fredag 1 maj 2009

Balkonghäng

En finfin kombination råder just nu: jag är ledig och ute är det sol!

Idag blir det nog mycket häng på balkongen. Dock inte i en solstol. Nej, nu ska slipmaskinen fram och jag ska både ta en lätt omgång på mitt bord, samt en lastpall som jag har vissa planer för...

Sedan ska det städas upp på balkongen så att mina nyinköpta blommor kan flytta ut. Igår köpte jag både penseer och violer, som var helt underbara. Än så länge har vi här inte lika varmt som i södra Sverige, så man får ligga lite lågt med uteblommor, och förmodligen även flytta in dem under natten.

Jag är inte särskilt förtjust i själva balkongräcket, så jag klurar just nu på hur man kan fixa till en döljande lösning i tyg. Ena sidan är dock svängd så jag vet inte riktigt hur jag ska få tyget att följa den svängda formen. Självhäftande kardborre kanske?







PS! Om ni känner er sega och ska hänga inomhus i eftermiddag så rekommenderar jag en toppenbra film, "Den enskilde medborgaren" på SVT2 kl 13.35!

22 kommentarer:

Grodmamman sa...

Hoppas att du får en skön dag på balkongen! Här ska det nog grejas lite i trädgården, skulle behöva rensa lite.
Kram

Stjärnor & Champagne sa...

Ja idag är det perfekt dag får att hållas ute på balkongen dock med ditt bord, hihi. Vad fint dott träd blev i förra inlägget...

Kram Anne

Milla sa...

Finfina bilder! Jag hade tänkt en slappardag, men med detta fina väder blir man lätt rastlös så nåt måste jag hitta på! Annars ska jag kanske kolla in filmen du tipsar om... Kram Milla

HWITA DRÖMMAR sa...

Hej! Vill önska dig en trevlig valborgshelg! Härligt att ni fått SOL! Du kanske kan sy ett överdrag med knytband som du kan fästa det med? Kram M

kardemumma sa...

Underbar dag för ledighet!
Själv ska jag försöka hinna med allt och slappa lite!
Snygga öljetter i tyget kanske skulle kunna vara nåt att få dit ditt tyg på ett bra sätt!
Ha en ljuvlig helg!
Kramar C

StrandviksVillan sa...

Visst kan man väl fira arbetarens dag i arbetets tecken...? Eller?
Själv har jag varit ute och oljat altanen i två timmar, nu har jag trappan kvar... Puh! Men tur att det är soligt och skönt.

Ha det bra!

jenny sa...

voilerna är helt underbara :) hoppas du kna plantera ut allt man blir så glad när det blommar utanför fönstret :)

Signe 1 sa...

Tycker din blogg är kanon, trots att du har valt att vara lite 'anonymare' än mig, *ler*. Underbara bilder! Kram Sofia

homebylina sa...

Härligt när man får börja plantera blommor ute, har själv gjort det idag =)Ha det gott! Kram Lina

Madeleine Berglund sa...

Hej! Vad fint med vårblommor, väldigt vacker vit kruka också. Jag har också slipat idag. Ett litet bord som jag nu har grundmålat (vit såklart). Men hör och häpna, ett bord blev svart också. Nu ångrar jag mig lite, men strunt i det, jag tror det blir bra ändå.

Kardborr är ett alternativ till balkongen. Jag tycker dock att kardborren fäster så dåligt. Jag har använt mig av det inomhus till diverse projekt, men jag tycker det lossnar på lätt..

Nästa gång jag är på Ulriksdal lovar jag att knäppa bättre bilder. Vad kul att du ska dit. Du måste bara fika när du är där. Du kommer älska Ulriskdal, det går inte att beskriva hur underbar atmosfären är där.

Hmm, låter jätte intressant med den där lastpallen. Jag kan inte se det framför mig. Åå så spännande..fortsättning följer.

Kram Madeleine von bordmålare

Inspiration i vitt sa...

Hej fröken, visst är det väl roligt att inreda ute och göra fint, roligare än inne.
Igår köpte jag mina uteblommor men jag får väl som du säger släpa ut och in på dom.
Din madonna är såå vit och fin och passar så bra ihop med grönt.
Kramar till dig/ingela.

Anne sa...

Hi, hi, den var bland annat riktad till dig (faktiskt) men även några till norrbottningar som kämpat med snö och kyla alltför länge nu... skönt att höra att värmen kommer till er med nu!

Wienerbröd måste klassas som ett väldigt bra substitut för rabarberpaj tycker jag.

Jo, välkommen hem också såklart efter Stockholmsresan!

Självhäftande kardborre lät väl som en bra lösning för den svängda delen... måste ju vara smidigast också.

Lycka till med de stora projekten och hoppas du får en fin kväll!

rosenskära sa...

Fick nu en ordentlig flasch-back till åren med min STORA balkong! För smal för att sola bra på, men härlig till att dricka ett glas med en god vän!

Hoppas du kunnat chilla!

Lena

Jo sa...

Hoppas att du hade en bra dag på balkongen! Själv har jag kaklat i rucklet och ska nog ev slipa på mitt bord imorgon... J verkar gilla att spackla och slipa, så jag kanske överlåter det till honom och målar istället. :D

Hannis sa...

Har faktiskt funderat på om det går att måla balkongen.
Och i sånt fall tror jag på hammarlack, allra helst uppe hos er där minustecknet blir stort på vintrarna.
Fattar inte det här med balkonger,den som ritade på dom hos oss måste ha trott att det skulle bo pygmeér här!!

Lastpall??Hm...
Vad har du nu för projekt på g??

Ska på bloggträff på Ulriksdals trädgård på Söndag.
Hoppas på att hitta nåt fint till balkongen.
Det är väl säkert skiiiitdyrt men nåt litet kan man ju få med sig=))

Anonym sa...

mmm Njuter som vanligt att smyga in här! Hoppas att du haft en fin fin arbetsdag idag! Eller ska jag säga pysseldag?
Ha det gott! kram anna

Tulipa sa...

HEJ!

Skönt att solen gassar på er där uppe också!

Idag har jag bara njutit av livet och att vara!
Det har känts sååå bra!!!

Att bara få vara med sin lilla familj och njuta av livet och solen, det är det bästa!

Du verkar ha fullt upp!
Det är ju också roligt. Gissar att vi snart får se resultat!

Kram Mariette

Ingrid sa...

Det finns nog hopp för ditt träd också om mitt blommar efter 10 år ;0)

Visst är det härligt nu när våren också kommit till oss i norr.

~Livet i byn

Lauras gård sa...

Jätte fint! Jag tror de flesta har påtat i trädgård eller på balkongen i dag... Väntarmed spänning på att se ditt projekt med lastpallar. Våra har förresten försvunnit och nu växer en stantrappa så sakta fram... Kram Stina

Frida sa...

Vilken vacker Viol!

Är lite avis på dig som har balkong, det hade varit mysigt att ha en med plats för växter och lite annat.

Har sett lösningar med tyg som täcker balkongräcken det blir säkert jättesnyggt.

Hoppas du har haft en bra Valborg och att du får en fortsatt trevlig helg!

Kram Frida

Smultronlycka sa...

Hej!
Så söta blommor!
Hoppas du klurar ut en lösning för räcket!
Ha en toppen helg!
Kram Anna

Anonym sa...

Jag såg ett inredningsprogram för ganska länge sedan där man virade balkongräcket med hamparep modell tjockare. Eller om det var remsor av sämskskinn eller båda delarna.
Osäker.
Snyggt blev det i varje fall
Lena