lördag 5 december 2009

Snön faller..och faller...och faller

Här virvlar snön ned med stora flingor. Som sagt, här är det aldrig frågan OM vi får snö, utan NÄR (och för mig är den viktigaste frågan, när SMÄLTER snön bort? Början på april, om man har tur...)

Jag känner mig piggare, och det tydligaste tecknet på det är att jag grips av städlust. Så idag blir det lite städning, lite julpyssel och kan hända ganska mycket film. Är ni som jag filmsugna och vill se en underbart mysig film så föreslår jag A good year med bl a Russel Crowe. Men skyll inte på mig om ni vill flytta till södra Frankrike och börja odla vin efteråt...

På Åhlens city i Stockholm köpte jag för ett tag sedan två finfina krokar i vitmålat järn som nu kommit upp brevid tygskåpet. Alldeles lagomt sirliga. Och som gjorda för att hänga upp en snygg påse eller en krans på(om man nu kunde göra en!)


26 kommentarer:

Tusenfröjd sa...

Åh, de är så fin de där krokarna. Jag stod och fingrade på dem här i veckan... så nu får jag nog köpa ett par!
Ha en fortsatt härlig helg!
liv

mariaemb. sa...

Så härligt det låter med snö! Vi hade vit härlig frost i två dagar men nu är det tillbaka till regn och gröna gräsmattor....Får en helt klart att sakna vintrarna i norrbotten.

Brukar besöka din härliga blogg tit som tätt men har varigt dålig på att kommentera.

Ha en fin adventshelg!
//Maria

enôma sa...

Åh så fina krokar!
Letar med ljus och lykta efter något i den stilen. Men då var det ju närmare än vad jag trott. Kul! ;)
Ha en underbar helg och tack för en toppenblogg!
/Zara

annika sa...

Lycko dig som får snööö! Vi har spöregn i dag. Det är ju så himla mörk. Redan 13.30 vände det och blev ännu mörkare.
Finfina krokar. Jag har krokar både lite här och där för jag gillar det.
Kram annika

Sanna sa...

Lyckans dig som har snö. Har var det snö igår..men inte idag. :( Vilka fina krokar du hittat och ditt slagbord- suck-
helt underbart!
Ha en skön fortsättning på helgen!
Kram Sanna

fröken knopp sa...

här är snön långt borta!!inte ens några minus grader här inte..suck...

du kan säkert göra en krans du!! här har det lindats kransar hela dagen..till morgondagens julskyltning!! :) ska jag packetera en o skicka på posten kanske?? hihi....

varma kramar elin

Sigrid sa...

Jo alldeles lagom snirkliga :)
Tycker det där med att ligga under sängen och sova inte lät helt tokigt (har också en sängkappa, kanske värt att prova?)
Det enda man kan säga om snö är väl att den kan göra sitt för julkänslan. Med 19 dagar kvar till dagen D kunde det likaväl vara en grå dag i mars här nere. Mulet och regn och 5-10 plusgrader. Vete katten om inte lite snö hade varit bättre. För sol och värme verkar ju utebli helt och hållet ett tag till!
Du.. är du en chokladfantast så råder jag dig till att prova receptet jag testade ikväll. Ligger på bloggen :)

Kram
Sigrid med chokladfrosting på näsan

Hanna sa...

Så mysigt med snö.
Kram
Hanna

Reko Stil / Emma sa...

SV: Ja, man kan undra hur slagborden du har spreds i landet - men mitt "spreds" inte speciellt långt eftersom jag kommer från Skellefteå, men det har rest med mig till både när och fjärran och nu alltså i Oslo :)
Kanske de tillverkades i norr någonstans, vem vet :)

Domus Dulcis Domus sa...

Önskar jag också hade snö, här är det bara regn, regn, regn.... nej förresten vi hade lite rimfrost i två dagar, och det vara underbart.
Ha det gott!

Fröken Råsmart sa...

Vilka fina krokar, precis så där lagom snirkliga. Där har du gjort ett bra köp!

Lilla huset på prärien sa...

Vilka snygga krokar!! Jag har några som jag skulle vilja ha upp men de kommer inte upp på väggen av sig själv av någon anledning...

Snyggt du har gjort med nya headern i rött - gillar jag!

/ J

Livet på Berget sa...

Hej
Så snygga krokar! Jag gillar ju snö men tycker att den mesta snön kommer när man tycker att den ska börja smälta, det är liksom helt fel. Sommaren kommer ju så sent.
Må gott!
Kram
/Sara

Ida sa...

Snygg krokar! klart du kan göra en krans.Jag gick en kranskurs i veckan och det var inte så svårt som man kan tro. Trixet är att ha en stomme att utgå ifrån!

Kram kram Ida

Tusenfröjd sa...

Japp, att så inomhus eller förodla inomhus. Lite avis är jag nog allt på snön... Det är ju vi skåningar inte allt för bortskämda med!
Ha en fortsatt härlig helg!
Liv

Hannis sa...

Jag byter gladeligen!
Skicka hit snön så får ni ta över regnet...
Vad less jag är på regn!!

Snygga är dom krokarna!
På Åhlens av alla ställen.

Skönt att du känner dig piggare!
Själv ska jag hoppa i säng nu=))

Tulipa sa...

Vilka tjusiga krokar!!!

Klart att pyssliga du kan sno ihop en krans!¨

Ja...det lät rätt mysigt med snö...här är det rätt grönt och grannt*!!!

ha det riktigt bra!!!

Livet på Vestergård sa...

Om det ändå kunde virvla lite snöflingor hit till oss också!
I morgon blir det pepparkaksbak och för att förhöja julkänslan lite får det gärna vara vitt ute.
Filmen är verkligen värld att se, har sett den flera gånger :)
Ha det bra!

Monkan sa...

Oj, jag måste ha hamnat i fel blogg. Trodde det var pyssligaste bloggen ever men jag läser nån sorts tvekan om förmåga att kunna pyssla en krans så jag kanske hamnat nån annan stans? Näeeeee, jag tror hon skojar med oss! :-)

Fina krokar och sån trevlig kasse som pryder väggen.

Aha, bordet har genomgått förvandling. Ja jag kan verkligen tänka mig att det var pyssligt, men inte helt oväntat så blev det toppenfint :-) Och sån fin solruta på väggen :-) Här var också sol i söndags, i alla fall tillräckligt länge för att jag skulle hinna adventstvätta fönstrena men så fort jag var klar kom geggig blöt dimma...

Men vilken toppenbror! Bordet var verkligen urgulligt, så det kan väl vara ok att han använder sin bil till helt egna saker ibland :-) Den där tröttheten känner jag igen så julsemestern är väldans välkommen här också.

En avlång ljusbricka är jag också på jakt efter. Har hittat en iofs men problemet är att den står i ett skyltfönster och de säljer den inte förrän efter jul. Kanske jag ska köpa den då och ställa på fyra ordentligt nerbrunna ljus ;-)

Kuddarna blev jättefina och passar så bra in i ditt milt rödvita tema, och vad söta hyacintkrukorna är. Jag har faktiskt inte köpt några hyacinter än men imorron kan det nog bli ett litet köp. Måste bara komma ner på jorden först efter min amaryllislycka :-)

Mari sa...

Här kommer det ner från himlen oxå men en blötare variant som kallas regn, urk.

Fast det snöar i min blogg och det hade du strul med såg jag när du skulle kommentera.....

Finfina krokar....passar perfekt hos dej!

Ha en bra fortsatt helg!

Jo sa...

Vad skönt att du mår bättre! :) Jag brukar också få en släng av städlust när jag börjar bli piggare, men det går oftast över rätt snabbt... ;)

Jag byter gärna bort Grå-Göteborg mot lite snö... Jag ska i och för sig inte ut mer än möjligtvis gå till bilen för att ta mig till IKEA imorgon. Det var ett bra tag sedan jag var där, så det känns som om jag kan hitta lite nytt att släpa med mig hem! ;)
Idag var jag för övrigt på Skroten igen och shoppade lite bra-att-ha-saker till overlocksömnad. Tyvärr är maskinen fortfarande trasig, men jag kan åtminstone sy med fyra trådar, så imorgon ska det utöver Ikeabesök, testsys lite småkläder. Spännande! :)
Hoppas att du blir ännu piggare imorgon så du kan pyssla ihop en krans. Jag håller nämligen med Monkan: Inte kan väl DU tveka på att göra en egen? :)

Viveka i Bläckhornet sa...

Åhh vad härligt att höra att fler inte längtar ihjäl sig efter snön.
Vad är det för fel på Franska Rivieran?

Kram Viveka

Klankis sa...

Hm, den där tallrikshyllan där bakom...en sån vill jag ha.

Signe 1 sa...

Här finns ingen snö så långt ögat kan nå...bara regn och regn, suck!!:-(

Fin header du har gjort!

Ha en fin söndag!

Kram Sofia

Norregård sa...

Har förstått att du inte gillar snön...men jag längtar...Vill ha vitt:o) Krokarna är riktigt snygga!! Ha en trevlig andra advent!! Skönt att du mår bättre:o)
Kram Malin

Villa Carl Larsson sa...

Åh som jag längtar efter snön nu :)