söndag 24 april 2011

Svårigheten att hitta en bra film

Såhär i påskhelgstider vill man ju gärna se någon bra film (efter att man haft en hård dag med pysslande). Men bra filmer kan vara förvånansvärt sällsynta.
Och det trots att jag bara undviker följande:
  • Filmer där Adam Sandler,  Al Pacino eller George Clooney (om filmen inte heter något med Ocean, för då går den faktiskt att se) spelar huvudrollen
  • Människor som springer runt omkring och är smutsiga i ansiktet hela filmen igenom
  • Krigsfilmer (brukar oftast innehålla människor som springer runt och är smutsiga i ansiktet också)
  • Filmer som handlar om en ensamstående mamma med minst tre lillgamla telingar, och där antingen mamman eller någon av barnen dör i sällsynt sjukdom
  • Filmer där man på omslaget beskriver att någon/något i filmen "spårar ur". Aldrig ett bra tecken.
  • Filmer med alltför många adjektiv i titeln, tex vild, galen, tokiga eller knasig.
  • Undergångsfilmer.
  • Filmer som "är baserad på en sann historia".
  • Filmer regisserade av Tim Burton.
  • Filmer där man på omslaget inte kan beskriva vad filmen egentligen handlar om. Inte heller ett bra tecken.
  • Filmer som handlar om amerikanska ungdomar på college.
  • Filmer som är "konstnärligt" filmade, typ med skakig handkamera eller hela tiden ur grodperspektiv.
  • Filmer som bara fått bra recensioner av tidningar som man aldrig har hört talas om.
  • Filmer som utspelar sig på en ubåt.
  • Filmer där man lagt ner mer tid på vapenstrider än handlingen.
Jag veeeeet - knappt några krav alls!
Har ni några  fler tips på vad man bör undvika, eller till och med tips på riktigt bra filmer?

Pärlhyacinter är i alla fall alltid fina att titta på!

21 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Men det var ju nästan inga krav alls faktiskt... :) Borde ju finnas massor!

Ett tips... Taken med Liam Neeson. Eller The Book by Eli med Denzel Washington.
Jag gillade dom i alla fall.

Glad påsk!
Marie

Lantligt i smultronbacken sa...

Hihihi, det där låter som mig det. Men jag undviker filmer med Jim Carrey, Eddie Murphy, Adam Sandler, Hugh Grant mfl.

Däremot har jag gillat några filmer senaste månaden och det var:
* The blind side
* Letters to Juliet
* Mother and child

Men jag får höra att jag inte har så bra smak så vi kanske har lika

Kram Teres

Grodmamman sa...

Det var ju inte alls många krav på den listan!;) Förstår att det inte är så lätt att hitta en bra film då...
Kram

Vårt hem på landet sa...

Hahaha! Jag instämmer på mååånga av dina punkter. Tyvärr så gillar min sambo de flesta av de som du just räknade upp...

En av mina favoriter är 'The note book'. Den kan jag se om och om igen, dock är det en riktig snyftare (tycker jag)

Millas hem sa...

Håller med "vårt hem på...". Dagboken är underbar!

Helt klart värd att se!

Kram Camilla

Jenny sa...

Jag kollade just alla tre delar av Tillbaka till Eden. Ruskigt medryckande!
http://www.imdb.com/title/tt0085079/


Sen är denna film super: Shawshank redemption.
http://www.imdb.com/title/tt0111161/

Liljas Corner sa...

Ja, det här med att hitta bra filmer att se på är inte det lättaste. Speciellt då den man bor med gärna ser på skjuta-spränga-åkaruntmedbil-hoppapåhustak-filmer och man själv somnar om en biljakt håller på längre än fem minuter...

Marie - Systrarna sa...

Ha ha.. Jag känner faktiskt en som är ännu mer specifik med vilka filmer hon undviker. För att hon ska vara nöjd så MÅSTE filmen innehålla en stadsvy i inledning. Då är den alltid bra, enligt hennes smak.... Tror att det är mest romantiska komedier som kvalar in där...
Lycka till i filmfinnandet...

Anonym sa...

Ojoj.. Finner du någonsin en film att se??

Katarina

Katarina i Västerbotten sa...

Ojoj,trodde att det bara var jag som var så kinkig med filmer. Får inte vara så förutsägbart och så vill man ha en Bra känsla när man sett den. Men många fina filmtips fick man ju här på kommentarssidan:)

Den där Victoria sa...

Haha, tycker det var bra krav på hur filmer ska vara.

Här är mina topp tre filmer som jag kan rekommendera:

1. Nyckeln till Frihet
2. Stekta Gröna Tomater
3. Forrest Gump

Anna-Malin sa...

hej!

jag måste hålla med Elvira ovan. hon har listat mina tre favvofilmer :)

och skåpet är målat i kulören Mullvad från Alcro.

Nyanser av vitt sa...

Inte lätt med den "lilla listan" fröken :O). Hittade du någon?

Vardagstugg sa...

Haha, instämmer =) Såg The social network igår, om han som grundade facebook - intressant!
Fortsatt trevlig kväll!

Annelie

Petra / Popetotrora sa...

Haha!! Jag kan ändå på nåt sätt förstå att du har svårt att hitta en film att se. ;-)

LyckligaPraliner sa...

Nåt romantiskt då? De är väl sällan smutsiga eller har vapen...eller jo, det är de nog ändå :))

Lyktor och Tyg sa...

Bra lista!lägg till filmer från Ryssland de brukar jag undvika. Kanske låter tokigt men de är för gråa. Filmernas film är "Mitt Afrika" absolut min favvo.
kram Kristina

Nellie sa...

I mitt fall gäller det först o främst filmer som: "min gubbe och våra två tonårssöner vill se"!!! Tack o lov att jag kan göra dem sällskap, men "stänga av" och läsa inredningstidningar- o böcker istället. Annars missar jag ju godisskålen...Tyvärr har jag nog inga tips för jag tittar gärna på filmer med"verklighetsbakgrund" + romantiska komedier m Hugh Grant och/eller Julia Roberts. Helkass jag vet...Gillar din blogg jättemycket förresten. Alltid kul läsning och fina bilder.

Linas sa...

tipsar om "Farväl Bafana" och "Gathering storm" som vi såg här hemma för ett tag sedan och tyckte om!

Mariette sa...

Oj, jag tycker aldrig jag ser på film faktiskt...dock,- bra brittiska deckare vill jag inte missa!!! Det är kvalitè för mig!

Vi har haft supervärme, tom med bikini på var det varmt... Men förra helgen verkade alla andra ha så fint och varmt och vi hade mest ett grått lock på himlen...så nu njöt jag!

Svarta tassar i vit soffa sa...

Njaaa... det blev inte så mycket pyssel i helgen. :)På något vis så flög tiden fram.
Ja, inte är det lätt att hitta en bra film nu för tiden :)
Kram
Jenny