lördag 26 februari 2011

Städning, styling och spets

Större delen av lördagen har ägnats åt panikstädning och styling av en lägenhet som ska säljas. Jag har flängt runt, flyttat, torkat, kånkat, bytt, monterat och delvis kommenderat mina "glada" hjälpredor.Det känns ju inte precis som att jag har haft en ledig lördag under de förutsättningarna... (men min belöning från detta kommer att vara ett jättefint skåp!)

Så kommer man hem och inser att ens egen lägenhet verkligen måste städas. Och så måste jag tvätta. Och herr Fräken måste hålla sig hemma hos sig, då han sitter i karantän pga misstänkt magsjuka. Det är lite för många måsten här tycker jag...

Detta kommer sannerligen att bli en munter lördagskväll.


Igår testade jag att göra ljuslyktor av spets.
Spetsen är doppade i sockerstärkelse, och sedan lindad runt
en form medan spetsen torkade.
Bra att ha ljuset i en glaskopp för säkerhets skull!

21 kommentarer:

Hanna sa...

Söta små ljuslyktor.
Ha en fortsatt fin helg.
Kram
Hanna

Hem och Harmoni Marie sa...

Söta lyktor! Jag fick tag i tre små runda spetsdukar idag på loppis, just för jag tänkte testa ditt tips.

Lycka till med intervjun i Stockholm (om den inte redan varit vill säga).

Hoppas du slipper magsjukan...
Trevlig helg! Marie

Ljuva Drömmar sa...

Dina lyktor är jättefina! Jag har tänkt länge att jag skulle prova att göra nåt sånt men det kom inte längre än att jag har skrivit det på en pyssellista... Nu när jag ser hurfina dina har blivit så måste jag ju prova.

Hos mig städas det också. Inte roligt men jag har iaf solsken utanför fönstren. Det ska bli skönt att sätta mig i soffan ikväll när jag är klar.

Lycka till med din fortsatta städning, kramar Maria!

Edith och Jag sa...

Förstår att du inte känner att det är en ledig lördag när du har så mycket att stå i. Väldigt söta ljuslyktor att njuta av i alla fall.
Kram Maria

Unknown sa...

Söta de blev :)

Då har du inte haft en lugn stund med andra ord idag. Kanske kan bli gott och mysa ner sig i soffan och ha fjärrkontrollen för sig själv ;)
Du får hälsa herrn att han kryar på sig,
Kram Maria

http://frkerlandsson@blogger.com sa...

Jättesöta ljuslyktor!!:)

Ha en trevlig helg!

Kraam Izabell

LissenTo sa...

Att flyttstäda är inte rofyllt precis. Men fint skåp i fokus gör det uthärdligare.

Här skjutsas hund kors och tvärs, medan mina föräldrar myser på solig strand (=utomlands).
Dessutom har jag jobbarhelg.

Må så gott.................

VitaVardagen sa...

Ljuslyktorna är helt bedårande! Hoppas du får en fin kväll, trots mycket stress :) Kram Johanna

♥ Min lilla Stuga ♥ sa...

Väldigt fiffigt och fint. :))

Ha en skön kväll. :)

Systrarna Hjertén sa...

Ja, ja! här har vi haft både magsjuka, feber, förkylning OCH virus i två ben senaste veckan...jag tycker att det är MIG det är synd om...!!! ;D

Trevlig Lördagskväll, trots allt!

Mvh
Frida

Ewa`s Galleri sa...

Mycket måsten
Alltid roligare att städa borta än hemma hos sig själv
Jättefin ljuslykta
Ha en bra lördagkväll

Fröken Agnes sa...

Hej!

Så fina lyktor du pysslat! Hoppas du får en fin kväll.

Kram Jenny

Helena sa...

Söta lyktor!Det verkar inte vara nån höjdar helg för dig...men slipper du magsjukan så är det värt en del!!!
KRAMAR från mig!
ps.fin bricka oxå..

Smultron på ett strå sa...

Fina ljuslyktor! //kram maria

Vita Falkens Lantliv sa...

Jag förstår att han får sitta i karantän!! URK!

Super fina ljuslyktor!

Grodmamman sa...

Inget roligt med alla måsten och definitivt inte roligt med magsjuka. Hoppas att du slipper.
Söta ljuslyktor du gjort!
Kram

Hannis sa...

Kan tänka mig att den lägenheten är på topp vid det här laget!

Så fint med spetsen!
Har du lust att dela med dig om hur man gör sockerstärkelsen?
Googlade men hittade inte=))
Gillar brickan där bakom.

Söndag redan...
Vart tar dom här dagarna man längtar efter vägen egentligen???

Fröken Grön sa...

Oj, ett tag där trodde jag att jag hade missat något väsentligt och att det var NI som skulle flytta! Det var storstilat av er att hjälpa andra med flyttstäd, - det är ju absolut något av det tristaste som finns. När vi sålde lägenheten i Malmö i somras så anlitade vi en mäklarfirma där städning ingick i arvodet, - kan verkligen rekommenderas!
Vilka söta små ljuslyktor det blev! Smart idé att använda sockerstärkelse. (Det har jag inte gjort sen 80-talet när man hade det i håret, hihi!)
Ha en riktigt skön söndageftermiddag!
/Anna-Karin

Ulle sa...

Otroligt fina lyktor!! Jag får så många ideér i min hjärna när jag läser din blogg. Tack! Jag har inte tid att arbeta!! Jag vill vara hemma och pyssla!!!
Undrar hur du gör sockerstärkelsen?
Kram

VILLA MOA sa...

ME LIKE!

Du är så händig & duktig!
Vill också pyssla!
Kram Nettan

Anonym sa...

Vilka fantastiskt fina ljuslyktor! Det måste jag testa! Tack för tipset!