fredag 22 maj 2009

Vad man kan göra med gamla spetsdukar

Man hinner med lite småpyssel i väntan på att man ska sätta igång att måla. Det riktigt kliade i fingrarna efter att få börja måla igår, men jag lyckades hålla mig. Skåpet måste ju torka efter att ha blivit avtorkat efter slipandet.

Så istället pysslades det med nya gardiner till köket. Inte ett rosmönster i sikte!
Och så har jag gjort en spetstavla till, som var mer enligt den ursprungliga idéen. Det tog bara ett tag att hitta lämpliga spetsdukar som man kunde använda. Här har principen varit likadan som tidigare, jag har målat en målarduk med vit färg, och lagt över spetsdukarna så att de fastnar i färgen. Sedan målat ett par varv ovanpå så allt smälter ihop och det blir en känsla av en stor keramikplatta.

Ska man göra något liknande så rekommenderar jag vita spetsdukar, gärna sådana som är virkade i ett inte alltför grovt garn.


28 kommentarer:

Vårt hem på landet sa...

Ja, vad ska man egentligen göra medan färgen torkar? Satt o funderade på det igår mellan lagren med färg. Egentligen borde jag ju ha varit så effektiv så jag målade några fönster till för då hade jag kunnat gå på med andra laget direkt på det fönstret som jag började med. På det viset så hade det ju inte blivit någon dötid :)

maria sa...

Snyggt & bra idé! Me like ;-)

Kram M
Dalavitt

Therése sa...

Den här varianten var ju också jättefin!
Jag vet att jag även gillade ideén med spetsgardinen som du gjorde som tavla också!
Så himla påhittig ;-)
Kram Therése

Bokmalen sa...

Det blev ju jättefint!! Jag ska ta å kolla om vi inte har några gamla spetssaker när allt lugnat ner sig... Blir ju sugen på att prova.
Trevlig helg!
Kramen, Maria

Vikeskärs hem och vardag sa...

Men vad fint :) Fiffig ide.
Trevlig helg, kram

Made in Persbo...Carina sa...

Heeej!
Så fin tavlan blev! Jag har tänkt göra något liknande med min mormors gamla gulnade spetsgardiner. De är så vackra men solen har brännt sönder dem så de är så sköra att de inte kan hängas upp och användas till det de var tänkta till. Så bra då att man kan få glädje av dem på annat vis istället. Men de är ju jättetunna så det kanske blir för tunnt? Dina virkade dukar syns ju jättebra men flortunna spetsgardiner kanske försvinner i färgen?

Ska bli sååå spännande att få se ditt skåp sen när det är ommålat :)

Kraaam Carina

Stjärnor & Champagne sa...

Fröken fräken bra idé.....Jag beundrar dig med alla dina ideér och fina är dom också.

Kram på dig Anne

Lauras gård sa...

Du är så duktig både med inlägg och ditt pysslande. Spetstavlorna är såå fina! Kram Stina

Madeleine Berglund sa...

Jaså rosgardinerna åkte ner. Kanske vore något att lotta ut på bloggen? *blink blink* Och du gör så många loppisfynd. Själv har jag inte varit på loppis på väldigt länge tyvärr. Men i sommar blir det nog en sväng neråt landet, då tänkte jag prova en loppis som Leila rekommenderar i sin nya tidning. Ha de bra! Kram Madeleine

Joanna sa...

Ja men titta där har vi den ju, tokigt fint blev det med smådukarna.
Hoppas att du får måla lite idag, puh här hänger regnet i luften. Ska ner på stan o springa, hoppas hoppas att det inte börjar regna.

Grodmamman sa...

Sjutton också! Nu fick jag problem!:) Hade ju tänkt att göra kuddar med mina gamla spetsdukar från mormor och sambons farmor, men detta var ju också jätte fint. Nu får jag kanske leta reda på fler så att jag kan göra både och!:) Vad använder du för färg?
Kram

♥ cloudberrie ♥ sa...

Vilken rolig idé! Nu ska jag hålla utkik efter några smådukar jag med och testa.

Föresten, vad festligt med ditt rosa inlägg att det blev sååå mycket respons. Jag upptäckte för ett tag sedan att just rosa verkar vara en sån där "tycka om eller hata" färg, inget mellanläge. Själv älskar jag rosa och har alltid gjort. Så jag skulle gärna byta skåp & gardiner med dig ;) Däremot är lila en sån där färg som jag bara inte kan med. Försöker tycka om den, men näe. Synd för jag gillar lavendel... men det borde vara rosa :)))

Trevlig helg!

Kram från Eva

lotta sa...

FIIINA spetstavlor...du e så finurlig Kram Lotta

Signe 1 sa...

Du är en av de kreativaste människor jag har stött på...ja i cyber ialla fall:-) Sååå fint blev det. me like!! Kram Sofia

rosenskära sa...

...medan färgen torkar kan man ligga på soffan och klura ut nya pyssel!

Kram/L

Vickans vita ting sa...

Superfint blev det! Du är en riktig fröken fräken du, hihi ;) Man blir så sugen på att göra sådana fina tavlor som du visar! Alltid lika inspirerande att titta in hos dig, du får nog hålla på ett tag till :)Jag själv gör potatisallad till en möhippa jag ska vara på imorrn, puh... Snart klar ;) Trevlig helg, kram vickan!

Ingrid sa...

Ja du måste väl ändå vara fixarnas fixare!! Du har alltid nåt på G och detta har jag inte sett förut.

~Livet i byn

Sanna sa...

Vilken bra ide!Snyggt!!
Ha en skön helg!
kram, Sanna

Villa Carl Larsson sa...

Men åå så fint. Du har då den bästa fantasin!! Tur att du delar med dig till oss som har en lite sämre fantasti haha. Jag menar sånna som jag typ...

Lät ju gott med jordgubbspaj. Den tror jag visst blev fin! Och det är ju insidan som räknas *L*

Lilla huset på prärien sa...

SUPERFINT! Det har jag sett någon annanstans om jag inte missminner mig... kommer inte ihåg vad nu bara. Oavsett så är din tavla superläcker och du ska vara riktigt stolt tycker jag!

Det ska bli så spännande att få se ditt fina tygskåp också.

Ha en skön helg!!

Kram Jenny

Jenny sa...

Hej!
Tavlan är verkligen superfin:)
Tack för inspirationen,

Ha en skön helg,
Kram Jenny

homebylina sa...

Åh, vad pysslig du är, verkar som om du kommit in i ett stimm... =))
Här är det bara tentaplugg som gäller =( har skrivit en tenta idag och på tisadag är det dags igen! Men i sommar ska jag vara hemma mycket och njuta med barnen och ta igen massa pysseltid =)Ha det gott! Kram Lina

Anonym sa...

Tycker verkligen om den tavlan med!
Hoppas att fredagkvällen din blir underbar!
Kram Anna

Lynn sa...

Oh, vad fint det blev! Du ger alltid så många bra idéer och späder på min pyssellust ännu mer (vilket inte alla ser som positivt:P). Tack för en riktigt bra blogg!

Ha en trevlig helg!

Daggdroppe sa...

Så snyggt det blev:) jag gillar verkligen dem. Har tänkt tanken själv efter att ha sett orginalen live från Women before us, som verkligen är hur snygga som helst.
Du har många roliga ideér du, tack för att du smittar av dig...

Kram Sofia Daggdroppe

Anonym sa...

Hej
Tavlan är så läcker och jag fick genast lust eftersom jag har massor med spetsdukar efter min svärmor.
Du skriver att du använder målarduk.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag ger dig min mejl adress och hoppas att du tar dig tid att svara.
Du ger mig mkt inspiration ska du veta
Tack för en bra blogg
Hälsar
Lena


lena.idbrant@telia.com

Elin - Ett Hem sa...

Vilken rolig idé, måste testa!
Kram Elin

http://juliapysslar.blogg.se sa...

Vilken fin tavla, verkligen bra idé!