälften så kreativ och hade tid och tålamod att ta fram symaskinen. En dag....Kram Mimmi

Grodmamman sa...

Blir så sugen på att sy nya kuddar till vår soffa när jag ser dina! Får nog ta en sväng på stan någon dag och införskaffa lite tyg.
Förstår dig fullständigt, jag vill inte börja jobba på måndag! Får trösta mig med att jag har fått ett mycket bra schema i höst, så jag slutar tidigt flera dagar i veckan.
Kram

Malin - Ebbas änglar sa...

Åå vilken söt kudde, som du skrev, "lagom" mycket volang. Ska sy linnegardiner o får tyg över somjag tänkte sy kuddar av, så; tack för tipset!! =)
Följer din blogg & blir VÄLDIGT inspirerad av dina fina arbeten. Ska bli spännande att se bordet sedan.
Ha det gott, önskar Malin ^^,

Anne-Lise sa...

Vilken fin kudde! Stilren och verkligen hemtrevlig tack vare de fina volangerna. Du är duktig på att sy.

Hälsningar från Anne-Lise på Min Gård.
www.mingard.se

Monkan sa...

Ett bra sätt att få en enfärgad kudde att inte se enfärgad ut fast alla vet att den är det :-) Jättegulligt, eller jag menar, lagom gulligt så klart :-)

Påminner mig om en gardinkappa som jag sydde för många år sen, undrar var den finns, i garderoben eller förrådet? Den hade såna sydda veck och var hela... 10 cm hög... Det var under en period när jag inte ville ha gardiner till mina fönster, den var bara till för att dölja den urfula rullgardinen.

Jo, den där väntetiden i målande, och även i klistrande kan jag meddela, år påfrestande. Har du testat att prata med färgen?

Men alltså, jag tror jag får ta och överge den här bloggen resten av veckan, det är så otroligt mycket prat om att jobba. Hörru, jag försöker ju att med all min kraft undvika att tänka på detta, som nu kryper närmre och närmre.

Knaada sa...

Jag väntar med spänning på soffbordet!

Min morbror är målare och hjälpte oss mycket med huset. Han sa att tiden som står på burken bara är en hint och behöver inte tas på alltför stort allvar. Känns färgen torr så är den det.

God väntan!

promenader på landet sa...

Vad fint du gör, din kudde är så fin! Kram från Maria

Rosenvit sa...

Jisses vilken snygg kudde!

Kram
Anna

2BarnsMamman sa...

Mer semester åt folket - helt klart! Och vilken superfin kudde!

Ha det gott! Kram

Emelie sa...

Japp, nu börjar den känslan komma ikapp även mif. En och en halv vecka kvar av min tre veckor långa semester och som ett brev på posten börjar vardagsångesten infinna sig. Jag som nyss avr så cool när du skrev om din börja-jobba-ångest och jag tänkte att ja men jag har ju låååångt kvar. Usch och fy vad jag inte vill, jag vill stanna här på andra sidan Atlanten och ligga vid poolen och gå promenader och åka på en utflykt då och då, inte slita ont 9 timmar om dagen och bara ha en ynka ledig helg i veckan ;)

Vilka söta kuddar med volang, det blev liksom lagom gulligt när själva kuddarna var i grått och inte i blommigt eller dylikt. Igår gick jag förbi en ENORM tygbutik med storslagen rea och tänkte genast på dig :) För mig är det liksom inte ens lönt att gå in efetrsom jag inte kan sy...men jag har faktiskt tänkt att jag ska ge mig på att försöka sy mina första gardiner i höst (hrm, JAG VET, det är katastrof att jag snart är trettio och inte kan sy gardiner...men men, bättre sent än aldrig). Ska väl bara våga mig in i en tygaffär och hitta bland alla märkliga tygtyper först...

Schysst att jag får behålla skinnjackan förresten ;) Men jag har faktiskt bara EN så jag ligger i lä gentemot Herr Fräken!

Ensamma mamman/Ögonblick och Tankar sa...

O vilken snygg kudde! Du kan du....

Dessutom tycker jag att de låter som en kanon idé att ha 4 veckors semester efter varje gång man har jobbat 2 dagar.

kram

Lantliga drömmar sa...

Själv avverkar jag mina sista två veckors semester just nu, helt okej =) Så fin kudden blev .Nilla

Livet på Vestergård sa...

Verkligen fin kudde. Snygg och passligt enkel stil!

Emelie sa...

Så snyggt det blev. Alldeles lagom volang, får inte bli för mycket rysch och pysch!
Förstår att det inte lockar det minsta att gå till jobbet i värsta sommarvädret. Själv har jag suttit på en filt på en gräsmatta hemma hos vänner och gullat med en liten bebis. Alldeles perfekt!

Hanna sa...

Fin kudde!
hanna

Stjärnor & Champagne sa...

Du kämpar på och jag lägger ner hihi....Tur att någon kämpar vännen... Vad fin kudden blev. Jag skulle behöva gå sykurs när det gäller kuddar hos dig.

Kramkram A

Unknown sa...

Oj, vilken energi du har.. volanger t o m. För mig är det total överkurs ;)
Snygg var den iallafall.
Är det inte svårt att få till?
Nyfiken på ditt soffbord.
Kram Maria

Madeleine Berglund sa...

Du är så bra fröken fräken!!! Vilka kuddfodral du syr. Woow. Jag har inte alla Lottaböcker, det är några som saknas. Men jag har bara en bok kvar av min mammas gamla samling. Sen måste jag ut på Lottajakt. Böckerna är helt fenomenala.

Själv har jag varit så trött idag, var helt enkelt tvungen att sova en stund (det vill säga nästan tre timmar).

Imorgon inviger jag mina stämplar? Har du några stämpeltips att ge mig? Jag ska stämpla en trälåda.. Kram Madeleine

Mrs. b sa...

Fin kudde - som vanligt!!
Själv hämtade jag hem symaskinen idag, gott! Har dock inte provsytt ännu, hoppas verkligen den funkar bra nu.

Frida sa...

Vilken fin kudde du har sytt. Snyggt med volangen. Jag håller med dig det är rätt motigt att jobba nu mitt i sommaren.
Men vi har ju helgerna.
Kram Frida

StrandviksVillan sa...

Ooooh! Snyggt!!
Härlig kontrast med kvinnliga volanger fast i stram stil och det lite ruffa tyget. I like!

Jobba nu är blääää! Hos oss är det tropisk sommar, alla går i shorts och linne och jag jobbar varje dag till 21...

Villa Carl Larsson sa...

Sy och sälj på tradera. Du skulle säkert kunna tjäna en hacka :) Du är ju otroligt duktig!

Sigrid sa...

Måste hålla med om att det är lagom med Volang. Verkligen snyggt i det tyget med!
Vilket tålamod du ändå har med ditt möbelmålande, jag hade gått i taket! ;)

Kram
Sigrid