onsdag 19 december 2012

Ser du stjärnan i det blå

I år testar jag en lite annorlunda jul. Bland annat ska jag fira en mycket märklig julafton, men det är dock inte något jag själv valt, utan något jag inte kan komma undan...

Jag har däremot själv valt att inte ha någon julgran och det blir inte heller särskilt många julklappar. Hellre lägga tid på att se mysiga julfilmer och pyssla. Hittills känns detta jättebra - ingen stress, inget flänga runt i affärer, ingen ilska över granbarr!

I avsaknad av julgran, så har jag iställt piffat till ett av mina olivträd (som alla just nu befiner sig i olika faser - medan vissa skjuter nya skott, satsar andra på att tappa alla blad).
Jag har klippt ut stjärnor i läder (fyndade värsta påsen på loppis med läderbitar i alla möjliga färger), gjort hål i dem för att sedan kunna hänga upp dem i trädet.
Har man inte läder kan man  använda kartong eller filttyg till exempel.




Och nä, jag brukar inte ha olivträdet ståendes på bordet såhär. Man fatta vilka problem det är att fotografera när solen är uppe.. nä vänta nu här, när det inte är beckmörkt bara ca två timmar om dagen. Då får man lov att ställa det på bordet i den ljusaste delen av köket och hoppas på det bästa.

3 kommentarer:

Grodmamman sa...

Vi har köpt väldigt få julklappar i år och jag har dragit ner på mycket inför julen. Vill inte vara helt sönderstressad på julafton.
Hoppas också på en del pysseldagar nu under ledigheten.
Kram

Det Vita Drömhuset sa...

Snyggt! Gillar ditt fina olivträd. :)
Själv ställde jag ut mitt i uterummet och tänkte övervintra det där.... Dumt tänkt!
Täckte in det i tidningspapper som drog åt sig fukt och blötte ner hela stammen så den mjukades upp och sprack! Så det trädet är det nog kört för! :(
Men, som sagt, ditt ser ut att må toppenbra! :)

Kram Åse

Le petit jardin sa...

Fint olivträd och vilken ba substitut för granen..själv ska jag svära över granbarr ett tag..och julklappar...japp jag är en obotlig gillar att ge människa, fast iår har jag försökt köpa bra prisvärda fynd som glädjer

Kram & God Jul
Kajsa