onsdag 23 mars 2011

Ättestupan är nära

Jag tror att jag börjar bli gammal.

Jag ser flera tecken: min närsynthet börjar gå tillbaka (hej progressiva glas!...), det känns som en bra idé att gå och lägga sig kl 20.30 och jag vet inte hur många gånger idag som jag har sagt att det var bättre förr.

Men det allvarligaste av allt, nu har den här kökssoffan stått på plats sedan igår kväll, och jag har ännu inte börjat måla den eller klä om locket!! Hur långsam i vändningarna ska man bli??

Om jag nu ska måla om den (locket ska helt klart byta tyg!) Soffan är avlutad och träet är ganska torrt, så jag är rädd att träets sprickor ska synas väl mycket i vitt. Men samtidigt känns soffan större än vad den egentligen är när den är trären... vad tycker ni?

Nu ska jag äta en chokladboll. För det har jag minsann hört att gamlingar får göra.

35 kommentarer:

Unknown sa...

Haft en jobbig vecka? ;) Och inte var det bättre förr... då måste ju vi oxå ha varit bättre förr.. och vi är ju i vår glans dar nu lr hur :))
Kram Maria

Grodmamman sa...

Gammal??? Näe, det tror jag inte, är väl annat som tar kraft från dig.
Soffan är fin som den är, men den blir säkerligen fin även i vitt!:)
Chokladbollar är aldrig fel!:)
Kram

Helena sa...

Hm klä om den först o se hur det känns då!Nått tyg som passar till vitt då jag misstänker att den målas om ;-)
Efersom du använder ordet chokladboll o inte det där andra som man inte säger längre så misstänker jag att du inte är tillräckligt gammal för att få äta nån över huvudtaget ;-))fniss
KRAM från mig!

VitaVardagen sa...

Jag tycker att den skulle bli snygg vit! Dessutom är det ju bara snyggt om den har en ruffig och härlig yta, så sprickor tycker jag inte du ska oroa dig över :) Kram

VitaVardagen sa...

Jag tycker att den skulle bli snygg vit! Dessutom är det ju bara snyggt om den har en ruffig och härlig yta, så sprickor tycker jag inte du ska oroa dig över :) Kram

Hem och Harmoni Marie sa...

He he he .. precis som om du skulle kunna låta bli att måla den... det tror jag inte håller längre än till april :)
Måla vit... det blir snyggt.

Katarina sa...

Åhh! Köksoffornas Soffa! Den modellen är vackrast av alla, lyllos dig!
Den är vacker i alla färger. Engelskt röd är en snygg kulör.:)

Lantliv och Loppis sa...

Mmm vilken snygg soffa! Jag hade nog inte kunnat låta bli att måla den vit :) Men det är ju ändå inget självklart val när den är så fin i trät! Håller med tidigare kommentar om att du kan börja med tyget och känna efter. :) snilleblixtarna kommer hagla efter en god chokladboll! ;) kram Jennica

Vårt hem på landet sa...

Om man kan få närsyntheten att gå tillbaka så vill jag gärna prova det! Ser ju sämre för varje år....

Lite stor ser den ut. Måla grått!! :)

Härligt hemma sa...

Ja , det är inte lätt att bli gammal ;). Skitsnygg soffa, låt den vara tycker jag, riktigt snygg som den är. Min var trären när jag köpte den, numera grön, men jag kan ångra att jag inte bevarade den som den var.
Ha det gott... på ålderns höst ;).!!
Kramar Madeleine

♥ Min lilla Stuga ♥ sa...

Tror den blir snygg vit och det gör absolut ingenting om det syns sprickor i den. :) Jag har målat om ett gammalt skåp och där ser man sprickorna. :) Ha en skön kväll. Kram

Bella sa...

Du är väl inte gammal?!! :)

Soffan är jättefin och jag tycker ju att du ska måla den vit, håller tummarna för att sprickorna inte kommer synas så mycket och att chokladbollen smakade riktigt gott!

Kramar Bella

koppfnatt sa...

Hejsan !
Spännande, för jag har en likadan i stugan, med samma "problem".
Har en liten soffa i köket här hemma och den fick bara nytt tyg och sedan vita kuddar, det går också.

Hoppas du njöt av chokladbollen.
Kram Åsa

Nyanser av vitt sa...

Den ska bli vit och sprickor kan du alltid dölja med "målarfog"
kram till dig gamling......

Vita Lyckan sa...

Jag tycker du skall låta den vara trären och njuta av att se den vackra trästrukturen!!!

Nääääää... jag driver såklart med dig!

Måla, måla måla... vitt, vitare, vitast!! Däremot tycker jag inte du skall oroa dig över sprickorna. Bättre att låta samtliga synas och bestämma dig för att "det skall vara så" än att börja med mjukfog och ändå får spriskor nästa vinter.

Ha det gott!

Kram, Karin

Lina sa...

Betsa den mörk! Som riktigt mörk choklad. (De går ju alltid och måla vitt sen om det inte skulle bli bra.)

Myownhome sa...

Hej!!
Haha, ja och särskilt trevligt var det att hitta fina kommentarer och tänka på något annat efter en misslyckad tenta... :P
Hihi, vilket svårt beslut du står inför gällande soffan.. :) Vad har du tänkt för tyg?

Ha det gott!
//Johanna

Pysselprinsessan sa...

Finfin! Jag tycker du ska ge den några dagar och ett nytt tyg för den var riktigt fin trären! Men skulle säkerligen vara fin i vitt åsså! ;P
Kramar

Felix sa...

Vi har en nästan likadan soffa i vårt kök. Den har jag ärvt efter min morfar. Vår soffa var avlutad och träfärgad när vi fick den, och är så fortfarande. Så mitt tips är att behålla den som den är, men byta tyg och kanske lägga dit ett par kuddar, så blir den perfekt!

Vårhälsningar
Elisabet

heltKLAARt sa...

Jag gillar din blogg med trevliga ideer och projekt.
Ha det så gott!

Jo sa...

Jag tycker att vit borde bli finfint, även om sprickorna skulle synas. Färgen tar sig ju in i sprickorna också, så du bör nog vara säker på att du aldrig vill ha den trären igen... :)

Btw: Ullhare=Borås-bo :)

Monkan sa...

Nämen vad säger du, tänkte du byta ut tyget ;) Trärent är väldigt fint, men jag tror jag röstar på vitt. Hmmm, kokos på pärlis... det är ju som om du vill ha kvar snön och vintern... :)

Jag fortsätter att hålla tummarna och hoppas varje gång jag kikar in här, att du seglar på små rosa jobbmoln... Eller ska det bli pension istället kanske, gamling ;)

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Känner lite igen mig själv i detta inlägg :o) Men "gammal" är ett mycket relativt ord, det finns åldringar som bara har fyllt 20 år och unga som har vandrat på jorden redan i 85 år.....
Du är nog bara lite trött efter alla dina härliga sysslor.
Soffan är helt underbar, börjar med tyget som nån annan också skrev...sedan kommer ett nytt intryck och du hitta färgen.
Ha en fortsatt skön vecka, Petra B.

kungen o majkis sa...

Mer chokladbollar åt gamlingarna! Just nu är jag väldans trött pga sjuka barn och fruktansvärt lite sömn...jag tror faktiskt att choklad måste räknas som ren medicin då :-D!

Helt fantastisk fin soffa. Tror du gör rätt och väntar lite och känner efter hur du vill göra innan penseln ev kommer fram.
Hade soffan varit min hade jag målat den i typ mörk betonggrå. Eller betsat den i Jotuns drivvedsbets. Men den kommer vara snygg hur du än gör :-)!

Och ok, jag hör av mig om mitt klagoinlägg gör nån verkan och det börja hoppa på mig bra saker nu ;)!

Allt gott!

Hannis sa...

Tror du inte att det blir snyggt om sprickorna syns?
Det tror jag!
Sen vet du ju hur jag är när det gäller vitt=))

Hade jag bott närmare hade jag sprungit över och burit hem arkivskåpet på ryggen!

millandante sa...

Har hört att gamlingar tar en tupplur på kökssoffan också, så det blir ju perfekt nu. Kanonfin soffa!!! Trären, vit, svart...en skönhet klär i allt!

KRAM

Nilla sa...

Åh, min närsynthet har oxå börjat gå tillbaka. :) Och på jobbet pratar vi sjukdomar och TVs filmer sänds alldeles för sent.... :)
Ja det är nog gammeldomen som kommer krypande. ;)

Vi har en liknande soffa (trären).
Prova byta tyg och piffa lite så är det lättare att känna hur den passar.

Ha de bäst !!
Nilla

Liljas Corner sa...

Soffan ser inte särskilt fräkensk ut som trären, men kanske med ett nytt tyg då :)
En chokladboll skulle sitta bra. Börjar jag bli gammal jag också?

Petra / Popetotrora sa...

Jag sitter här och är grön i hela ansiktet av avundsjuka! Jag skulle såååå gärna vilja ha en kökssoffa, det är så fint. Tyvärr passar det inte alls in hos oss.

Men nog om mig nu, det är ju DIN kökssoffa inlägget gäller. Jag tycker nog du ska måla den. Vit. Fast jag har en kompis som målade sin kökssoffa svart och har sen en ljus klädsel och ljusa kuddar och det blev faktiskt hur snyggt som helst. Du kanske ska testa det?

Det blir spännande att se vad du bestämmer dig för till slut. :)

Lantmätarvillan sa...

Ja vi tycks befinna oss i samma fas. Glasögon ojoj.. gnäll över hur bra allt var förr m m. Så är det att vara trettiplus ;)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Verkligen en fin soffa, gillar den enkla modellen.
Jag skulle måla den vit, då känns den lite nättare. Sedan finns det ju "trämassa" att köpa om du vill få bort sprickor. Har köpt det till en gammal skänk jag ska måla, och hoppas det ska fungera fint.

Ha det gott!

Sanna sa...

Vilken fin kökssoffa och tyget (vaxduk från Ikea?) ser verkligen snyggt ut! Tycker den är fin som den är, men ifall du vill måla om den, så tycker jag att vitt blir bäst! :)

I mina gömmor sa...

Jag säger bara: "trä på tub!" Släng i lite i sprickorna och måla soffan vit. Kommer bli så fint!

Kram/ Malin

NjutVarjeDag sa...

Har en nästan identisk soffa hemma. Skrapade av färgen på den för några år sedan,slipade lite - sen tog det stopp.
Har haft funderingar på att måla den vit - men tvekar. Det är ju så jobbigt att skrapa bort färg och slipa igen, och hur länge ske det vara vitt....;-) Och med tanke på hur lång tid det tar att komma till skott så hinner smaken garanterat ändras;-)

Glöm inte att lägga ut en bild på den när den är klar, så jag får se hur den ser ut i vitt.

Trevlig helg!

kram
/Anneli

Anonym sa...

Vi köpta en i samma skick och målade blank vit och sprickor och annat känns inte alls framhävande i det.
Vet inte hur långt du har kommit med din fina soffa, tänkte läsa mej ikapp nu :)

Kram, hoppas våren har hittat upp så smått till dej med!