fredag 27 mars 2009

Soppdags!



Nämen, ska jag börja laga mustiga soppor och grytor?! Fröken Fräken köper kokbok, ja det är nästan en kvällstidningsrubrik eftersom att det är så ovanligt att det nästintill kan betraktas som sensationellt. Jag har naturligtvis en annan idé än att börja laga mat! Det var så otroligt fina bilder i kokboken att jag ska och skära ut dem, rama in och ha i köket.





Boken fyndades på halva bokreapriset igår på Coop, 35 kr kan man offra för att få vackra bilder!

Jag har blivit utmanad av Kristin på I mitt paradis med att lista saker som börjar på samma bokstav som mitt namn. Jag kör naturligtvis en specialvariant!

1. Vad heter du? Fröken Fräken så klart! ;-)
2. Ett annat ord på fyra bokstäver: Fynd (gillar jag sannerligen att göra!)
3. Flicknamn: Frida
4. Pojknamn: Fingal (Olsson, är det honom jag ser därborta?)
5. Yrke: Fastighetsmäklare (inget jag jobbar med, däremot har jag tagit home styling-uppdrag inför försäljning)
6. Färg: Fuchsia (en färg som man oftast måste förklara vad det är för en färg)
7. Klädesplagg: Fiskeväst (enda som jag kom på..)
8. Mat: Fisk (äts inte av den här fröken)
9. Sak i badrummet: Fotfil?
10. Plats/ Stad: Florens (har jag aldrig varit till, men åker gärna dit!)
11. En orsak till att vara sen: Flygplansförsening (har jag varit med om en hel del!)
12. Något man inte skriker: Fula ord
13. Film: Fyra bröllop och en begravning (har jag sett den fyrtio gånger månne?)
14. Något man dricker: Fanta (inte så ofta för min del)
15. Band: Flamingokvintetten (det var de enda som jag kom på! Hjälp!)
16. Djur: Fågel
17. Gatunamn: Frörenserivägen.. (visst finns det något som heter det? Var har jag fått det ifrån?)
18. Bil: F... Ford!! (jag kan inget om bilar så det var tur att jag kom på det!)
19. Sång: Forever Young (vem vill inte vara det?)
20. Aktivitet med mer än en deltagare: Fia med knuff (det var längesedan!)

Jag utmanar
Em och Emma! Om ni har lust alltså!

21 kommentarer:

Lina sa...

Bilderna ser verkligen fina ut! Kommer bli bra, och kanske du också kan få inspiration till en och annan soppa:)
/Lina

VITA NYANSER sa...

Vilken fin bok!!! Får nog ta en sväng till coop och kolla om de har den här!
Kram L-L

Unknown sa...

Härliga tavlor du kommer att få till ditt kök. Verkligen snygga bilder. Blir du hungrig under tiden har du iallafall något matnyttigt tips tillhanda ;)

Ha det, kram Maria

HWITA DRÖMMAR sa...

Fina bilder, men nu blev jag nyfiken är du utbildad till Fastighetsmäklare men du jobbar inte som det?

Kram M

Emelie sa...

Fina bilder i boken - det kommer bli fint!
Önskar dig en härlig fredag!
Vad väntar inför helgen?
Vi ska på husvisning - spännande!
Kram Em

Anne sa...

Superfina bilder i boken!
Mycket bra idé att komma på att klippa ut dem och använda som tavlor!

Kul att få läsa om massa saker som börjar på F (har nyss läst om saker som börjar på K hos Kristin)

Nu ska jag försöka reda upp kaoset lite grann här hemma, svärföräldrarna kommer från Norrbotten ikväll för att bo över.

Hoppas du får en fin helg!

Ingrid sa...

LIte rolig utmaning och boken såg intressant ut. Jag har mattorka och vet inte vad jag ska laga i kväll...

~Livet i byn

Helen sa...

Kul att läsa alla dina svar på denna utmaning!

Nettan sa...

Hihi! Du ä rolig du! Men jag håller med, bilderna var fina å kommer bli himlans snygga tavlor!
Gillade det prickiga omslaget oxå!
Ha en bra helg!
Kram Nettan

Villa Carl Larsson sa...

Åh vilken fin kokbok. Jag älskar verkligen alla möjliga soppor så den kanske skulle vara nåt för mig :) Dessutom hade den ju väldigt fina bilder.

Länge sen jag kikade in här nu känns det som. Men det är ju lika trevligt här varje gång med alla ina bilder.

Hoppas du får en finfin helg. Kram Josefin

Kristin sa...

Hej du, kul att du antog utmaningen! :-)

Ang ditt olivträd så tror jag bristen är för lite vatten! Så gör mina träd när jag är lite för snål med vattnet i alla fall. De dricker mycket vatten!!! Och det går åt mycket mer nu när ljuset återvänder än under vintern, så ös på är mitt råd...!

Ha en bra helg!

Grodmamman sa...

För det priset kan man offra en bok för att få vackra tavlor istället!
Kul att läsa dina svar också!:)
Kram

Milla sa...

Fina bilder! Jag älskar soppa så den boken ska jag spana efter!
Kram Milla

Madeleine Berglund sa...

Hej hopp! Så var man tillbaka i bloggvärlden, känns mycket roligt och inspirerande måste jag få lov att säga. Jaså, du längtar också till våren. Tycker du inte om skidåkning? Snygg bok du köpt, blir nog super om du ramar in de vackra bilderna. Bra tips att inte klä in strykbrädan med ett färgglatt tyg som färgar av sig. Jag kan ha hittat "mitt" tyg. Fortsättning följer. Kul med tallrikshyllan du fyndade, ska bli himla kul att se det nymålade färdiga resultatet. Kram på dig! /Madeleine

Stjärnor & Champagne sa...

Den boken skulle jag också kunna fynda för det priset. Gud vad gott med soppa...

Kramkram Anne

Mjuka sa...

Ljuvliga bilder Fröken!! Önskar dig en mysig helg!! Jag skall försöka få till en klippning av håret :-)
Ha det gott
kram Malin

Hannis sa...

Flamingokvintetten??!!
Hur i hela friden kom du på dom??

Hade lätt köpt den boken enbart för bilderna!
Inspiration ser det ut att vara i den.

Hur går det med tallrikshylln?

Lauras gård sa...

Ja, du har verkligen 1000 idéer! Jag tror du skulle behöva ett STORT hus för att få rum med alla dina alster! Det kanske blir ett i framtiden, med många eldstäder? Bilderna var jätte fina och det blir nog vackra tavlor. Vi ska försöka oss på dina svarta i helgen om vi har någon matt bra färg hemma. Kram Stina

Malin sa...

Även jag fyndade boken på coop för ett tag sen. Har hunnit testa både en och två soppor kan du tro.. Dinkelbrödet är bakat och minestronen uppäten.
Snart måste jag nog köpa en till kokbok, det är kul att prova nytt.
Idag vågade jag ta in lite mer grönt här hemma. Det blev kanon.
Sambon lät inte sååå glad som jag när han hörde talas om blommiga kuddfodral..ops!

Anonym sa...

Det var ju inga stora pengar så det är ju perfekt att göra tavlor av, blir ju många och billiga tavlor. Kul att läsa din utmaning du fått.
Antar att du sitter och syr gardiner nu till brodern, klart han behöver lite nya gardiner när han fyller år. I morgon bitti ska jag till torget och kolla lite, rätt bra jobb man har ibland...funderar på lite tyg till ny kuddar i rummet.

Jag fick inte upp gardinerna idag men på måndag om inget annat inträffar ska de på plats och det känns bra. Viiiiiiiiita!

Ha en härlig fredag!

Liljas Corner sa...

Hahaa, vilken skojig utmaning! Kul att läsa. Och vilket bokfynd sen!