måndag 18 maj 2009

Rosa är inte för alla

Jag har länge varit på jakt efter vita tyger. Eller möjligen vita tyger med lite grått eller grönt i. Men intet! Jag tror att Operation Tyganskaffningsturné snart måste gå igång, för under sådana här omständigheter försmäktar jag!

Eftersom jag hyllar devisen "Om du inte vet vad du ska göra, gör då något annat" (och med det menas att man får inga idéer om man står och blåstirrar på något omöjligt) tänkte jag att okej, okej, då testar vi rosa då. Så här syddes nya köksgardiner med rosa rosmönster på och mitt rosa papper med vita prickar sattes upp i köksskåpen.

Gardinen satt uppe i exakt sju minuter.
Sedan åkte den ner. Nä, rosblommigt är inte min melodi. Och vete sjutton om inte prickarna snart åker också? Är det inte lite för..rosa?


46 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Kan aldrig bli för rosa... ;)

Speja sa...

Jag tycker att det är fint. Glatt på något sätt. Hade behållt det:)

sand mellan tårna sa...

Du är som jag ... rosa är inte min färg när det kommer till heminredning, men det var ganska sött i skåpet ...

Hos oss återfinns rosa i dotterns rum, i hennes garderob, till viss del i min garderob, gärna på tvålen i badrummet, just nu på en badrumsmatta från Himla ... som jag dock tittar konstigt på varje gång den läggs på. (när de vita ligger i tvätten)

ja.... gardiner i rosa skulle bli fel här hemma.

Du har en härlig blogg. Kram Linda

Emelie sa...

Ja du det är inte lätt!
Jag har precis gått in i en rosa period i mitt liv (för första gången, skall tilläggas) Så jag tycker ju faktiskt att de rosa med pricar var sockersött! *ler*
Känn efter och gör om... Vet inte om jag skulle kunna ha det själv men på dina biler tyckte jag om det.
Kram Em

Grodmamman sa...

Du är rolig du!:) Gardinen hade nog åkt ner här också, men pappret i skåpet hade nog fått sitta kvar ett tag i alla fall!
Jag kan gå omkring på mina promenader och se jätte fina mönstrade gardiner, men jag skulle inte stå ut med dem här hos oss!:) Rosa finns i dotterns rum och på våra handdukar i badrummet.
Kram

DRÖMHUSET sa...

Ha ha vad rolig du är, tycker det var fint med rosaprickigt i dina köksskåp :-)
Har själv inte varit så rosa, mer än när jag var liten då, men börjar gilla det mer och mer.
Blev lite nyfiken på gardinen du tog bort, var säkert jättefint, som med allt du gör :-)

Men det får inte bli för sockersött här hemma, då får jag spunk *ha ha*

Önskar dig en ny härlig vecka!
Kram Sofie

Malin sa...

När jag var liten och fick nya grejer till mitt rum fick jag blått och min lillasyster rosa. Blått stod för nåt kallt hemskt och rosa för det där gulliga varma. ( Enligt mig då)
Många år senare inser jag att blått får mig att bli galen av hat och rosa är jag lite sådär smygkär i. Jag vill att rosa ska funka men när jag väl försöker mig på så håller det inte särskilt länge.
Är himlarns glad att jag upptäckte grönt. DET är för alla, garanterat=)

Brunkullan sa...

Rosa är såååå fint:) Men det är inte för alla, och är man inte van så känns det kanske mycket med både söta gardiner och prickigt i skåpen.

Fast jag tycker det ser jättefint ut:)
Susanne

Hannis sa...

Nja...Rosa är inte min grej.
Tycker nog att det är lite för mycket smällkaramell över det,undantag är dom lite "smutsiga" pastellerna.

Om jag tippar rätt nu så har du redan slitit ner papperet också=))

Lilla huset på prärien sa...

Jag tycker det är så himla fint med rosa hos de där hemmen som är helt vita och lite rosa eller andra pasteller till. Hos mig har det inte riktigt fastnat måste jag medge. Inte ens på barnrummet. Fast lilla E är mäkta förtjust i rosa kläder :) Och det får hon ju vara! Nej ska det vara glad färg hos mig får det vara annat än rosa... gult kanske, eller grönt?

:)

Madeleine Berglund sa...

Hej! Tackar så hjärtligt. Jag tycker det är jätte fint med rosa och det är jätte snyggt hemma hos dig. Snyggt med pallkragen, fungerar den som bord för blommor? Kladdkaka, oj så gott. Kram Madeleine

Emelie sa...

Hrm, jag fullkomligt älskar rosa, allt från ljust romantikrosa till mörkt cerise. Men samtidigt kan jag bli så jäkla trött på mig själv för att jag ALLTID väljer det rosa alternativet. Det är ju så vackert att bryta av ett vitt hem med lite ljust grönt, gult eller blått också, men nej, finns det rosa tar jag det. Jag skulle önska att jag ibland såg lite annorlunda på saker och ting och valde ett annat alternativ som du nu gjorde med det rosa. Visst det kanske inte blev precis som du är van vid och kanske blev det för mycket med både gardiner och köksskåp men låt prickarna sitta kvar ett tag i alla fall och känn efter tycker jag. De är mycket fina efter mitt tycke!

Syster Yster sa...

Jag gillar ju rosa så jag kan ju inte säga så mycket annat att det blev gulligt
Kram
Anette

Signe 1 sa...

Jag tycker det blev gulligt, men rosa är en färg som man lätt tröttnar på i längden, men man är ju iaf så ombytlig så det gör ju inget, hihi. Kram Sofia

Unknown sa...

Hej

Jag är inte heller förtjust i rosa.
Tyvärr så måste jag nog meddela att jag inte gillade det.
Men smaken är som baken, delad
Ha en underbar dag.
Kram

Joanna sa...

jag vet inte, jag är inte heller något jätte fan av rosa. Men det går inte undgå att färgen piggar upp ganska bra. I skåpen tycker jag att det blev kanon fint. Men du brukar väl byta ut det ganska ofta, så låt det vara kvar ett tag vettja o känn efter.

Made in Persbo...Carina sa...

Så vackert det blev i skåpen!
Linoljefärg sägs ju fästa på det mesta *fniss*...lite rim så här på måndagförmiddagen :)
Nä men allvarligt, slipa ytan och tvätta med målartvätt så är det bara att stryka på linoljefärg sen i ett eller flera TUNNA lager. Ge den tid att torka ordentligt mellan lagren. Det kan ta några dagar för ett lager att torka.
Lycka till!
Kram, Carina

Anne sa...

Åh! jag ÄLSKAR rosa och tykcte att det var fantastiskt fint med det rosa pappret med vita prickar!
Ha det kvar!!!!

Men det är klart, rosa är ju inte för alla... fast jag tror att alla innerst inne tycker om rosa lite... visst?

Angående doft så är bikarbonat väldi bra mot oönskad doft... strö ut lite i lådan och låt det ligga ett tag, torrgno sedan lite grann... brukar fungera.
Även bra i kylen, fast då har du kvar det i burken och tar bara av locket :)

Kan inte hjälpa dig med en sån där dörrmatta du pratade om... men i en välsorterad mattaffär torde det väl finnas?

Cykel och stora jordsäckar är ingen bra kombination... skottkärra på bussen kanske? (fniss)

Hem och Lycka sa...

Tycker det är jättefint! Men förstår ditt dilemma, jag är nog som du, lite vit i grunden och botten men kan ta fram lite pastell i detaljer ;-)

kram

Emma sa...

tycker det var jättefint! Men om det vore jag skulle jag ha det kvar över sommaren eftersom jag tycker att rosa är en sommarfärg. Till hösten skulle jag nog dra in något murrigare...

kram på dig

Villa Carl Larsson sa...

Nej verkligen inte föör rosa. Det blev ju superfint tycker jag!! Charmigt, romantiskt.. passar allt det du har på hyllorna.

Får det vara kvar??

Kram Josefin

In my house sa...

Halloooo.....
Jodå,,, jag gillar det rosa,,, å så är det ju prickigt!!!! men visst,,, man donar sen så får man känna sig fram,,, och då märker man vilket som man vill...

Oj,,, nu glömde jag... Fick för mig att du frågade mig nåt,,, men nu har jag glömt vad de va,,, hmmmm! Snurrig värre!

Ha de gottit,,, jag ska ha en inne fixar dag, för regnet öser ner här utanför,,, grrrr! fast rätt mysigt ändå =)

Kram j

Hannasvirrvarr sa...

Jag har faktiskt en hel liten filosofi kring färgen rosa.

Rosa-fetish är hemskt, när allt är rosa, rosa, rosa. T.ex. blir jag väldigt ledsen när jag ser flickbebisar/-barn som har en halare i rosa, mössa i lite mörkare rosa, skor med rosa prinsessdetaljer, vantar i rosa med rosa ränder och så vidare.

Däremot kan rosa vara väldigt fint när det blandas med annat, som ett enstaka rosa inslag. T.ex.Om man klär sig mycket i grått och svart så kan en rosa tröja vara skönt uppiggande.

Nu blev det klädjämförelser men samma princip gäller nog i inredning och överallt. Min filosofi går alltså ut på att rosa är finast ensam. Typ ;) Men alla får ju förstås tycka hur som helst.

Ditt rosa i skåpet tycker jag är riktigt sött. Fast du vet ju allra bäst själv vad som känns rätt för dig. Ge det en chans men känn sen efter om det känns bra ;)

Kram Hanna

Martina sa...

Neej det vad ju jättefint :) Tycker inte du ska ta ner!
Men jag kanske tycker de eftersom jag är tokig rosa ;)
Kram

Unknown sa...

Gardinerna kan jag förstå om de åkte ner. Det skulle inte jag heller fixa men skåpet tyckte jag såg fräscht ut. Iallafall över sommaren för sen mot hösten vill man nog ha nått annat.
Kram Maria

IKT i min vardag sa...

Man kan ALDRIG få för mycket rosa ELLER prickigt!!! (Ok, jag är prickoman...;))

Skåpet är så sött och fräsch, jag får lust att göra något liknande.

Kram Linda

Anonym sa...

Rosa är fint! Det blev lite 50-tals känsla. å så kan du ju byta med jämna mellanrum

Ingrid sa...

Jag tycker det ser fint ut, lite rosa kan väl inte skada?

Näpp, jag har börjat handla upp lönen innan jag sen startat jobba...fniss!! Man blir vimmelkantig av allt fint som finns där, ingen hejd på det vackra!

~Livet i byn

Anonym sa...

Men jag tycker att prickarna är söta jag!
Hoppas att kvällen blir lugn och skön! Kram Anna

Lyktor och Tyg sa...

Nä, tog du bort dem utan att visa oss! Jag gillar de rosa, så mitt förslag är att behålla rosa prickarna
Jag tror att man kan tvätta med ättikssprit, kommer inte på något annat.
Kram Kristina

Vårt hem på landet sa...

Å å å! Jättesött! Jag gillar rosa! Som sagt, lite rosa kan väl inte skada?? :)

Hem och Harmoni Marie sa...

Rosa med vita prickar blev jättefint i skåpet. Låt det vara några dagar och se hur du känner...

Ha det gott!
Kram Marie

homebylina sa...

Ne, ta inte ned det rosa prickiga tyget! det var ju jättefint =)
Ha en bra vecka! Kram Lina

Lina sa...

I skåpet tycker jag det var fint! Inte för gulligt eftersom ditt pirslin är av den enklare varianten.
Gardinerna däremot, kan jag ju inte yttra mig om;)
Tackar för din krya på mig hälsning!
/Lina

Vickans vita ting sa...

Haha, vilket jobb du lagt ner på dessa rosa ting ;) Men förstår dig fullt, jag brukar göra likadant.. Min man blir galen på mig.. Men har man aldrig provat, så vet man ju aldrig, eller hur? Jag tycker det blev fint i skåpet! Och vill du ändra på ett tag, så gör det :)Kram vickan!

Stjärnor & Champagne sa...

Visst kan du ha rosa...Gulligt i skåpet och det är ju inte värre att ta bort det när du tröttnar. Jag har inget rosa hemma, kanske någon ljuslykta. Men gillar däremot gillar jag rosa toppar och tunikor. Sätt upp gardinen och testa igen??

Kramis Anne

Inspiration i vitt sa...

Hej fröken
ja ibland så letar man efter nåt som inte finns men så plötsligt så ligger det bara mitt framför näsan på en, konstigt.
Är ingen rosa person jag heller och är väldigt sparsmakad med färger överhuvud taget, men kan tycka att lite grann stör inte, och jag tyckte att det var jätte fint med det prickiga bakom alla dina fina saker, det stör i alla fall inte mig hihi.
Kram på dig/Ingela.

Sanna sa...

Det där blev ju fint!!Jag gillar inte heller att det blir för mycket rosa eller rosor etc.Men lite rosa/pastell ser ju bara fint ut i inredningen tycker jag.
Ha en bra vecka!
Kram, Sanna

Helena sa...

Tyckte det var snyggt, men nu ser man ju inte helheten!
Fast det är alltid kul med en färgklick...
/ Helena

Marits vita skrin sa...

Äh vad tusan. Pappret sitter ju inne i ett skåp så det syns ju inte så mycket.
Gardinerna däremot förstår jag att du tog ner;)

jag skulle vilja ha det där prickiga i blått till pojkarnas lekskåp. Var kommer det ifrån, Lagerhaus?

Kram kram
Marit

Gotlandsliv sa...

Hmm, svårt det där. Tycker det är så fint hos andra, men hos mig skulle det bara inte passa med rosa. På dina bilder tycker jag det ser jättefräscht ut, sommrigt och härligt. Men KÄNNS det inte rätt, så ÄR det inte rätt.

Frida sa...

Jag är inte heller så rosa av mig men det där blev jättefint. Tycker man blir så glad av prickar.
Vad bra att du har fått bort lukten jag är också känslig mot dofter så jag förstår att du ville få bort den.

Kram Frida

Från koja till slott sa...

Ta det lugnt?? Nej, vad är det?! ;) Vila kan man göra i graven, ha ha! Här har det donats idag också, nu är jag sååå trött men glad och lycklig!

Kram på dig!

Mari sa...

Jag och rosa är inte heller bästa kombon, fast jag önskar jag vore mer rosa. Har någon rosa kofta och den gillar jag men där går nog min gräns, fast jag har inte testat den iofs. Tur att det är fler än jag som vågar testa och det blir galet och man plockar bort det med en gång.

Skåpet är fint tycker jag, det hade jag absolut kunnat hantera.

Ha en braer dag!!

Backstitch sa...

Jag vet hur det känns. Jag är själv stormförtjust i rosa men gillar inte ljusblått. I går gick jag med på att köpa några ljusblå violer till ute krukorna, tänkte att det kanske skulle passa när vi snart har kill kalas. Men jag skall säga dig att de åter bort när gästerna gått.
Det skall nog kännas helt rätt för en själv.
Kram Moster

Linda -Galleri Palla sa...

Nu är jag i ditt kök och snokar efter holken, men jag kan inte hitta den. Har du månne ngn länk?

Detta trots att jag senast igår sa till sambon att han skulle hindra mig om jag försökte föra in mer pynt i hemmt. Men vad, en holk har man väl alltid glädje av?

Ha d fint!