söndag 31 maj 2009

Någonstans mellan hägg och syren

Man vet att man har en bra dag framför sig då det är +25 grader ute när man stiger upp. Kanske kan det bli lite solande även för mig som har så svårt att bara sitta still...

På Ikea igår inhandlades lavendel, murgröna, tallrikar och så klart en del tyger. Bland annat ett blåvitrandigt tyg som idag ska bli ett hänge till balkongräcket. Jag misstänker att det kommer att bli en del pyssel med det...

Och tänk! Nu blommar häggen hos oss! Igår kväll var vi ut på en cykeltur och doften i den sena kvällstimmen var underbar. Plötsligt förstår jag hundar som rullar runt i gräset, vem vill inte bli ett med sommaren genom att dofta av den?
Jag letar snirkliga metallljusstakar på loppis, vilket har visat sig lite svårt. Men ett par har jag hittat, och målat vita (samma färg som skåpet) och ser nu lite ut som om de vore i porslin.






24 kommentarer:

Helena Dovier sa...

Härligt att ni äntligen får känna den ljuvliga doften av hägg :-). Ljusstakarna blev kanonsnygga som målade - tack för tipset, jag lägger det på minnet!

Kram från Helena

Vikeskärs hem och vardag sa...

Snygga ljusstakar :) Fortsatt trevlig helg, kram

rosenskära sa...

Kvinna med pensel skulle bli motivet om någon skulle måla av dig...!

Använder du metallfärg eller?

Ha en fin dag lilla fröken!

Lena

Sanna sa...

Vilka fina ljusstakar!
Njut av solen!
Kram,Sanna

Mjuka sa...

Åh så underbara bilder vännen!!
kram Malin

Grodmamman sa...

Vad fina ljusstakarna blev! Vad har du använt för färg?
Härligt att ni också har fint väder! Här hade vi 32 grader i solväggen när jag kollade vid ett!:)
Kram

Anonym sa...

Ljusstakarna är verkligen toppenfina!
Här har microfiberduken fått göra sin premiär på uterummets glasparti! Så nu är där skinande blankt!
Hoppas att du får en toppen fin söndag och att du klarar av att njuta en liten stund av solen!
Ha det gott! Kram Anna

Madeleine Berglund sa...

Hej! Du är verkligen jätte duktig fröken fräken. Ljusstakarna blev såå fina. Jag funderar på att måla en korg i badrummet men jag lyckas alltid förtränga projektet. Kanske att jag tar tag i det ikväll? Hmm, jag kom på en strålande idé idag när jag satt och läste på balkongen. Kanske att min käresta kan snickra en tallrikshylla till moi? Det vore något..jag tror jag lägger fram mitt förslag efter en lugn middag på balkongen lagom till att jag serverar kaffe och min nybakade toscakaka. Det kan inte misslyckas då kan man ju tycka..nåväl..fortsättning följer! Kram Madeleine

Milla sa...

Jättefina ljusstakar! Visst är det härligt att leva just nu! Ha en fin dag! Kram Milla

Jo sa...

Jag förstår också hundarna, man blir ju lite som en kalv på grönbete när allt är så grönt och det blommar i nästan varje rabatt! :D

Vilken snygg header du har fått till! :) Och ljusstakarna var snajsiga, de med. Du är fiffig du!

Själv har jag faktiskt lyckats med konststycket att slipa färdigt bordet och har till och med börjat måla det! Tyvärr har grundfärgen en torktid på tio timmar, så det lär dörja ett tag innan jag kan fortsätta måla på det :(

Hoppas att du har en skön söndag i solen!

Martina sa...

Himmelsen fina ljusstakar, är en nyvärvad läsare hos dig och jag måste säga att jag får ro i själen av dina vackra bilder. Härligt!
Keep up the good work

Martina @ vackravega.blogg.se

homebylina sa...

Vad snyggt det blev med ljusstakarna! Appropå syren så klippte jag av lite blommor från mammas buske idag och satt i vas, så fint och doftar ljuvligt! ha en skön kväll! kram Lina

Bokmalen sa...

Ja, visst doftar det härligt. Kände av doften i veckan när vi tog en cykeltur på kvällen. ;) Trodde först att det var syren!! Ja, jag är inte så bra på växter. ;)
Fina ljusstakar!!
Kramen, Maria

Unknown sa...

Härligt att häggen har börjat blomma hos er, det är en härlig doft.Sådanna Norgeburkar har jag aldrig nånsin sett förut, fräcka de var.
Dina ljusstakar blev ju så fina, jag har en guldfärgad kandelaber som jag gillar i modell, den är lite snirklig och dan MEN koppar/mässing nått sånt obestämbart i färg och material. Svårt för den för den färgens skull. Tror du man kan måla den vit?
Ha en fortsatt underbar kväll
Kram Maria

Jenny sa...

Hej!

Visst doftar häggen underbart!! Älskar verkligen den här tiden på året!
Du, de där ljusstakarna är ju superfina, vill ha!!

Ha en bra kommande vecka,
kram Jenny

MO sa...

Tjenixen, javisst är det underbara dagar, man njuter i fulla drag. Igår satte vi upp poolen o ungarna har badat idag...brrr, inte varmt än men det var väldigt varmt ute, 27 grader så de kände väl sig tvungna att svalka av sig...

Så fint ditt skåp blev när du målat det, lyser ju upp hela rummet. Ljusstakarna blev oxå snygga som vita, tänk att det kan bli så stor skillnad med lite färg o mycket jobb med såklart ;)

Hoppas ni haft en fin helg, kramar

Signe 1 sa...

Ja hägg doftar ljuuuvligt, man bara njuter av allt som finns där ute nu!! Men oj så fina ljusstakar, vit färg gör underverk, hihi. Kram Sofia

Frida sa...

Vilka snygga ljusstakar, du hade verkligen tur som hittade dem.
Hoppas du får en fin vecka!
Kram Frida

Stjärnor & Champagne sa...

haha det är inte fel med ett varmt bad heller. Kan säga att spa hör inte till vardagen här inte. Jag lovar att jag skall njuta i 2 timmar och ha med mig kameran. Ljusstakarna blev jättefina, pysselmaja...

Kramis anne

Made in Persbo...Carina sa...

Hägg är ju så ljuvlig! Doftar underbart. Här har den tyvärr blommat över för i år.
Fiffigt att måla ljusstakarna av metall så de ser ut som porslin :)
...å Norgeburkarna är jag bara sååå avis på! Jag vill också hitta sådana men chansen är nog nästan obefintlig om man inte ger sig iväg till Norge då.
Ha det gott tjejen!
Kraaam, Carina

Bella sa...

Vilka fina ljusstakar, riktigt snygga!!!

Hoppas du fick njuta i solstolen en stund denna varmar sommardag!

Kramar Bella

kardemumma sa...

Snygga bilder som vanligt!
Ljusstakarna var helt lovely.
Själv har jag bara slappat i gassande värme och ätit gott!
Kram C

iLLi sa...

Mina favoritdofter som verkligen ÄR sommar: Hägg och Syrén!
Jag har så tur som har både och på vår tomt! :-)

Kram

Levindas Värld sa...

Hallå där!

Javisst doftar väl hägg underbart, likaså syrenen som blommar för fullt, lovely!!! Sommarens dofter är att längta efter, man riktigt njuter!!

Och vilka vackra ljusstakar du hittat, blev ju kanonfina när du målat dem :)

Ha det bra!