tisdag 17 december 2013

Kork it up baby!

För ett tag sedan såg jag en så rackarns snygg inspirationsbild där det bland annat fanns en svart anslagstavla i kork. Och kork har jag ju fått en passion för (VA? Var det snart ett år sedan jag gjorde de där? Hur fort går pysseltiden egentligen?!) och har även lite andra pyssel i det materialet på lut.

Jag trodde ju aldrig att jag skulle få en craving för en korkanslagstavla, men plötsligt kände jag att det var vad som fattades mig. Så en tavla införskaffades - dessa brukar finnas i parti och minut på loppisar och second hand-affärer, men naturligtvis inte just nu så jag fick lomma iväg till Biltema.

Urtråkig i det här utförandet.

Väl hemma rollade jag på matt svart färg, jag använde faktiskt väggfärg som jag hade kvar massor av och det funkade faktiskt ypperligt. Här ska man rolla eller måla tunt och i flera omgångar så att korkstrukturen finns kvar. (så då är det bra med väggfärg som torkar snabbt!)

Och lite målande senare så ser det ut såhär:





Här har jag tänkt sätta upp bilder med washitejp eller i en klämma.


 
Gjorde an annan tavla när jag ändå var igång.

Snitsigt bonusskuggspel med min julstjärna i fönstret!


12 kommentarer:

Petra / Popetotrora sa...

Alltså en del saker är ju så löjligt enkla men så galet snygga...!

Villa Vinkelhaken sa...

Såå snyggt. Du är så påhittig! :)

Kram Jenny

Anonym sa...

Jättebra tips! Jag har en sådan hänger på väggen och skäms, nu ska den fräschas upp.

/Helena

Cicci H sa...

Herr Fräken torde tycka det är både spännande och ombytligt att dela bostad med dig ;-)

Maria - JAG BLOMMAR sa...

Japp, snyggt!

Jo sa...

Enkelt och snajsigt! Som vanligt när Frk Fräken är igång! :)
Hoppas att du är frisk nu! :)

Lena sa...

Tänk va lite färg och mycket fantasi kan skapa. Var kommer dina braiga idéer ifrån?

Grodmamman sa...

Tänk vad mycket fula saker som du har förvandlat till att bli fina!:)
Har en sådan där anslagstavla stående i förrådet/arbetsrummet, nu blev jag sugen på att måla den. Kanske under julledigheten?!?
Kram

Fröken Fräken sa...

Hej Helena! Kul att man kan tipsa, hoppas din anslagstavla blir fin!

Fröken Fräken sa...

Hej Lena!
Idéerna kommer överallt ifrån - och jag hoppas att det kommer en massa farandes nu när jag är julledig!!

Ester ❤ ett kreativt liv sa...

Men åh vad snyggt och smart!! Det där måste jag bara prova! Hoppas innerligt att jag fyndar en sådan på loppis som jag kan måla om. :)

Zarah sa...

Väldigt snyggt! Och väldigt bra. Jag har nämligen tjatat på maken om att göra en VIT sån anslagstavla till hans lilla kontorshörn. Nu kan jag ju visa att det visst funkar och blir fint!
Men jag måste fråga: tavlan med ansiktena. Menar du att du gjort den? Den är helt fantastisk!!