onsdag 10 november 2010

Fröken Fräken experimenterar

Titta noga. Vad ser ni på bilderna nedan?

Ett väl tidigt försök till att börja julpynta?

Ja, jag kan hålla med om att det ser ut så för det otränade ögat. Men egentligen pågår här ett högst vetenskapligt experiment. Förra julen var jag förkyld nästan hela ledigheten, vilket i sig var en skandal och ett stort störningsmoment för mina pysselplaner. Då började jag fundera på om förkylningen egentligen var en allergi mot granar. För mina vänner, en och annan minigran fanns vid tidpunkten i det fräkenska hemmet.

("Du hade väl typ 17 minigranar" yrar herr Fräken här i bakgrunden)

Denna jul tar jag inga risker. Särskilt inte när julhelgen är så förtvivlat kort. Så nu har jag lite grangrenar på prov för att se hur min näsa reagerar. Det verkar lovande hittills.



Och jo, lite mysigt är det också!

25 kommentarer:

Vårt hem på landet sa...

Jag utvecklade allergi mot granar härom året, inget roligt. Jag såg ut som en prickigkorv i flera veckor (kliade också) innan jag kom på vad det var...

Men några minigranar ska få komma in iaf!!

Det gör absolut inget att experimenten är snygga heller :)

White cotton grass sa...

Hoppas du inte får någon allergi från dem!

kram

Ljuva Drömmar sa...

Hihi, vad smart du är! Fint är det också och det är ju inte fel.
Hoppas att du inte är allergisk för det låter hemskt att inte kunna ta in granar, fast det finns ju små piller man kan ta ;)

Tycker du var duktig som inte köpte alla ljusstakarna!

Hoppas du har det skönt i vinterkylan, kramar Maria!

4U2 sa...

Smart. Ja, jag har hört att man kan vara allergisk mot granar.

Limetwig sa...

Hoppas du klarar dig från allergi. De där krukorna är ju hur söta som helst i all sin enkelhet! Hoppas det var en tillfällig förkylning förra året...
Ha det bäst! Åse

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Hi Hi!
Det gäller att se till att planerna inte riskerar att krascha. :-)

Hade du gran i sovrummet i fjol? Kan nog bli värre om man sover i närheten. Själv fick jag en allergisk reaktion för ett par år sedan, när svärmor hade ställt in en sån liten minien i rummet vi sov i under julhelgen.

Lycka till med "riskreduceringsplanerna"!

Loppan Lorum sa...

Smart smart! Och det ser väl vem som helst att det inte är nåt julpynt det där? Det är vinterpynt ju! ;)

Madeleine Berglund sa...

Hej du pyssliga kvinna med mycket stark karaktär! Jo, visst imponerar det med karaktär speciellt när man hittar saker på loppis..som är sådär jätte jätte jätte snyggt och som dessutom råkar vara sådär jätte jätte jätte billigt.

Nåväl.

Det blir väldigt gulligt med en minigran i en lerkruka. Det där lilla ekollonet skulle mina katter dock börja dribbla med lika rutinerat som om du skulle passa en fotboll till Zlatan. =D

Bildrapportering från Ullared, är jag ytterst tveksam men däremot ska jag rapportera. Kanske kommer eventuella fynd på bloggen i efterhand när jag fått placera fynden i sin rätta miljö, hihi.

Jag kommer nog lägga upp en å annan bild på facebook och skriva på twitter såklart.

Ja, det är det jag alltid har sagt, du är en bloggare med stil. Endast bloggare med stil har dessa vita påslakan i sin ägo. Moahahaha!

kram Madeleine

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Smart! Hoppas att du klarar dig, eller iallfall kommer fram till en lösning. Vet att många är jätteallergiska mot julstjärnor...ett tips bara :-)

Lycka till!
Kram Lina

Anonymia sa...

Jaha ja..flera som har drabbats av grannysningar...

Lite info från mig som du kanske redan har men jag kör ändå.

Om man är allergis mot gran så utlöser inte allergin förrens barken har torkat och spruckit, den gör det även om granen vattnas . När barken spricker sprider sig de allergena ämnena i luften och inte sällan med nässelutslag och vattensnuva. Kungsgranen och silvergranen har ett starkare allergen än den vanliga skogsgranen.
Min son tål inte gran sen 2 år tillbaka och det är hans läkare som bidragit till min fördjupade kunskap :o)
Hoppas du klarar testet med kvistarna, vi gjorde det inte för när jag tog in en bit stam med tjock bark på svarade han med reaktion.
Men jag önskar dig all lycka till, hoppas du kan ha en riktig gran inne...jag själv är avis på alla som kan.
Kram

Malin - I min trädgård sa...

Naturligtvis är det ett helt vetenskapligt försök, och inte aaaalls ett julpynt ;-).

Hopaps verkligen du inte är allergisk, det är ju så mysigt med gran nu inför jul.

Kram M

Petra / Popetotrora sa...

Spännande expriment. Men låt oss ändå hoppas att du inte är allergisk mot granar!

Ha en bra eftermiddag och kväll!

Livet på Vestergård sa...

Hoppas att du inte är allergisk. Det ser verkligen mysigt ut!

Grodmamman sa...

Smart experiment, fröken F!:) Vore ju bedrövligt om du blev förkyld även denna jul. Håller tummarna för att du inte är allergisk, vore ju tråkigt att inte kunna ha gran inomhus.
Kram

Anonym sa...

Smart att tresta lite innan jul och HOPPAS verkligen inte du är allergisk, det vore ju för tråkigt :( men det kanske var antalet granar ifjol....det kanske blev för mycket grandoft inne? Fint blev det ju iallafall i dessa lagom slitna krukor...
Kram Annika

Therese sa...

Haha, underbart! Älskar hur du tänker:)

Vitt och Blått sa...

Det är gulligt med gran! Jag ska ha många små i år igen istället för en stor. Hoppas att du inte är allergisk, det är ju så mysigt! :) Ha en fortsatt bra vecka - kram!

millandante sa...

Du är inte bara pysselexpert, du är smart också...!;) Hoppas nu att de inte ger utslag!

Kram

Hem och Harmoni Marie sa...

Inte bara lite mysigt... det är hög mysfaktor!
Hoppas näsan klarar sig nu bara...

Kram Marie

Lessi sa...

Vi kör med plastgran både pga allergi men också för att jag älskar julen och julpyntet kommer fram redan till första advent. Om vi inte hade plastgran så skulle vi behöva byta ut julgranen ett antal gånger innan det är dags att plocka bort allt pynt igen.

Bella sa...

Håller tummarna för att du inte är allergisk mot grankvistarna! Och mysig så här i novembermörkret blev det ju också :)

Kramar Bella

Camilla sa...

Äh klart man får börja julpynta lite smått redan nu om man känner för det :) Blev riktigt mysigt!

Ja, absolut! Loppisar i inlandet gör mig aldrig besviken. Ja om du har vägarna förbi Lycksele så vet du att där kan man fynda!

Ha det bra :)

Fröken Grön sa...

Åh, vilken smart "ursäkt" för att få börja julpynta, - jag måste nog också kolla om jag är granallergiker!
För övrigt har jag också en "gubbe" som gärna hänger över axeln och kommenterar det jag skriver och som kan småsura om jag antyder något ofördelaktigt om honom, hihi! (Får nog börja skriva snälla saker, nu när det närmar sig jul!)
Må så gott idag!
/Anna-Karin

Anonym sa...

Jag kan vara allergisk olika mycket från år till år, men brukar faktiskt ta till allergitabetter- Jag vägrar jul utan riktig gran! Jag har rättfärdigat detta för mig själv med att tänka att jag njuter mer av granen än lider av allergin:-)

Cathrin sa...

Håller tummarna för att det bara var en elak förkylning som satt i länge!
Superfint med grankvistar i krukor. Tänkte ha blockljus i mina men nu tänker jag ett par varv til... ;)