söndag 15 december 2013

Sådant där adventsmys tydligen

Här sitter man i decembermörkret och myser vid tända ljus till en sen frukost. Soligt är väl den enda variant som vädret inte visat upp i veckan. Det började i måndags med -20, sedan vräkte det ned snö på tisdagen och på onsdagen var det plötsligt åtta plusgrader! Och då kan man ju tänka sig sörjan som uppstod. Därefter blev det minusgrader igen och en enda stor isbana. Igår var det åter -15,  och på kvällen nollgradigt och så började snön vräka ner igen.
Så nu ger jag upp, det är lika bra att ta yllehalsduk, extratröja, spade och gummistövlar med sig så fort man sticker näsan utanför dörren.

Trots minusgrader så drog jag beslutsamt till loppis igår. Och tur var ju det för äntligen hittade jag båda de svarta järnljusstakar som jag letat efter sedan förra julen (när jag också hittade sådana men lät bli att köpa dem.. som jag grämt mig!)  Jippie-yej! Tyvärr går det absolut inte att fota dem i beckmörkret här.. men jag kan allt titta på dem fem gånger i kvarten med glittrande ögon.

Nä, nu ska jag gå och dekorera apelsiner med kryddnejlikor, sy en kudde i svart ylletyg, baka en äppelkaka och få klart de där julkorten som jag pysslat med i typ tre veckor..


 
Och hörrni, nu är det bara fem dagar kvar till tre veckors jullov!
Låt mig bara säga en sak; YABBADABBADOOOOOOOO!!!!

2 kommentarer:

Grodmamman sa...

Är rätt nöjd med att all snö försvann innan det blev minusgrader här hos oss. Ta det försiktigt!
Här är julkorten färdiga och har idag fått frimärken. Sällan jag varit klar i god tid tidigare. Däremot är inte alla julklappar inköpta än, men men.
Blir liten nyfiken på de där ljusstakarna!:)
Jag ska vara ledig i två veckor och längtar!!!
Kram

Karin A sa...

Jösses vilka väderomslag - här är det bara varmt och regnigt! :) Kul med loppisfynd som får ögonen att glittra...