söndag 19 januari 2014

Minusstreck och prickar

Nu är temperaturen nere och nosar på -31, och det enda som man egentligen kan passa på att göra då är att frosta av frysen och slänga ut alla kuddar, filtar och täcken på seriös vädring.
Ja, och låt säga att man har en butiksvarm colaflaska, så kan man väldigt väldigt snabbt få den kyld i balkongfrysen...

Man kan ju också helt ignorera vädret och ge sig in i ett tidskrävande pysselprojekt. Ja, ett sådant som verkar enkelt och snabbt uppe i huvudet.
Jag såg den här bilden och tänkte, jamen en sådan prickig kökshandduk vill jag ha!


Jag rev fram vitt linne, plockade fram svart textilfärg och vanlig tops som "pricktryckare".
Vet ni hur lång tid det tar att dutta svart färg tätt tätt och lagom ojämnt?
LÅNG tid kan jag bara säga.

Och denna kökshandduk kommer enbart utgöra snygg dekoration, inte törs jag riskera en ketchupfläck efter allt grejande!



18 kommentarer:

Anna H sa...

Hujeda mig va kallt! Absolut rätt att stanna inne och pyssla snyggaste handduken. Tur att du hade allt material hemma. :)

Cicci H sa...

Tålamooood! Jättesnygg, men såklart du ska använda den! Nästa handduk kan du trycka med potatis= fler prickar i varje dutt.

Anci sa...

En väldigt fin kökshandduk !! Och vilket jobb du har gjort !

Kram
Anci

Irene Lundell sa...

Den är fantastiskt fin, din prickhanduk. Värt besväret, tänker jag.

Line sa...

Oj oj oj så väldigt fin!!

Petra / Popetotrora sa...

Låter som en alldeles utmärkt sysselsättning när det är 31 minus. Men du... 31 minus!?!?!?!

LissenTo sa...

Borde inte kunna bli sådär kallt.

Ditt pyssel får mej att tänka på en fin kudde jag sett på Afroart, som kostar lite.

Ha en fin vecka. // Lissen

LissenTo sa...

Borde inte kunna bli sådär kallt.

Ditt pyssel får mej att tänka på en fin kudde jag sett på Afroart, som kostar lite.

Ha en fin vecka. // Lissen

susanne sa...

Men snyggt blev det!/Susanne

Borgmästaren sa...

Nej, jag tror inte jag fattar hur lång tid det tar. Ofrivilligt tänker man "Det där gör ma ju på ett kick", även om du skriver att det tar lång tid. Bäst man inte börjar med det.

Felix sa...

Tur att ni har så kallt så att du kan göra en så snygg handduk! ;-)

Här har vi också minusgrader, men inte alls så kallt som hos er. Det håller sig mest mellan 5-10 minusgrader. Och dina gissningar stämde inte riktigt. ;-) Vi har inte haft några plusgrader sedan vi fick snö. Men först var det ca 10 minus när det snöade. Sedan blev det minus 16 innan det därefter har hållit sig mellan 5-10 minus, utom häromdagen då det bara var 3,5 minus. Det är det närmaste plus vi har haft sedan snön kom för 1½ vecka sedan. ;-)

Vinterhälsningar
Elisabet

Elin sa...

Tack för din kommentar! Kanhända kanhända har jag stulit din ide om en mobil av pappersloppor. Fast jag hade inte lika fina färger på pappre hemma,, så min blev helvit. Än så länge. Men de ser riktigt trevliga ut ändå där de hänger i ett hörn av vardagsrummet så jag vill tacka för inspirationen!

Duo Design och Trend sa...

Så fint det blev! Vi har också testat att måla med tops, det funkar ju väldigt bra. Men jag förstår att det tog lång tid :)

Monkan sa...

Jamen klart man har såna handdukar, som är för fina för att användas :) Jag har tre, två till jul och en till resten av året. Lite för få kanske. Väldigt snygga prickar måste jag säga, har Fröken räknat hur många prickisar det är? ;) Med tops?! Människa! Om det inte vore vinter så skulle jag gissa på solsting. Se till att hålla denna skapelse på dubbelt behörigt avstånd från spisen och diskhon, det är en order!

Och det där med overlock. Man syr som sagt i kanten, och genom att vika tyget kan sömmen hamna mitt på. Det normala är att maskinen skär samtidigt, så om det inte var två bitar man ville sy ihop från början, så blir det så ändå :) Man kan höja upp kniven så att det inte blir någon beskärning, men då är jag tveksam om sömmen funkar som den ska. När man sytt så ska man ju vika ut tyget platt igen och samtidigt drar man isär sömmen, då misstänker jag att det blir en knöl av vecket om inte tyget är skuret. Och så blir det nog lite svårt att pricka in sömmen exakt på kanten/viket, det är ju det som är så himlans finurligt med skärandet också, att det blir så perfekt :) Hmmm, ja, själva overlocksömmen blir fin, sen så får man ju se till att hålla tyget rakt och fint så att det inte slutar med en vågig eller diagonal söm eller nåt sånt.

Elisabeth sa...

vilket jobb, för att få alla de prickarna. Men resultatet ser ju fantastiskt ut..

Även jag har det kallt..

kram

ELLINOR sa...

Jamenalltså...vad snygg!

Och visst längtar jag till våren! Strunt samma att barnen fått nya pulkor som ännu inte använts. Varje kväll hörs hurrarop här, för att vi är en dag närmare fågelsång! Så är det :-)

Kram Ellinor

Unknown sa...

Supersnygg.
Nu kom det inspiration susande till mig med :)

Unknown sa...

Supersnyggt:)