måndag 25 maj 2009

Det vitaste tygskåpet

Kommer ni ihåg hur mitt tygskåp såg ut när jag köpte det?




Denna bild är ändå rätt missvisande, den bruna färgen drog på något märkligt vis åt orange, och skåpet slukade ljus. Men i form och stil var det helt perfekt.
Äntligen har jag nu målat det vitt, efter många umbäranden. Och det blev sååå bra! Jag ska nu leta efter några nya knoppar, för de gamla kändes lite för sirliga. (nu har jag inte vågat stänga dörrarna helt, utan handtag blir det lite svårt att få upp dörrarna. Jag har provat...)







Provade en ny oljebaserade snickerifärg från Butinox, köpt på Coop Bygg. Det är den vitaste färg jag någonsin använt, och kan verkligen rekommenderas!

Imorgon drar jag till Stockholm för lite förkovran och dyker inte upp förrän på fredag kväll igen. Men ni har ju varit så duktiga på att passa bloggen förr, så jag litar på er!

67 kommentarer:

Emelie sa...

Så himla fint det blev. Tänk vad lite färg kan göra...
Förstår att du är helnöjd! Snyggt med tallrikshyllan över.
Hoppas du får en skön vecka!(ska göra mitt bästa) *ler*
Em

Hannasvirrvarr sa...

Oj vad superfint det blivit! Och vilken mysig hög med korgar och förvaring bredvid skåpet :)

Milla sa...

Jättefint! Längtar med efter ett objekt att fixa till. Måste komma iväg på loppis snarast! Ha en trevlig tripp till huvudstaden! Kram Milla

Vikeskärs hem och vardag sa...

Det blev jättefint. Tack för tipset om färgen.
Kram

HWITA DRÖMMAR sa...

Det blev så så fint, wow vilken skillnad..men så la du ner mkt tid också och skrapa och slipa och det brukar ju bli riktigt bra resultat då! Kul att testa ny färg också! Vlket föredrar du oljebaserad eller vattenbaserad?

Ha det så fint i stortstaden!
Kram M

Emelie sa...

Underbart! Åh vad fint det blev, jag är helt kär i det där skåpet :) Bra med färgtipset också, ibland tycker jag att den vita färgen kan se lite gul ut redan från början.

Ja, visst kan man verkligen längta efter trädgård när soliga, fina sommardagar kommer, men allt jobb, huva, nej inget för mig...tror jag, fast man vet aldrig. Men balkong, det gillar jag och jag fyller den möjligtvis lite för mycket, hrm. Här är det ju inte längre kallt på nätterna heller.

Ha det så fint i huvudstaden!

Malin sa...

Så stiligt det blev. Riktigt bra! Hittade sånna underbara stora skåp i helgen, men minibilen vi hade med oss ville minsann inte ta in ett enda skåp..
Jag var lite ledsen eftersom vissa skåp inte var dyrare än en hundring. Jag ska helt klart tillbaka till småland igen. Ett måste om man vill ha fina billiga skåp att måla vita.

Emma sa...

Wow! Jättesnyggt! Vilken skillnad det kan göra med färg. Man ska inte vara rädd för att köpa saker med fel färg om modellen är snygg. Det har jag lärt mig...

Kram Emma

Helena sa...

Men herreguuud så underbart fint skåpet blev!!! =) FAntastiskt!!!
KRam H

Villa Carl Larsson sa...

Men ååå så snyggt!! Vilken skillnad. Jag förstår att du är nöjd och det ska du vara också!! Jag har sagt det förr och jag säger det igen - VITT gör verkligen susen :)

Ha det så skönt i storstan igen. Lyllo dig som får åka dit så ofta.

Bokmalen sa...

Det blev ju superfint!! Vilken skillnad!! ;)
Ha så kul i huvudstaden! :)
Kramen, Maria

Speja sa...

Ok, lovar att titta till din blogg då och då. Skåpet är verkligen fint! Ha det bra.

Lina sa...

Det blev ju verkligen himladens fint du. Förstår att du är nöjd:)
Ha det så fint i storstan, det ska ju bli sommarvärme och allt...
/Lina

In my house sa...

Det blev ju kanon hjärtat =)
Vitt å härligt!!!!!

Ha en bra dag i solen... (om ni har sol) Kram j

homebylina sa...

Såååå snyggt! Ha det gott i huvudstaden! Kram Lina

Pieni Lintu sa...

Det blev så fint!!! :) Wow!

Anonym sa...

Vilket lyft! Skåpets fina linjer syns så mycket bättre i vitt nu!

Ha det gott i Tokholm!

Kram
Sigrid

StrandviksVillan sa...

Åååååh lycko lycko dig som har ett så vackert skåp!!
Vi "diskuterade" ju tidigare det här med målning då jag visade mitt klaffskåp. Det är fortfarande omålat, kan liksom inte riktigt bestämma mig... Men visst skulle det bli helt annorlunda i vitt! Särskilt snyggt om jag flyttar det till vardagsrummet och istället köper en Expedithylla till arbetsrummet ;)

Ha en härlig resa - och visst ska vi med varm hand sköta om din blogg under tiden, hihi!

Made in Persbo...Carina sa...

Ja men så fint det blev! Tänk vilken stor skillnad lite färg kan göra :)
Kramelikram!
Carina

Madeleine Berglund sa...

Hej fröken! Det blev ju kanonbra med det vita skåpet och skynket för bokhyllan. Ett vackert randigt tyg, var har du köpt det?

Det blev väldigt harmoniskt och rogivande hemma hos dig, tallrikshyllan med tallrikarna blev klockrent. Du har känslan!

Ja, visst är det kul ändå att kunna fynda bland sina egna barndomsgrjer. =)

Du har varit flitig i helgen. Själv har jag haft ork till att laga mat, städa, vattna alla miljoner blommor och odlingar jag samlat på mig och så har jag läst en "Lotta" bok såklart. Sen hann jag klämma in en tupplur mellan varven. Trevlig vistelse i Sthlm! (jag blir så nyfiken vad du gör i huvudstaden) Kram Madeleine

Ingrid sa...

Håller med, det blev fantastiskt snyggt. Vilken skillnad.

~Livet i byn

Lilla huset på prärien sa...

Men fröken! Vilket jobb du har lagt ned. Och det blev ju hur bra som helst. Mycket ljusare och nättare intryck! Jag har faktiskt inte provat oljebaserad färg... eller jo, linoljefärg har jag provat men inte annan. Det kanske jag skulle ta o göra. Verkar ju onekligen bra!

Ha det så skönt i Stockholm!

Kram Jenny

Längtan i Vitt sa...

Hej svejs!
Hittade till dig via smultronlycka. Vilken otrolig skillnad på skåpet. Jag tycker det blev super fint. Det roligaste är ju att måla första lagret av den nya färgen då man ser den stora förändringen. Kram Carina

Hem och Lycka sa...

Å wow vad underbart fint det blev!!

kram Mia

VITA NYANSER sa...

Men SÅ SNYGGT, vilket trolleri!!! Nu har du jobbat superbra och kan bara njuta av ditt underbart fina skåp!

Ha det bra i Stockholm!
Kram L-L

Therése sa...

Oj, vilken skillnad!!
Nu måste jag börja springa på loppis och försöka få tag i ett fint gammalt skåp, som jag också kan måla!
Vill ju också ha ett så snyggt skåp ;-)
Ha det så trevligt i Stockholm!
Kram Therése

Unknown sa...

Wow, vilken skillnad! Tänk vad lite färg kan göra. Skåpet blev faktiskt betydligt snyggare i vitt.
Ha det bra i stockholm
Kram Maria

Grodmamman sa...

Du fick verkligen lön för allt jobb du har lagt ned! Skåpet blev ju jätte fint!:)
Ha en bra tur till Stockholm!
Kram

Anonym sa...

Det blev så jätte snyggt

Helen sa...

Vad snyggt det blev! Ska också leta nya knoppar, vi har betsat ett lutat furuskåp!

Hannis sa...

Satt som en smäck det där skåpet!!
Blev bra som 17!

Ha det gottast i Stockholm!
Hoppas att du får fint väder=))

Hem och Harmoni Marie sa...

Grattis till ännu ett lyckat projekt!
Blev verkligen skillnad!

Ha det gott i huvudstaden..kram Marie

Hanna sa...

Så fint det blev.
Hanna

Johanna sa...

Hej
Du har så fint och prydligt:)
Butinox har jag målat väggarna med inne i vårt sommarhus. Det gick lätt som en plätt.
...det var maken som målade det mesta:))
/ Johanna

Compact Garden sa...

Vad fint skåpet blev..färgen verkade vara riktigt fin..ska lägga den på minnet..

Ha en skön vecka/Anne

Vårt hem på landet sa...

WOW! Det blev ju jättebra! Så fint alla detaljer på skåpet kom fram med den verkligen vita färgen! Jag köper Landoras "fönsterfärg" från Cheapy. Den är jättebra för den gulnar inte som vanlig lackfärg gör. Dessutom är den hyfsat billig.

Jag köpte några meter av tyget med fåglar på oxå. Tänkte jag skulle så raka kappor till köket.Synd bara att det är lite tunt, men 25kr/m...

Ha en bra vecka i huvudstaden!
Ps. Jag tog in min sockerlåda och tvättade av den. Den står nu med några tidningar i, tack för tipset!

Vårt hem på landet sa...

Glömde ju svara... Jo, benet börjar kännas ok. Lite jobbigt när man är på praktik och håller på med ett projektarbete som innefattar stenläggning :)

Signe 1 sa...

Men ohh lord av snyyygt det blev, vad lite vit färg kan åstadkomma, amazing!!:-) Kramis Sofia

Vitt och Blått sa...

Tusen tack för den söta kommentaren... Vad fint skåpet blev i vitt! Kram E

Vickans vita ting sa...

Tjusigt som alltid! Skåpet var snyggt även innan, men gjorde sig såklart bäst i vitt ;)Hoppas att du får det trevligt i sthlm, lite avis blir jag :) Kram vickan

Anonym sa...

Helt underbart skåpet blev! Me Like!
Visst är det spännande med målarfärg... Det hamnar både här och där!
Ha det gott! Kram Anna

♥ cloudberrie ♥ sa...

Det blev verkligen superfint! Tänk vad vit färg kan göra, underverk!

När coop bygg står klart här blir det färginköp, helt klart!

Kram från Eva

VITA NYANSER sa...

Hej igen.... oj vad många kommentarer, det var MÅNGA som gillade ditt tygskåp. Tack för din goa kommentar hos mig = )!

Kram L-L

Lyktor och Tyg sa...

Men kära nån , du får inte göra så fina saker ...jag vill också ha det då!!! Så jättefint det blev. Ha det så bra i Stockholm, kolla på hötorget om de inte finns något stort olivträd du kan släpa hem..hi hi.
kram Kristina

Stjärnor & Champagne sa...

Åhhh fröken fräken vad fint det blev. Tänk vad vit färg kan göra mycket......Vad har du tänkt för träfåtölj? Herr fräken då? Ja husjakten är igång imorgon börjar budgivning och vi sitter här och ventilerar fram och tillbaka. Var gärna med och tävla hos mig vännen..

Kram Anne

Tulipa sa...

Sååå vitt och fint det blev!!!
Enormt lyft!

Kanske borde prova den färgen, jag kör annars hårt med Beckers.
Kanske lite prisskillnad...

Trevlig tur!

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så fint det blev! Butinox färg har vi använt mycket av, då på väggarna och tak. Bra färg och lätt att måla med.

Hoppas du har det bra på din tur!

rustik charm sa...

Men så fint:) Tänk vad vit färg kan göra. Ha en bra dag
Kram Kristina

Gnistrande snö sa...

Wow, så fint skåpet blev och så mycket fint du fixat och grejat med i de senaste inläggen. Gillar både spetstavlan och tavlan med de virkade dukarna.

Ha en fin vecka!

Kram

Made in Persbo...Carina sa...

Nä, ååå...har du fått tag i Norgeburkar! Såna skulle jag också vilja ha tag i men jag har aldrig sett sådana i Sverige. De är ju så vackra med sitt skruvlås i metall.

Mvh, Carina

Pysselprinsessan sa...

Kjempegreit! Det blev ju riktigt bra i vitt! Snygga knoppar så är saken biff! :)

Jo, det var sådana glas jag pratade om! Galet att du hittade sådana precis! Jag tycker de är superfina! Har sett dem på en del norska bloggar! Skulle dessutom behöva lite fina burkar då skafferiet är lite litet. (Eller så är jag bara bortskämd från hemma i Umeå där vi har ett helskåp som skaffer! En riktig dröm för en som gillar att ha organiserat!)

Hoppas du får det bra i Sthlm och att du kommer hem med ett fint olivträd! :)

Kramar

Lauras gård sa...

Men vad många kommentarer du har fått! Det kommer ta en hel dag för dig att läsa allt *fniss*. Vad fint skåpet blev och vilken söt tallrikshylla. Det blev väldigt fint i hop. Då vi var i färgaffären här om veckan sa de att oljebaserade färger skulle utgå. Att man bara ska kunna köpa vattenbaserat, men det dröjer kanske något år? Kram Stina

Beas sa...

Som mina elever skulle ha sagt!

Vitt "rular"!!!!


:-D

Inspiration i vitt sa...

Hej fröken, tänk vad fint ditt skåp blev med vit färg, helt underbart. jag älskar skåp och tänk vad skönt att stänga dörren om allt som inte ska synas.
Gillade dina vita tidskriftssamlare och att hänga böcker bakom ett vackert tyg. ha det så gött i Stockholm.
kram på dig/Ingela.

EN INREDOHOLIC sa...

Vilken skillnad!!

Önskar dig en fin dag, kram Jannice

Anne sa...

Hej!
Oj vad snyggt skåpet blev - en helt ny möbel!
Bra att den nya färgen fungerade bra!
Som vanligt har du piffat toksnyggt runtomkring och uppepå.

Är du ute och far igen, kul att resa och förkovra sig!

Det "mumsiga" på fatet hos mig var "Maränggömmor med hallon" från Sytsrarna Eisenmans nya bok, Sommaren söta :)

Hoppas du har det fin i Stockholm!

Sussi sa...

Det var ett tag sedan jag kikade runt hos dig, och här händer grejer!
Det bruna skåpet som blev vitt är toppen fint!
Förvarings teorin instämmer jag med, fast jag lätt samlar på mig förmycket grejer...
Tingeling Sussi

Malins Dubbelliv sa...

Åh, riktigt fint!

Linda -Galleri Palla sa...

Absolut, jag ska vakta den med mitt liv!

Marits vita skrin sa...

Åh guuud vilken skillnad.
Som min bänkskiva ungefär;)

Ett par ringbeslag skulle du väl haft.

Jätte snyggt med tallrikshyllan ovanför.

Kram på dig.
Marit

Liljas Corner sa...

Wow! Grattis till ett lyckat jobb!

HUSnrNIO sa...

Blev urbra.

Monkan sa...

Ja! Utan tvekan såååå bra! Skåpet är otroligt vackert och den vita färgen har gjort det tiptop. Men jag säger bara, våga inte stänga dörrarna! Detta skåp har ju en egenhet som skiljer sig mycket markant från det förra, dörrarna är ju inte genomskinliga. Så hur ska vi stackars tittare/läsare kunna skymta dina skatter om dörrarna är stängda? Jag bara frågar.

Ordning Och Reda verkar ju redan ha funnits i mängder men lite tyg är ju alltid trevligt att förgylla med. Mycket stiligt med draperi.

Är detta månne dagen O, ja O som i Olivträd. Har Fröken kanske sytt nån bra rock med stort lönnfack att dölja plantan i? Jag tror att det skulle fungera :-)

Anette sa...

Sååå fint det blev med färgen på skåpet.

kramar @nette

Emelie sa...

Hihi, var bara tvungen att skriva till dig med anledning av det som du sa om att ha en egen hejaklack, herregud, snacka om det, här har du 65 personliga hejaeamsor!

Hoppas Stockholmsresan varit lärorik ;)

caroline sa...

vad fint det blev. Jag har ett skåp här hemma som jag tänkte måla och har funderat en del på vilken färg man ska ha men kanske ska jag ta och testa den du använde då :)

My Taste At Home sa...

Snyggt resultat!