fredag 8 april 2011

Att kunna andas igen

Fredag, och äntligen börjar jag känna mig frisk och pigg igen! Nu ska det pysslas hela helgen lång, och städas.. ni kan ju gissa er till oredan som råder efter två veckors sjukdom då man knappt orkat lyfta handen. Tyvärr har ju herr Fräken då tagit över stafettpinnen i det här sjukdomsloppet, och ligger utslagen hemmavid.

Även om det verkligen inte har varit någon semester att ha varit så här sjuk, så har det varit en lättnad att kunna vila upp sig från jobbet och inte behöva tänka på det kaos som råder där. Kanske att man på måndag kan återvända med lite mer energi.

Räck upp handen alla som köper färska kryddor för att dekorera med, men som kanske inte är så bra på att använda dem i matlagningen! Och så lite av min bricksamling i bakgrunden...
Uppdatering: Stoppa pressarna!
(fast så kan man ju egentligen inte säga på en blogg - egentligen borde det heta Tryck på uppdateringsknappen!)
Yster som en kalv över att äntligen få lämna huset, så kikade jag in på en nyöppnad loppis. Mycket Rusta 2007, men så stod där en godbit också. En sliten men ack så charmig plåtburk, ca 30 x 20 cm stor. För en tjuga blev den min!!!


23 kommentarer:

Systrarna Hjertén sa...

Samma status här...sjuk, sjukare, sjukast! Huset är kaos och ingen orkar bry sig! Nu skiner i alla fall solen, vilket ger energi!

Trevlig helg!
/Frida

Madeleine Berglund sa...

Sträcker upp min arm jätte ivrigt. Jag gör det jag gör det jag gör det!!!! =D

Lantliga drömmar sa...

Jag måste nog också räcka upp handen hi,hi. Nilla

Daniela sa...

Haha jag gör tvärtom, köper för att ha i matlagning men är urkass på att hålla dem vid liv så får köpa ny varje gång...

Helena sa...

Ja städa vore bra.Någon el.några går in med skor hos mig...o nästa vecka är det lika dant.Men får väl göra lite helgfint!
Hm ja just ja kryddorna ;-)
Trevlig Helg!
KRAM från mig!

Unknown sa...

Helt urusel på att hålla kryddorna vid liv så jag har gett upp hoppet om dem. Roligt att du är på rätt väg och känner energin komma tillbaka.

Få nog oxå städa under helgen..

Ha en skön kväll
Kram Maria

Svarta tassar i vit soffa sa...

Det där med färska kryddor... är ingenting för mig! Är värdelös på att hålla dem vid liv (det gäller även blommor har jag insett) och lika värdelös på att använda dem i matlagning. :)
Tack och lov för torkade kryddor! :)
Önskar dig en fin helg!
Kram
Jenny

Vit dröm sa...

Så underbart fin plåtburk!
Ha en mysig helg!
Kram Anna

Vårt hem på landet sa...

Jag sov första natten utan nässpray inatt, utan nära-döden-upplevelse, så jag får nog friskförklara mig nu oxå :) Fast jag har varit envis och jobbat hela tiden!

Jag brukar köpa "färska" kryddor och använda dem. Typ timjan eller rosmarin som är superdupergott att slänga in med potatis i ugnen.

Citronmeliss (?) har man kanske inte lika stor användning av?

Skickar ett krya-på-dig till Herr Fräken!

Lantliv och Loppis sa...

Hahaha, samma sak gäller mig och färska örter, köpte senast förra veckan tre stycken på extrapris...Har inte använt nåt än ;)hehe!
Fint fynd till en otroligt bra peng!! Gilla, gilla!
Ha en bra helg bland allt pysslande!
Kram Ellen

StrandviksVillan sa...

Hmmm... jo så är det nog med kryddorna... Fast jag brukar klippa ned och frysa in då och då.
Citronmeliss är förresten gott i en sallad tillsammans med fisk och så klart som dekoration på desserter och bakverk.

Ljuvliga bilder du har tagit och härlig ny header du har fixat!
Skönt att du piggnat till efter förkylningen.
Trevlig helg!

Mariette sa...

Vad skönt att du tillfrisknat!

Angående vem man är på bloggen så måste man ju få köra den stil man känner att man är, annars blir det nog inte så lånvarig blogghistoria... Man vill ju inte låtsas vara någon annan än man känner att man kan stå för!

Keep up the good work!

Smultron på ett strå sa...

Hej, vill bara titta in och säga hej, det var länge sen, har haft mycket kring mej och knappt varken hunnit blogga än mindre kommentera... Skönt att du är piggare, och jag räcker upp handen, använder kryddor till dekoration men hinner ju sjutton aldrig laga nåt med dem innan de vissnat!//kram maria

Marie - Systrarna sa...

Det där med kryddorna går i vågor. Ibland är jag JÄTTEduktig på att verkligen använda dom, och att förmera dom (ta små skott och sätta i vatten som får rötter) Jag sätter om i bra jord och pysslar och har mig. Nästa gång lyckas jag inte ens hålla liv i dom en vecka... På-skriv-om liv i - skönt att höra att du är tillbaka i fin pyssel och loppisform!

Nyanser av vitt sa...

Nu finns det hopp fröken men synd att herr F nu är dålig. Killar brukar ju bli såååå sjuka.
Libanesen var i Bromma Blocks men den i Sumpan ska vara väldigt bra :O)
Sköt om dig

Grodmamman sa...

Härligt att du äntligen känner dig frisk!:)
Här planeras för lite röjande i helgen, städat har jag redan gjort, men röja i förrådet och i tvättstugan ska göras. Mycket ska slängas och det ska bli sååå skönt!:)
Mysig plåtlåda du hittat också.
Ha nu en riktigt bra helg!
Kramar

Felix sa...

Jag blev bjuden på en jättegod sockerkaka med citronmeliss härom dagen. Hittade recept på nätet, men i princip är det nog vanlig sockerkaka med hackade citronmelissblad i smeten. Pröva det, så blir du kanske helt frisk och full av pysselenergi! Kakan skulle bl.a. vara uppiggande!

Vårhälsningar
Elisabet

Lantmätarvillan sa...

Nyöppnad loppis! Vart då? Jo om du känner friskare idag så bege dig till Sunderby folkhögskola och inta kaoset (har jag hört). Det är öppet mellan 10-14. Igår kväll åkte jag dit och betalade en hel tjuga i anmälningsavgift varvid man la upp sina försäljningsgods (som ska vara prismärkta). Idag kl 15:00 får man hämta ut pengarna för det som blev sålt. Om man inte ids packa ned det som inte blev sålt, kan man lämna kvar det och skänka det till välgörenhet.

En fiffig idé tycker jag då man själv slipper stå där och sälja en hel dag.

millandante sa...

Jag räcker upp handen.

HÄRLIGT att du är frisk!!! Tråkigt att skiten gått vidare bara...

Helgen börjar ju riktigt bra, med ett toppenfynd! Hoppas den fortsätter i samma anda nu:)

KRAM

MårsArt sa...

Hela armen är uppe...högt!
Jag hinner(?)bara använda de färska kryddorna 1 gång innan de vissnar...
Så skönt att du mår bättre.
Hoppas du också kan njuta av det fina vädret.

Fröken Grön sa...

Ja, jag räcker också upp handen... På sin höjd kanske jag hackar ner lite basilika i tomatsalladen, annars är jag rätt kass på att använda mina färska kryddor. Kan man se dem mer som snittblommor, tro?

Håller tummarna för snar bättring för både dig och herr Fräken. Ha det så gott resten av helgen!
/Anna-Karin

Monkan sa...

Ahaaa, och jag som trodde att man skulle äta dem... :)

Nämen, har Fröken gjort en kudde! ;) Men, men, är det en rosa som skymtar i bakre raden?! :)

Tacys hämnd! Ojjjj, Sidney Sheldon? Många av hennes, trodde jag, men hans var det ju, böcker har man läst. Var tvungen att googla på honom nu, oj han var född 1917, och levde till 2007.

She’s doing it again! Bäst i världen på att måla fejkbetong! :)

Tildes dagbok sa...

Tänkte tipsa om en tävling i min blogg där du enkelt och med stor chans kan vinna 300 kr att handla för i en nyöppnad webshop med mycket fina saker, bl.a. House Doctor och Lisbeth Dahl :-)