tisdag 22 juli 2008

Ut i skogen och hem igen

Oj, vilket flängande idag!
Först har jag då varit iväg och köpt tyg i Morjärv, en liten ort som har ett fyndvaruhus där man kan hitta en hel del tyger till bra priser. Resan dit var något av en födelsedagspresent!
Man kan hitta tyger från 20 kr per meter där men då hittar jag inget i min smak. Jag riktade in mig på tyger från Borås Cotton, Strömma m.m. De kostade 50-60 kr/m. Också väldigt bra pris då jag har sett att de kostar minst 280 kr/m i vanliga affärer. Så det blev visst sådär 6 olika tyger. Jag vet inte hur det gick till!!! Men ni har väl läst det här:


TRÖST FÖR EN TYGSAMLARE
Tyg isolerar skåpet där det förvaras.
Tygköp hjälper till att hålla konjunkturen igång.
Tygköp är billigare och roligare än psykoterapi.
Tyg behöver inte förvaras i kylskåp och inte tillagas för att njutas av.
Tyg behöver inte matas, snytas eller motioneras.
Tygköp är inte omoraliskt, olagligt eller fettbildande.
Tyg lugnar nerverna och tillfredsställer själen.
Tyg är bra för att täcka tidigare tomma ytor.
Tyg tillfredsställer din längtan efter skönhet och inspiration, minst fyra gånger; när Du köper det, när Du tittar på det, när Du syr av det och när Du använder den sak det faktiskt blev till sist.
Tyg är oftast billigare än bildelar, båtprylar, golfgrejor, sportutrustning, jakt- och fiskedon.
Du får köpa mer tyg, det är du värd!
(som jag hittade här)

Efter tygfrossan har jag snabbt åkt hem igen och gett mig ut på tapet- och golvjakt tillsammans med min bror. Hans lägenhet ska rustas innan han säljer den och jag är designchef ;-) Det blir fondväggar från ECO Front och House, och så samma ekgolv i alla rum. Personen som bodde innan i lägenheten har försökt att allmogemysa till den, vilket inte ser klokt ut (huset är byggt runt 1960). Och inte blev det bättre av att min bror börjat riva ut allt men aldrig slutfört det. Jag vill ha det stilrent och med lite retro. Övriga väggar blir nästintill vita.

11 kommentarer:

Mia sa...

Vilka fina rationaliseringar..Hrmf! :)

Det är faktiskt sant att man inte orkar lika mycket som för bara några år sen. Men det gör inget. Jag tycker det är ganska skönt att bli äldre, även om det innebär att jag inte kan festa till fyra, sova till sju och sen jobba tio timmar bara för att göra det igen följande kväll. Istället är vi smartare, klär oss bättre, charmigare och ja man vet helt enkelt lite mer om sig själv och livet för att kunna njuta av det. Jag ser redan fram emot pensionen - då ska jag ha rosa plyschdress och åka på Ölvemarks-semestrar till Spanien, spela golf, dricka mai-tais och flirta med poolpojkarna. Underbart ju! Nej att bli äldre har bara sina fördelar.

Nu ska jag ladda för Barnaby och jag hoppas solen hittar hem till oss båda imorrn!
Kram Mia

Linda -Galleri Palla sa...

Det är ju förstås helt sant det du säger!! Själv har jag förälskat mig i 10-gruppens tyg so mser ut som ett getingbo... eller ja, nu är jag ju betongbarn, men du fattar väl principen...

I alla fall... Är det du som varit här och stulit min enda rulle MÄRKESTRÅD som jag skulle sy men på symaskinen???? Nu får jag ju sitta med "fultråd" o tro f-n att den hoppar av hela tiden...

Buäääääh! Jag hade bara en enda märkesrulle och nu e den helt borta... Stackars Pärlan- hon får fultråd. Nu ska jag kolla in dina kuddar som du sydde för ett tag sen...

Själv tror jag att jag börjar med raksöm-paus och vrid, raksöm- paus och vrid- raksöm... Ka ndu inte göra en sy-lista till mig också??? Precis som campinglistan.

Anonym sa...

Vad bra det var inlägget om tyg, det stämmer. Ibland blir man lite snopen när man tittar och hittar tyg man inte visst man hade.

Det med husen är det en tapet va? eller är jag ute och cyklar?

Skulle vilja ha en tavla med det motivet på.

Bra att du designchef då blir saker och ting gjorda iaf.

Nu får du lugna dej lite för i morgon får du sol.....

Jo sa...

Hihi! :D Det verka som om vi är lika tyggalna båda två! Den där listan läste jag för länge sen och jag brukar alltid framhärda att tyg isolerar bättre än elverktyg. Det går inte riktigt hem hos sambon, men jag försöker iaf :)
Det verkar vara en bra tygaffär du har varit i, jag brukar mest åka till Skroten när jag vill tygfrossa... Nu var det ett tag sedan, men jag blir sugen när jag läser ditt inlägg! :)
Ha det gott!

Monkan sa...

Nu har jag varit i Skogen i en vecka och kan äntligen blogga igen! I Skogen (Tidaholm) gick det då inte, vad sägs om flera minuter för att komma in i mailen, en halv dag för att få fram ett SMS...

Så, nu har jag läst ikapp. Vänta en stund bara jag måste ringa Nobelkommittén, den där dikterskan måste väl få både litteraturpriset och fredspriset?!

Hurra hurra hurra på din födelseda' Grattis!!! Trist med vädret. Om det kan vara till nån tröst så hade vi också regn. När det var uppehåll gick vi på skogspromenad, i djupa vattenfyllda traktorspår, då började det spöregna...

Sy ihop mattor... jag hoppas att det inte görs med den kära Symaskinen...? För i så fall kan jag ha förståelse för att den har ont i magen.

Piffade puffar o soffkuddar, så stiligt det blev.

Köket! Vad tjusigt med vitt! Jag ska också greja i köket på semestern men det blir nog mest inne i skåpen, fast jag är bra sugen på att ta bort nån lucka så jag får en öppen hylla som ni har.

Anonym sa...

Jag får väl hoppa i stora bingen nästa gång jag kommer till IKEA:-) Som du sa: man kan inte hinna med allt! Hur går det annars med semestern? Hojta till om du hittar några snygga tapeter, jag är på tapetjakt!

Visst blir man glad av blommor:-)

Sara sa...

Skönt att veta att man får köpa hur mycket tyg man vill :-)
Kram Sara

Anonym sa...

Ha ha den var bra med tanke på de som har tygfrossa :0)

Vilken tur att din bror har dig som designchef!!

Nu ska jag ta tagi mitt jobb i dag, trimma och duscha 6 motsträviga cockrar :0)

~Livet i byn

Helenas loggbok sa...

Vilket lyx med tygerna du hittade till så bra pris! Jag är avundsjuk!
Tur att jag köpte alla tyger till våra fönster i Sverige innan vi flyttade. Här i Lux är det högsta mode med flortunna nylongardiner i diverse färger som täcker hela fönstren. Inga lampor och inga krukväxter.... Vi sticker ut om man säger så!
Kram
Helena

Pysselprinsessan sa...

Vilken rolig affär! Nån sån har vi inte här. Här får man hosta upp bra slantar för de tygerna! :D Ja, de har ju rea på fin-tygaffärn i stan. De har mairo, linum, marimekko, designers guild å sånt. Men de envisas med att bara ta hem de fula tygerna av varje fabrikat... Som nån slags sport tror jag! ;P

Kul att inreda hos någon annan! Då slipper man den där välja-ångesten lite granna! :)

Olivträden lever fortfarande. trots att jag varit lite dålig på att vatna i sommar... Nu kanske jag vågar mig på ett citrusträd till och med. :)

Ja, en kamera. Det och en Kitchen Aid toppar ju listan konstant! ;P Men jag måste nog studera klart innan jag gör några sådana livsinvesteringar! Ha ha! *längtar*

Kram

Maria sa...

hej!
Rolig blogg som jag tror att jag alldeles missat att hitta till förrut! Blir alltid glad när jag hittar någon ny och intressant... Roligt också att du återgett de kloka orden om tyger, tycker att de är bra!!