tisdag 21 juni 2011

Näring för själen

Jag blir alldeles förskräckt när jag hör folk som säger att de aldrig läser böcker. Eller när jag kommer hem till folk som har porslinsfigurer i sina bokhyllor istället för böcker. Hur kan man inte tycka om att läsa??

Jag läser massor, och har alltid gjort. Så fort jag lärde mig att läsa började jag att släpa hem flera påsar fulla med böcker från biblioteket. Att låna hem 10-15 böcker på en gång tillhörde inte ovanligheterna. Jag läser varenda kväll, oavsett hur sent jag lägger mig - jag kan inte somna annars. Riktigt bra böcker läser jag om och om igen, försvinner helt i den värld som beskrivs och kan spara på fantastiska formuleringar. Det är lika viktigt för mig med både en bra historia och en inspirerande språklig stil i en bok.

En riktigt bra bok är så mycket bättre än även den bästa av filmer. Genom att läsa utvecklar man sitt eget språk, sin fantasi och även sina tankar. Jag vet med mig att jag har lärt mig mycket om hur man skriver genom att läsa, och utvecklat mitt språk tack vare det.



En gammal inspirationsbild från Alvhem mäkleri.
Ni hade också kunnat få sen en bild från hällregnet här utanför,
men jag besparade er det.

Sedan skulle ju jag ha färg- och storlekssorterat böckerna i den här bokhyllan, men det är en annan sak...

22 kommentarer:

Svarta tassar i vit soffa sa...

Jag läste väldigt mycket när jag var mindre. Slukade i princip varenda bok jag såg. Kunde försvinna in i bokens värld i timmar.
Nu har jag tyvärr inte ro att sitta ner och "bara" läsa. Tack och lov för ljudböcker säger jag bara.:)
Kram
Jenny

Vintage House sa...

Hej
Tycker oxå om att läsa men tiden finns inte riktigt. brukar dock läsa någon bok under sommaren.
härlig bild
kram
sandra

Felix sa...

Så du hinner läsa också mellan allt pysslande! Kul att höra att biblioteket varit till nytta genom åren! Det glädjer mig som är bibliotekarie...

Här har vi ett helt rum fullt med bokhyllor från golv till tak - fyllda med böcker. Prydnadssakerna får inte plats där längre. Men böckerna är inte färgordnade... Jag är väl yrkesskadad, men de står i ämnesordning och alfabetisk ordning, utom i de senaste hyllsektionerna, där allt som blivit över hamnat lite grovsorterat. Skulle behöva flytta om och ordna om från grunden...

Glad midsommar!
Elisabet

Unknown sa...

Att läsa en stund hör till guldstunderna på dagen. Fast nu blir det mer facklitteratur än skönlitteratur..
Fast i den sängen skulle inte jag vilja ligga... tänk om det rasar :S
Kram Maria

Vit dröm sa...

Visst är det underbart med böcker och man somnar så gott när man läst en stund :)
Ha en bra tisdag!
Kram Anna

Gilla Yoga sa...

Jag håller fullkomligt med dig, jag älskar också att läsa!!! Eller rättare sagt, det handlar om mer än att älska, det är en del av min existens =) Jag läser också varje kväll, hur sent jag än landar på kudden. Det finns inte i min värld att inte läsa en kväll. Och jag kan knappt räkna alla de nätter när jag legat vaken och "bara läst ett kapitel till" för att sedan upptäcka att klockan närmar sig morgon. Till min (och framför allt deras) stora glädje har jag lyckats överföra mitt intresse till barnen som också älskar att läsa =)

Grodmamman sa...

Maken läste inte en bok förrän han blev över 20, men är som du och läser numera varje kväll. Jag slukade det mesta som kom i min väg när jag var yngre. Nu läser jag i perioder, semestern brukar innebära att minst 10 böcker läses ut. Maken köper sina böcker, men jag kan lika gärna låna. Får nog ta en sväng till biblioteket snart!:)
Kram

Den där Victoria sa...

Åhh, att läsa är det bästa som finns. Jag är lite periodare när det gäller läsningen dessvärre, på semestern kan jag plöja hur många böcker som helst, men annars så är jag så trött när jag ska lägga mig och läsa om kvällarna, så det kan ta lite tid att komma igenom någon bok. Barnen har jag läst för ända sen de var riktigt små och läser fortfarande för de två yngsta (som är 10 år nu) om kvällarna, det är så mysigt och de får så mycket gratis språkmässigt genom läsningen.

Kram Elvira

Madeleine Berglund sa...

Hej!

Visst är det kul att läsa alltid! Kanske ville Alvhem skapa ett kreativt kaos med böckerna?! Hihi.

Kram Madeleine

Mjuka sa...

Håller med dig! Men hemma hos oss finns inga böcker framme hellera pga platsbrivst, då vi bor 7 pers i en fyra. Men de ligger nerpackade på vinden.
Må så gott
Kram malin

Bella sa...

Jag håller med dig, vad vore livet utan bokläsning, älskar att läsa böcker, och det bästa är när man hittar den där riktigt bra boken så man bara försvinner in i bokens handling och miljö när man läser :)

Ha en skön tisdagkväll

Kramar Bella

Jo sa...

Jag var en riktig läslus förr och slukade allt. Numera är jag en riktig periodare. Jag läser inte så ofta innan jag somnar längre eftersom våra sänglampor bländar den som försöker sova... Men det ska vi råda bot på när vi flyttar.
På tal om flyttar... Jag tror att flyttgubbarna kommer att önska att jag läste mindre och stickade mer med tanke på alla kartonger med böcker som vi har... I huset ska vi ha bibliotek istället för matsal. En dröm som går i uppfyllelse! :D
Fast jag tror inte att jag kommer att sortera böckerna efter färg, jag är för mycket för genre och alfabetisk ordning :)

Vintage sa...

Härlig blogg du har! Önskar en fin dag Kram susanne

Compact Garden sa...

Visst är det härligt med böcker men tyvärr blir det mest när jag har semester då tiden finns (jaja jag vet hrm...)men då minsann är halva väska full och jag försvinner in i böckernas värld, härligt..Kram Anne

Lisa.L sa...

Ja jisses vad d regnar, och d verkar aldrig vela sluta heller =/ suck! Inte lätt då man har en liten kille som vill ut jämt ;P kram

millandante sa...

Samma här. Somnar alltid i en bok:)

Nämen att gardinerna blev lila... hm, om du gör om proceduren en gång till då? Då borde de ju bli ännu ljusare i alla fall? Eller... inte.

Snygg hylla!!

KRAM

Dicksonska våningen sa...

Dina texter är jättebra!
Jag läser inte böcker alls men jag har lärt mig mycket engelska genom låttexter. Jag letade alltid upp texterna på internet för att förstå vad de sjöng om för att få rätt känsla till låtarna.

Jag hade också sorterat upp böckerna om den bokhyllan hade varit min...

Kram Annika

Edith och Jag sa...

Jag håller med om att det är härligt att läsa! När tiden inte vill räcka till att försvinna in i en bra bok så kan läsning vara att bläddra i en tidning eller en bok med vackra bilder. Jobbar hårt för att mina barn ska läsa men jag märker ofta att det är väldigt mycket annat som konkurerar om deras tid.
Kram Maria

Åsa sa...

jag håller med dig..det är oerhört spännande att läsa och se hur språket tar med en på dess svindlande väg :)
kram Åsa

LissenTo sa...

Samma här, har läst så mycket och lärt mej mycket.

Drömt mej bort och liksom varit i andras världar. Det gillar jag.

Anonym sa...

Hi
My name is Maria.
Ilike yuor blog and Alvhem.
I live in Brazil.
I like read very much.

Gila sa...

Instämmer. Hur kan man INTE läsa böcker....tipsar om boktipset.se
Trevlig helg!