torsdag 27 maj 2010

Lura sig till städat

Jag gillar inte att städa.

Och med städa menar jag detta ständiga undanplockande, dammtorkande och dammsugande. Det här med att ställa saker tillbaka där de har varit, hur långtråkigt är inte det?!
Så, för att lura mig själv så ser jag till att få det städat genom att möblera om, byta ut möbler, hänga om tavlor osv. Jag vill ha något nytt att vila ögonen på. Från totalt kaos till ordning.

Så därför har jag möblerat om igen i sovrummet. Och för att få plats med mitt arkivskåp. Det anlände i missfärgad och delvis blekt ek. Fort trollade man på ett lager med oljebaserad färg, sedan två lager vattenbaserad färg. Blev inte pjåkigt alls! Samtidigt bytte jag stil i sovrummet, den mer romantiska känslan fick ge vika för lite mer grafiskt, bland annat med Marimekkogardin.





19 kommentarer:

Sanna sa...

Jag gillar också att förändra hemma, trots att det inte blir på långt när lika ofta som hos dig. :) Så fint det blev i ert sovrum! Vilken snygg gardin!

Millas hem sa...

Fräscht!! Mörkt och ljust är alltid snyggt tillsammans!

Kram till dig!

Anonym sa...

Hahaha, skönt att det finns fler än jag som gör så=D Kram

Hannis sa...

Det där gillade jag!!
Och dokumentskåpet...
När du lessnar kan du buda ner det till mig=))

Städa??!!
Jag låtsas som att jag inte ser det skitiga, visslar i stället och låtsas vara rysligt upptagen!

Snart Fredag,mmmmmmm!

Levis o Vilda sa...

Snyggt det blev! Jag är sååå förälskad i lampan du har i sovrummet!
Det där med att plocka undan, finns nog inget tråkigare... Det går liksom bara runt... Tar aldrig slut...
Ha en bra dag, här skiner solen tralalala!
Kram Mia

http://frkerlandsson@blogger.com sa...

Åh vad fint det blev! Om kanske skulle ta och lura sig själv till att städa..haha:) Ha en fin dag! Kram Izabell

StrandviksVillan sa...

Att möblera om är det absolut bästa sättet att få storstädat. Ja, hur ska man annars kunna dammsuga bakom möblerna?
Mannen talade häromdagen om att skaffa en videokanon... Då påpekade jag genast att det innebär ju en ommöblering här hemma, vilket han inte gillar ;)

Unknown sa...

Hej - er vild med dit arkivskab! Er selv på jagt efter et - vil ha, vil ha... Flot ny stil i soverrummet - nydelig Marimekko gardin! Knus; Heidi

Cathrin sa...

Ah! Där tror jag du kommit på något! Måste genast testa (så snart jag bara hinner hämta andan). Formligen avskyr att städa. Måste ju göra om, allt exakt samma sak, om ett par dagar igen. Då är ju det här ett alldeles utmärkt sätt att lura sig själv på som dessutom är kul. Ännu ett plus är ju att det tilltalar den där rastlösa sidan hos mig som vill göra om och göra om...

Eländes, elände att man måste jobba. Tänk vad man hunnit annars!

Grodmamman sa...

Ok, är det så man ska göra för att det ska bli roligare att städa?!?:) Gillar inte att städa jag heller, fast jag gillar den där känslan av nystädat hus. Lite svårt att få ihop det där!:)
Jag funderar på att köpa något snyggt Marimekko tyg till fönstren i köket sedan.
Kram

homebylina sa...

Nu så..börjar det likna min stil mer ;o) I like, svart och vit är en snygg kombo! Kan man få lite expertråd från ett målningsfreak? Jag har lite möbler bl.a ett pelarbord, skrivbord och ett gammalt linneskåp som jag ska måla vitt, MEN olja eller vattenbaserad, vad tycker du, för-nackdel?? Ha en trevlig helg! Lina

Vintage House sa...

Hej,
Min man säger alltid hemma att jag städar aldrig för jag inreder:)
Vad fint det blev i sovrummet och läckert med arkivskåpet...
kram
sandra

Norregård sa...

Hej!!
Städa är det absolut tråkigaste som finns....
Sovrummet blev snyggt och stilrent!

Kram Malin

Helena sa...

Hej!
Nu har jag smugit på din blogg ett tag, så nu är det dags att lämna en kommentar.
Vad fint sovrummet blev! Du är inspiration för mig, alltid lika roligt att läsa vad du pysslat med eller målat med.
Vänligen Helena

Gilla Yoga sa...

Jag känner igen det där, det är så tråkigt att plocka. Fast oftast är det min "städräddning". Vi försöker att alltid ha upplockat och ordning och då tror omgivningen att vi alltid har välstädat =)

Det är roligt att ändra om, något jag fortfarande håller på med sedan barndomens ständiga ommöblerande av rummet.

Anonym sa...

Snyggt,precis min stil. Gillar gardinen,trots att jag inte är någon Marimekko fan...Men den skulle jag kunna tänka mig.Å städa vad är det,snurrar mest på krukor och flyttar en stol eller något=) Ha en nice kväll/Annica

Anonym sa...

Snyggt! O va smart att möblera om istället för att städa. De är ju mycket roligare! Kram

Lyktor och Tyg sa...

Jättesnyggt, var är lampan du köpte? Har du kvar den i sovrummet?
kram Kristina

Iris // Alla dagars kaos sa...

Jag har precis tvingat mig själv att sortera och vika tvätt.. avskyr det! Jag gillar faktiskt att dammsuga och dammtorka, men det är allt undanplockande jag inte gillar.. alls!

din lampa i sovrummet är riktigt fin! Var har du hittat den?

kram /iris