onsdag 13 november 2013

Okej, det finns två blommande växter som jag gillar. Hyacint är den ena.

Här mixtras, kapas och spikas det spikband för glatta livet. Ja, förutom det sista bandet eftersom någon nitisk tillverkare klistrat på streckkoder till förbannelse så att jag nu måste lägga det i blöt för att få bort dessa märken. Men det ser lovande ut, och resultatet kan komma att visas på en blogg nära dig inom en snar framtid.

I övrigt pysslar jag om min julros som jag fyndat för 50 kr på Willys, av alla ställen. Har i flera år varit sugen på dessa, men eftersom de brukar vara ganska dyra och trivas i temperaturer jag varit osäker på om jag kan erbjuda, så har jag inte vågat slå till. Så nu får vi se hur detta går!
(Det sägs ju att julrosor trivs utomhus på vintern, men jag gissar att man som vanligt utgått från vintertemperaturer i södra Sverige, för jag tror inte att de gillar tvåsiffriga minusgrader)



Dessa krukor från Rörstrand blir allt så himla fint i! Och tänk, de skänktes bort på loppis!!!

Okeeeeejdå. Det kan ju hända att jag köpte en till julros.

7 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Fina julrosor i nästan ännu finare krukor!
Och om inte blötläggningen hjälper så kan jag å det varmaste rekommendera kemiskt ren bensin - det bästa mot envisa klisterrester.

Syster vit sa...

Då får jag ju handla på Willys imorgon då...som jag brukar för den delen. Hoppas dom har julrosor oxå :))
Kram Liselott

Det Vita Drömhuset sa...

Här har också flyttat in en julros. Får se hur länge den överlever, jag har en tendens att ta död på mina gröna växter.... :(

Kram Åse

Ester sa...

Fina! Skulle också vilja införskaffa lite julblommor men jag har ett problem - de får inte plats någonstans! För att få in en ny blomma måste jag ta bort en annan.. :P

Suz sa...

Kanske är det här i södra Sverige som julrosorna överlever vintern utomhus, men de blommar faktiskt under snön! Om vi har någon:) Men jag har bevittnat detta med egna ögon.
I år blommar våra redan, trots att vi haft en sådan varm höst. Kanske var det den där lilla köldknäppen för ett tag sen som gjorde det?
I vilket fall är de underbara och jag har försökt både en, två och tre gånger att ha dem inomhus, men jag lyckas alltid få löss på dem. Så nu får de på sin höjd befinna sig i uterummet och sedan planteras ut på våren:)
Lycka till, hoppas dina klarar sig!
Kramar
Suz

Anonym sa...

Hej! älskar krukan i kopparfrg, är den äldre eller går den att köpa någonstans? /linnéa

Fröken Fräken sa...

Hej Linnea!
Krukan som är i koppar, och inte målad/sprayad, är ett loppisfynd av äldre slag, har tre stycken till i andra storlekar, men vet inte om de är vanliga?!