söndag 6 mars 2011

Olivträd och dess knepigheter

Låt säga att man har ett par tre olivträd, som tappat ett och annat blad under den ljusfattiga vintern (fast mycket färre förlorade blad denna vinter jämfört med förra, då samtliga träd var helt kala).

Är det dags att beskära dem nu? Och hur mycket? Ska man bara klippa av grenar som verkar torra eller även de som har blad kvar?
Kanske att de även ska planteras om?
Alla träd står vanligtvis i köksfönstren, som vetter mot söder/öster.

Betänk nu att jag bor i norra Sverige, så det här med att ställa dem utomhus kommer jag inte att kunna göra på minst 2 månader.


Den guldiga ramen är ett loppisfynd och såg tidigare ut såhär.

20 kommentarer:

VitaVardagen sa...

Önskar jag kunde vara till till någon hjälp, men har aldrig beskurit ett olivträd :/ Vacker bild, som alltid :) Kram Johanna

kungen o majkis sa...

Ingen hjälp härifrån...jag vet mina begränsningar :-D! Men de är väldans fina att titta på...hos andra ;-)! Härlig svartguldig ram bakom!

Compact Garden sa...

Väntar på att någon klok ger besked på din blogg :) min ser förfärligt trött och torr ut..
Så jag håller utkik..
Ha en skön söndag Kram Anne

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Vet inte riktigt jag. Själv är jag nämligen ganska så säker på att jag lyckats döda mitt olivträd i vinter.
Men jag skulle nog vänta ett tag med ett klippa ner, iaf till i april då det blivit "riktigt" ljust. Och så skulle jag nog ha klippa bort det som verkat dött. Men jag är som sagt inget proffs, utan brukar bara följa känslan. :-)

Vet du något skoj; vi har också införskaffat platt-tv och blueray-spelare den här veckan. Och nog anser jag att du nu måste få något. Själv har jag beställt nya tapter till tv-rummet, de jag ville ha.

Hoppas du har en fin söndag!

Hanna sa...

fint olivträd.
Kram
Hanna

Anna sa...

Hej,
först och främst: ge INTE upp hoppet om att det finns liv i era olivträd!
Själv hade jag ett som såg stendöd ut, men för den lilla pensén som hade frösått sig under forsatte jag vattna - och det började driva nya skott. (Tyvärr hade jag då redan klippt bort de jag trodde var död...)
Även i sina "hemland" kan de tappa alla blad. Då besprutar man de med näringslösning (HELA) och så fortsätter man vattna och ser till att de inte torkar ut. Beskära - ja det skulle jag göra när jag ser vad som lever...

Visst lever man på hoppet just nu...
Lycka till!
Kram och fortsatt trevlig helg

Nyanser av vitt sa...

Tyvärr inga tips om olivträd från mig fröken...har nämligen ett konstgjort i sonens rum.
Kram Agneta

Marie - Systrarna sa...

Mitt olivträd såg så fint ut läääänge, men har nu i princip tappat alla blad och ser helt uttorkat ut. Får hoppas att det kommer igen.....
Lurades nog lite med mitt inlägg idag - bilden är inte nytagen utan återfunnen i mina gömmor. Är från 26 april förra året nere hos syrran - så än får vi nog vänta på den äkta varan i dikeskanten....
Asfalt är förresten helt klart vårtecken!

SKOOGSTROLLET sa...

Det blir inte lika ofta jag tittar in numera, men dina inlägg är fortfarande lika härliga. I synnerhet gillade både jag och sambon det förra.

Däremot gillar inte sambon att handla heller, medan jag tycker det är kul att få komma iväg och gå runt, om inte annat får jag som omväxling se lite folk. Innan har Ronja varit det perfekta sällskapet och inte sagt nej till något jag velat köpa (hon har sovit ... ), men igår var hon inte nådig. Hon skulle minsann inte ligga i vagnen utan skulle bäras på, annars skrek hon. :-( Som tur är hade jag en halsduk att knyta runt midjan och kunde stoppa i hennes kropp och fötter i så jag bara behövde stödja nacken och fick köra barnvagnen med andra handen. :-) Snacka om att jag ångrade att jag inte tog med bärsjalen.

Unknown sa...

Jag har heller inga vettiga svar att ge dig, har ställt mig samma frågor. Googla har jag fått men jag finner inget..
Kram Maria

Helena sa...

Hallå!
Om bilderna på olivträdet är tagna nu!?Ser det jättefint ut o jag skulle absolut beskära det o ställa så ljust som möjligt!Tror nog att lite vattensprayande skulle göra susen oxå.
Att beskära är sällan dumt göra!Snarare att låta bli...När den sen bryter på nytt kan det vara läge att plantera om i specialjord men det har du kanske koll på.Att beskära samtidigt som om plantering brukar jag aldrig göra utan jag brukar vänta tills de bryter på nytt som sagt.Hoppas dessa råd kan hjälpa dig jag har ju inga olivträd men tror nog detta funkar!!!
KRAM från mig!

Smultron på ett strå sa...

oj, vilka jättefina olivträd du har! Kan tyvärr inte hjälpa, har köpt mitt första träd nu i helgen, och det verkar redan börja tappa blad! Panik!!! Hoppas att du får bra tips från andra!//kram maria

Livet på Vestergård sa...

Tänkte att jag skulle få några bra tips och råd här bland kommentarerna, men vi är kanske alla lite osäkra på hur de ska skötas. Mitt fäller mycket blad nu samtidigt som det växer nya gröna skott så mycket det bara hinner. Jag undrar också om jag borde beskära nu ...
Jag brukar duscha mitt träd ibland och vattna rejält några gånger i veckan och låta det torka upp mellan varven.

Helena - ullvi32 sa...

Åhh en sån plåtburk har jag till mitt olivträd också, exakt likadan. Dock har jag ett fejkträd då jag absolut inte kan hålla dom vid liv :(

Karin A sa...

Visst kan du beskära - beskärning görs bäst tidigt om våren, då man skär bort korsande och sjuka grenar. För att få den tät kan man korta in skotten någon decimeter, detta kan upprepas flera gånger under vår och försommar. Plantera gärna om men inte samtidigt som du beskär. Det blir lite för mycket för de stackars oliverna med både beskärning och omplantering samtidigt. :)

Lycka till!

Maria sa...

Så vackert med olivträd. Men tyvärr inga tips då jag aldrig ägt ett sådant. Men funderar på det :) Kramar maria

Bitteliten sa...

olivtrad er veldigt vakra!!! Jag brukar klippa lite av mina på sommaren... vet inte om det ar "rett," men det brukar funka for mej.. bor søder i norje..

Ha en flott start på uken!

Leontine sa...

Har flera olivträd och de mår olika bra/dåligt :-) Någon helt kal o naken, en annan full med liv o gröna blad.
Häromåret tappade att av dem alla blad o verkade heldött men repade sig o lever nu vidare i allra högsta grad:-)
// Leontine

Min Svägerska och Jag sa...

Visst är det svårt med medelhavsväxter. Mitt olivträd ser hemskt ut, faktiskt som ett kråkbo. En vän till mig som är trädgårdsmästare kommer snart för att klippa äppelträdet och då får hon visa mig hur man gör med detta med.

Håll utkik på bloggen så berättar jag där.
Mvh
Linda

Malin - I min trädgård sa...

Hejsan! Du har ju säkert gått vidare för längesen, men jag skriver ändå ;-). Jag har egentligen ingen aning, men jag kapade mitt olivträd för några veckor sedan lite försiktigt och nu har det kommit nya blad där, så jag tog ännu mer idag :-D. Nu har jag säkert kapa ner till hälften av grenverket... Och jag är optimistisk!

Lycka till med olivträdet!