fredag 22 oktober 2010

Loppisetikett

Vad är rätt etikett för loppis?

Fröken Fräken spanar in en tjusig ram på loppis. Tyvärr sitter ett motiv i som är... mindre snyggt. Väl i kassan säger personen bakom "Åh vilken vacker tavla!! Nu får du verkligen något fint att titta på!!"
Vad säger man då till svar?

1. Vill inte att personen i kassan ska tro att man gillar båtar och konstiga träd, så man säger sanningen "Herregud nej, själva tavlan ska jag inte ha kvar, jag vill bara ha ramen" (och riskerar att försäljaren ser ut som om man vore galen.)
X. Vill glädja personen i kassan och drar en vit lögn "Jaaa, oja, den är verkligen fiiiin"
2. Vill inte såra personen i kassan och hummar bara lite svårtolkat.


Ramen är både bred och riktigt djup!


P.S.
Vet ni vad? Vi har INTE snö här! Kan man börja en helg bättre? Nu blir det fredagsfirande genom att INTE se Idol.

17 kommentarer:

Frida H sa...

Jag hade sagt som svar nr 1. Ibland har jag fått ner priset med att säga så.
Min mamma skulle köpa en vanlig bunke i en fast secondhand butik här i Helsingborg och då hon nämnde att hon bara skulle gjuta betong i den så fick hon den för en femma, då de ville ha en tjuga först.

Kram

Lotten sa...

Ha, ha... jag hade nog valt alternativ två eller tre!
Jag råkade ut för en man som försökte ragga på loppis.... Vad säger du om det? Han gav sig inte fastän jag talade om att jag hade både man och barn.... lite creepy var han faktiskt.

Grodmamman sa...

Jag hade nog gjort som i svar 2.
Snygg ram, ska bli kul att se vad du gör med den!:)
Här vaknade vi med lite snö på marken och en del ligger kvar fortfarande.
Kram

Livet på Berget sa...

Hej
Svar 2 :) Hummat lite och lett lite blygt.
Trevlig helg!
Kram
/Sara

White cotton grass sa...

För mig hade det nog blivit en blandning av X & 2. ;)

Önskar en trevlig kväll!

/helena

Hem och Harmoni Marie sa...

Jag hade nog svarat X.... jag gjorde det en gång när jag köpte en tavla. Fast då var det innehållet och inte ramen jag ville åt... en florabild i en sån glasskiva med clips runt... :)

Ingen snö här heller och inget Idol..

Trevlig helg! Kram Marie

Jo sa...

Jadu, vad säger man där..? Jag hade nog mest hummat, tror jag.

Norregård sa...

Hej!!
Om du blir glad av att se när andra har snö.... kolla hur det såg ut här nere i Småland i mitt förra inlägg!!!!!!!! Nu smälter det dock bort igen!
Läcker ram;o)

Kram Malin

Lantligt i smultronbacken sa...

Det där händer rätt så ofta för mig. När jag ropade in vår kökssoffa så sa ägaren: Åhh, var rädd om den gamla soffan, den är i så fint skick och min dotter har sovit i den många år. Dum som jag var så svarade jag att den ska målas vit. Behöver jag säga att ägaren höll på att få en hjärtinfarkt. Stackarn, nu har jag lärt mig att vara tyst (men jag tror att han inte trodde på mig).

Skönt att ni inte har fått snö än, här ligger den kvar i skuggan

Kram

MårsArt sa...

Hmm, mumlar något som i 2.
Jag gör som du.
Brukar köpa fina, gärna djupa & breda ramar på loppis och målar motiv & ram vita.
Sätter sedan i mitt eget målade motiv i ramen.
Billigt & bra!

SKOOGSTROLLET sa...

Tja, jag gillade ju motivet, men tyckte inte precis ramen passade till, men jag antar att målarpenseln ska fram ... Om inte annat är smaken som baken ...

Marie - Systrarna sa...

Absolut nr 1! Brukar alltid passa på att tala om hur jag som kund tänker, är väl bara bra för deras affärer!?
Jag avlyssnade en gång några tanter på Kupan som pratade om att det var så bra när de fick in renskrubbade krukor.... Och därmed själva slapp skrubba dem. När jag betalade kunde jag inte låta bli att säga att OM de skrubbade gamla krukor helt rena, då är inte jag intresserad. Har de patinan kvar DÅ kan jag tänka mig att betala den slant... ;-) Men som sagt, smaken är som baken!
SKa bli kul att se din ram efter att du "satt händerna i den"...

millandante sa...

Hände mig senast när jag köpte en bordslampa och säljaren sa att den var så fin och syftade på både fot och skärm. Då kunde jag inte med att säga att foten brutalt skulle sprayas svart och att skärmen skulle förlora sitt vackra tyg... jag tror jag hummade denna gång :O

Så fin hattasken blev!!
KRAM

kungen o majkis sa...

Haha, jag hade nog berättat att jag bara skulle ha ramen och frågat om hon ville ha själva tavlan :-D!
Superfin ram :)!

emblas-kanel sa...

Hei. Ta en titt innom min blogg - det er en award til deg der.
Hilsen emblas-kanel.

Fröken Grön sa...

Hehe, ja ibland vet man inte om det är läge att tiga eller om man ska vara brutalt ärlig. För min del beror det nog på vem jag handlar av, - om det är den f.d. ägaren så håller jag nog god min, men handlar jag på någon form av "uppsamlingsloppis" kostar jag på mig att säga som det är.
Hur som helst är det en snygg ram du har fått tag på!

Syster vit sa...

Hm, svarar nog lite hummande eller säger som det är helt enkelt, beror på kassören.
Hihi... modigt att avstå Idol...gör jag med...och bara regn hos mig...
Kram Liselott.