lördag 13 december 2008

Snötyngda granar



Lucia idag och tredje advent imorgon! Fullt med tillfällen för att dricka julmust (jag gillar ju inte glögg) och äta lussekatter. Kanske att det slinker ner en och annan chokladbit också.

Här har det under natten vräkt ned snö, och det har även fortsatt att snöa blötsnö under dagen. Så ni kan ju gissa hur jobbigt det var att försöka cykla till Återvinningen idag...! När jag kom hem, dyblöt, tänkte jag att det var lika bra att ge sig ut på balkongen för att skotta fram granen. Är man redan så blöt att man inte kan bli blötare, kan man skotta lite också. Nu står granen i badkaret och tinar fram. Håller på och provar fram någon ny "julgransfot". Zinkhinken jag alltid använt förr används nu till olivträdet. Så det blir nog en korg med en bytta innuti.

Nu ska jag ägna mig åt lite nya julgardiner! Hoppas ni får en fin helg!

27 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Vilken vacker bild, så snyggt dekorerat!

Ja, man får passa på att njuta och mysa!

kram

Villa Carl Larsson sa...

Men visst är det supergott med julmust också. Kanonbra alternativ till glögg om jag får säga vad jag tycker :) Jag gillar både och så jag har mycket att välja på hihi.

Har hört att det vräkt ner snö där uppe. Synd att den är så blöt och tung bara. Vissa har drabbats av strömavbrott. Inget vidare!

Hoppas du får till ett par riktigt fina gardiner nu. Men det tvivlar jag inte ett dugg på :)

Kram och ha en trevlig lucia och lördag.

Helen sa...

Det är så gott med must! Jag har köpt en hel back med Apotekarnes julmust + 4 stora flaskor också, det räcker ett tag i alla fall.

Väldigt fin bild, du arrangerar så himla snyggt!

Mjuka sa...

Njut och mys vännen!
Kram Malin

Gotlandsliv sa...

Vilken fin bild! Och vad mysigt med snö! Här regnar det mest, inte allt mysigt faktiskt. Hade gärna haft lite snö på backen, allt blir så mycket finare då!

Trevlig helg!

Sara sa...

Hejsan

Mysig och vacker bild!
Ha det så fint.
Kram Sara

Madeleine Berglund sa...

Hej! Vilken lyx att få granen levererad. =) Har du hittat någon julgransfot som passar fröken fräken i smaken tro? Jag bråkade lite med vår julgransfot igår, efter en stund gav den med sig och granen stod rakt och fint. Jag har pysslat hela dagen och än är jag inte klar. Det jobbigaste är att plocka bort allt skräp när man är klar, tänk vilka världsproblem man har. Vad har du pysslat? Jag gillar dina prylar väldigt mycket, såå fina. Glass med chokladsås ska jag unna mig idag. Kram Madeleine

Gårdsromantik sa...

Här sörplas det Julmust mest hela tiden - måntro om man kan bli beroende av det?

Kram Maud

Anonym sa...

Jäkla så trist med blötsnö. Vi har faktiskt rejält med snö här fast det beror på vad man jämför med....

Hoppas du lyckas prova fram en bra julgransfot och att granen tinar.

Så du är igång och syr, borde jag oxå göra men jag slappar idag. Ska jobba i morgon natt så jag laddar.


Ha en fortsatt mysig lördag!!

Anonym sa...

Anar hur blöt du kan ha varit! Snön är som sagt mycket tung. Det tog cirka två timmar att skotta fastän vi har fyrhjulingen! Men barnen tyckte ju att det var skoj! Ha en underbar tredje advent i morgon! Kram anna

Frida sa...

Jättefin bild! Önskar att vi också hade lite snö men blötsnö är inte så roligt. Förstår att du blev blöt!
Hoppas du får en trevlig advent i morgon!
Kram Frida

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så fint du dekorerat.

Här har vi lite snö. Och så har det varit soligt idag. Kanske bör man inte önska sig mer snö (blir lätt trafikkaos här)...men det gör jag ändå!

Hoppas du får en fin 3:dje advent imorgon!

Anonym sa...

Glömde: Snygg bild, fint pysslat!

Tineling sa...

Jag är nog också mer för julmust än glögg. Lussekatter är det bästa! Jag skulle kunna äta hur många som helst! :)
Funderar på att åka och köpa en gran idag. Brukar ni köpa eller hugga en gran???

Kram Tina

A home far away sa...

Jag ÄLSKAR julmust och lyckligtvis kan vi hitta det på IKEA (vart annars, hihi)

Julgransfoten är inte direkt snygg, skulle vilja ha min i en zinkhink men den var alldeles för liten, snyft...

Må gott
Kram Gunilla

Pysselprinsessan sa...

Ah så härligt att vara färdigrest! Ja, det är ju faktiskt så, att man kan bli mättad! Jag börjar faktiskt längta lite hem! :) Inte alls så där ont-i-hjärtat längta hem, men lite förväntansfullt vad-var-det-nu-jag-hade-i-"jul"-lådan-längta-hem! :) Typiskt att jag tagit på mig att jobba hela jul och nyår! Annars skulle jag riktigt grotta ner mig i pyssel! :D

Hur går det med snöandet? Är ni helt insnöade i norrland nu eller överdriver nyheterna lite granna (som vanligt)?

Mmm. Lussekatter! Som tur var så var min hadledare på praktiken svenska, så vi blev bjudna på det i fredags! Iofs innebar det även att vi hade ett luciatåg på avdelningen. På island firar man inte lucia så det skulle vara en rolig grej. Det var roligt ända tills jag blev tvingad till att vara lucia! Ja, det var väl en 18 år sedan jag tyckte det var roligt sist! Jaja, är man utomlands får man väl kanske bjuda på sig själv lite granna! :)

Näe, nu ska jag packa upp adventsljusstaken här på hotellrummet och fira 3:e advent! Helknasigt!

Ha en bra adventssöndag!
Kramar

Malin sa...

Aaah, jag har inte druckit en endaste liten kopp med julmust i år.
Inte en enda.. Heelt galet, för jag är så himla förtjust i julmust.
Jag tror minsann att glöggen tagit över på nåt underligt vis..
Då är jag ju ändå en nybörjare på glögg och borde ty mig till det lättare alternativet julmust!!
Måste nog gå och köpa mig lite i kväll faktiskt!!=)

Kristin sa...

Hej hej! Här kom det nästan 2 dm nysnö i veckan men den slaskar bort här nu. Ååå, julmust det har jag inte druckit än nu i år... dricker så himla sällan läsk/saft men till jul gör jag ett undantag för julmusten, jag kan inte äta julbord utan den! Alla andra dricker öl eller mumma men jag vill ha min julmust då ;-)

Så himla fint du skriver, jag blir alltid så impad när du visar dina griffeltavlor...

Här i helgen har jag inte gjort så mycket mer än passat barn, min man har varit borta hela lördagen och jobbat med bygget nu på söndag. Det är ju också en sysselsättning men inte så väldigt kreativ tycker jag... fniss! Nästa helg ska jag däremot köra riktig julverkstad här och göra julgodis och tvätta och stöka och pynta det sista. Ser redan fram emot det!

Kram kram och hoppas nu att granen inte måste skottas fram mer!!! :D

Malin sa...

Hahahahahhaha, 14 dagar ska det vara...
Blev visst lite tokigt=)
Hade han varit ledig 14 veckor skulle han få bli hemmafru=)

Britt sa...

hej!
Här håller snön på att tina bort, typiskt. Jag som längtat så, men det kommer förhoppningsvis mer.

Hoppas du hade en bra lucis.

Britt

Lisas inredningsblogg sa...

åhh jaså, julgardiner.. nu blev jag nyfiken i en strut! :D

Anonym sa...

Åh vad fint du har gjort, jättebra blev det!

tack för tipset om fårskinnstyget, men jag hittade färdigsydda kuddar på Hemtex för 149:-, billigt och bra! Dom var jättefina, men helst skulle jag vilja sy egna kuddar, men det har aldrig blivit av att jag åkt in till stan för att köpa tyg.

Ha en trevlig 3.e advent!
Kram kram

Anonym sa...

Tack det samma...kram kram

Från koja till slott sa...

Åh vad fint du har gjort det! Gillar verkligen den svarta skylten. Här är det total avsaknad av snö, känns inte som det blir något till jul heller. Vill ha en vit jul i år ju! Blötsnö är inge kul! Men kanske bättre än ingen snö alls ...

Hittade en hel del fint på Ikea, men vill ju haft meeer! Får ta en runda dit snart igen, haha! Hittar alltid en massa som man inte planerat. Hoppas herr Fräken också hade en lyckad "ikea-dag" !

Kramar Pernilla

Anonym sa...

En o annan chokladbit, den som var så duktig ändå..urk jag har typ vräkt i mig godis, chips o choklad i helgen....det är ett himla fördärv med dessa helger, när man är en gottegris som jag.

Så fint du ordnat det du fotat, gillar den svarta "plankan", är den målad med griffelfärg eller?

Jaha, då är det Måndag imorrn igen, tänk vad helgerna rusar på. Så du är i tagen med att sätta in julgranen, mysigt o det doftar så gott, kramar

Annika sa...

Vilken fin bild! Hos oss blir det också en korg som "julgransfot" i år.

svartataket sa...

Åh vad alla får snö!!! Vad fint du gjort det!
KRAM