söndag 24 maj 2009

Ordning, reda och ett draperi

Sista dagen på långhelgen... och med den kom moln på himlen, lite regn och ingen utomhustemperatur att skryta med. Och jag känner mig lite seg - jag som har så mycket kvar att göra!

För ett tag sedan frågade jag om det var något pyssel som ni ville se mer av. En hel del av er ville ha mer förvaringstips. Tittar man in i mina två källarförråd kan man tycka att jag är fel person att fråga om sådana saker. För, gissa om det finns grejer där! Och i en salig oordning! Men det är väl bättre att få undan saker där, än att ha dem utspridda överallt i lägenheten? ;-)

Jag kan tycka att man kan fundera på vad som är viktigast; om det är en snygg förvaring eller det mest praktiska. De två brukar vara svåra att förena.

Förvaring ska samlas på enstaka ställen. Behöver man förvaring i socklarna på köksskåpen så har man för mycket grejer!

Pytsa inte ut en hel mängd olika typer av hyllor, byråer och lådor, för då blir det väldigt rörigt. Utnyttja en vägg helt, satsa på ett skåp eller hyllor som går från golv till tak på en plats. Själv tycker jag att skåp är underbara!

En del förvaring går inte att få bakom stängda dörrar, vilket är det bästa. Vill man då att förvaringen ska synas så lite som möjligt ska man försöka undvika att köpa en massa olika typer av lådor och tidsskriftsamlare med mönster och färger.

Igår ägnade jag delar av dagen till att ordna om i bokhyllan, och att få böckernas alla färger att synas mindre. Jag gillar min Expedithylla från Ikea. Facken gör att man kan dela upp och få symmetri i det som ska förvaras. Här har jag då satsat på enbart vita tidskriftsamlare till alla inredningstidningar. Sedan har jag hängt en randig gardin över böckerna. Böckerna försvinner! Ovanpå hyllan har jag staplat kuddar och filtar, och så har jag två korgar för småsaker - för att de är fina!





Jag gjorde en liknande lösning till hyllan jag har bredvid soffan.



Nu väntar målning! Ska det tredje varvet bli det sista på skåpet?

29 kommentarer:

Helen sa...

Vilken snygg bokhylla! Skulle behöv organisera min också men jag har en hel vägg med bokhylla!

Ingrid sa...

Vad du gör snyggt, du kanske skulle komma hem till mig och organisera :0)

~Livet i byn

DRÖMHUSET sa...

Så fint det blev. Härligt med ordning och reda!
Är nog en sån som har det snyggt på ytan, men under sen, usch nu måste jag nog ta tag i det *fniss*

Gillade arrangemanget och vilken fin tavla du gjort!

Ha en skön söndag!
Kram Sofie

VITA NYANSER sa...

Jättefina och bra tips!!! Stilrent och enhetligt, helt i min smak! Ja, visst är det bra att få bort mycket från blickfånget och få det lugnt för ögat. Det har du lyckats mycket bra med! Superfint tyg med det randiga! Expedit är en favoritförvaring här hemma, har några stycken, bl.a en i förrådet, så himla bra. Hoppas du bara behöver måla en gång till på ditt skåp, håller tummarna = )!

Ha en skön söndag!
Kram L-L

Grodmamman sa...

Håller tummarna för att det är sista omgången färg, vi vill ju se resultatet!:)
Förvaring är alltid ett dilemma. Här är jag mest nöjd med den förvaring som döljer allt innanför dörrar!:) Drömmen i dotterns rum vore en skjutdörrsgarderob med maxad förvaring. Fast det hjälper ju inte om man hela tiden envisas med att tömma allt på skrivbordet!:)
Kram

Anonym sa...

Det ser verkligen ut som om du har ordning på torpet! ;)
Ha en toppen dag! Här är det snart kalas! Kram anna

Pieni Lintu sa...

Jätte snygg bokhylla!! :)

Lyktor och Tyg sa...

Mycket praktiskt och snyggt.
kram Kristina

Lina sa...

Himladens bra med draperier! Lugn för ögat. Fint du gjort på den lilla hyllan! Tycker om den där spetstavlan:)
Ha det så fint.
/Lina

homebylina sa...

Snygg och enhetlig förvaring! Lycka till med målningen!Kram Lina

Beas sa...

Verkligen fint! (Funderar bara på hur du hittar en särskild tidning om du är ute efter någon särskild...hihi)

Ha en underbar söndag!

Kram Bea

Villa Carl Larsson sa...

Wow, det kallar jag ordning och reda. Den hyllan är riktigt fin och otroligt praktisk. Ser så stilrent och fint ut med alla tidskriftssamlare och fint med draperiet!!! Pricken över i:t om du frågar mig.

Unknown sa...

Snygggt! Otroligt praktiskt. Draperier är ofta underskattade tycker jag, men de gör susen :)
Kram Maria

Pysselprinsessan sa...

Mycket mycket fint! Å säg åt herr Fräken att böcker skall förvaras fint och organiserat! ;P

Vilken fin blomdekoration på nedersta bilden! Inte illa! Är den hemmapysslad? Jag tror jag ska ta en härm här minsann! ;)

Vilka fina blomtavlor du hittat! Inte har det blivit någor loppisbesök här inte! Men nu ska jag börja bearbeta redan nu för ett stadsbesök till helgen! Man kan ju inte gå på tur hela tiden! :D Jag hoppas oxå på en sockerlåda (kan ju bli lite svårt) eller Norgesglas! Har du sett dem? Det hade inte jag innan jag kom hit (ja, jag har bara sett dem på nätet då). Superfina burkar som finns i olika storlekar! *vill ha mååånga*

Jag gillade det rosa! :) Jag hade hoppats på att få mig ett riktigt Leila-kök här i nya lägenheten!! Alla pastellfärger, ja jag hade ju planerat de ljusblå gardinerna!! Men, tydligen gillade hyresvärden 70-talstapeterna så mycket att de fick vara kvar i renoveringen! Typiskt!! Så nu får det nog bli olivgrönt i köket... Ja, jag ska visa tapeten på bloggen nån dag! Den innehåller min absoluta hat-färg: orange! :P

Jaja, nu ska jag fundera över vilket tyg som skall hänga bakom sängen! :)

Kramar

Liljas Corner sa...

Tack för tipsen! Det blir så lätt till att man har förvaringen utspridd i alla möjliga skåp, hyllor och lådor, men snyggt blir det ju inte. Att hänga ett tyg framför bokhyllan är ju inte så dumt!

20 timmar torktid!? Jag skulle också gå sönder av det ;)

VITA NYANSER sa...

Hej igen...

Hi,hi...förvaring kör vi som dagens bloggtema = ).

Kram l-l

Frida sa...

Vilken snygg förvaring, fint med endast vita tidskriftspärmar. Tycker lätt det blir rörigt om man blandar för många färger.

Förhoppningsvis är lavendelträdet lite mer lättskött än myrten, myrtenträden har jag aldrig lyckats med dem kräver vatten varje dag.

Önskar dig en fortsatt trevlig kväll!
Kram Frida

Majas skafferi sa...

Hej! Snyggt!Verkligen..! Det där med att spara inredningstidningar är jag inte riktigt säker på hur det är bäst att göra,ibland sparar jag,men har aldrig tid för att läsa dem! Vid storstädningar orkar jag sedan inte längre, och då slänger jag dem!(Började i och för sig prenumerera på "Allt i hemmet" 1990,och nu hade det varit kul att kolla i de tidigaste,och,kanske förfasas?! terrakottakrukor, aprikosa gardiner..hu!

Tulipa sa...

Ordning och reda och enhetligt!

Jättefint!
Väldigt snyggt med tyget framför böckerna i ena delen av bokhyllan!

Håller också på och målar.
Får ofta kommentarer angående färgen på händerna..."Ja jag målar alltid säger jag då", verkar vara ganska ensam om det häromkring...
Men jag bryr mig absolut inte om att vara vit. Är så van vid att vara skamfilad om händerna efter blommor och blader...

StrandviksVillan sa...

Tackar så mycket!!
Har funderat väldigt länge på en Expedit, men nu när jag ser ditt exempel med enhetlig förvaring och ett döljande skynke så tror jag nästan jag slår till!

Ha en härlig sista vecka i maj!
kram A-C

karola sa...

-stängd förvaring ger ett mycket lugnare intryck...bra feng shui :)
Så fint det ser ut!

Helena sa...

Ja, jag älskar också att dölja och ge rummet ett lugnare intryck! Har också satsat på enhetliga tidsskriftsamlare och sen har jag billyhyllor med dörr. Älskar idén med draperi... har lite "glömt bort" att det finns *ler*

Ha en fin vecka! KRAM

Från koja till slott sa...

Men jesus vilken organisation du har på saker och ting, där har jag en hel del att lära! Ser fint ut som snus också, som vanligt!! =)

Kram kram

Therése sa...

Ser fint och välorganiserat ut ;-)
Smart lösning på det man inte vill visa!
Ser liksom städat ut.
Kram Therése

rustik charm sa...

Vad snyggt:)Väldigt välorganiserat, sånt gillar jag:)

Vad fint du fått det på bloggen:)
Ha en bra dag.
Kram Kristina

Made in Persbo...Carina sa...

Jättesnygg förvaring du har ordnat! Vad har du i alla tidskriftsamlare? Inredningstidningar kanske? *fniss*
Det där med förvaringsutrymme är verkligen inte lätt i ett gammalt hus...de hade ju inte så mycket prylar för och behövde följdaktligen inte så mycket förvaringsutrymme.

Ha en go vecka!
Kram, Carina

Emelie sa...

Det var kul med lite förvaringstips! Dessvärre är inte tyger min grej alls, mycket beroende på att jag inte kan sy och lite på grund av jag inte riktigt har öga för vilka tyger som passar in och var. Det är märkligt för jag vet ju precis vad jag gillar annars, men där står jag mig slätt. Men det handlar kanske om vana.

Tack för peppningen angående mitt jobbsökeri söta du, det värmer med sådana kommentarer.

Jag har tänkt att jag skulle skriva ett inlägg om det fortsatta födelsefirandet för sambon men det har blivit väldigt mycket aktiviteter och väldigt lite bloggande den här helgen så nu är jag sprängfull med idéer. Vi hade en mysig dag med picknick, öl med goda vänner och middag med familjen, sen kommer det även att gå en större fest av stapeln om ett par veckor.

Trevlig start på pysselveckan :)

Emma sa...

Mycket smart ...och snyggt! Gillar hur man kan använda vanliga ikea-saker och göra något eget av det!

Kram Emma

Martina sa...

ohh i love ordning & reda! Mkt bra gjort!