fredag 17 juli 2009

Ett stänk av ljusblått

Jag gillar ju att måla saker - det är något mediativt med att stå där och stryka på färg. Och sedan slutar man aldrig att förvånas över vilken skillnad ny färg kan göra.
Hallen är fortfarande inte klar, eftersom jag på Ikea köpte en ny spegel och en ny hängare som båda vitmålas. Spegeln hade en trären ram och såg tråkig ut så, och hängaren var klassiskt ikeavit, dvs mer gulaktigt vit.

Däremot kommer aldrig mina gamla trälådor med text på att målas vita! Jag vill ju ha kvar texten och att deras slitning ska synas.
Jag har dock inga betänkligheter mot att måla korgar. Nu har jag upptäckt att väggfärg funkar jättebra! Färgen torkar snabbt och är matt. Jag hittade en ensam provburk med riktigt ljusblå färg som nu provats med beröm godkänt resultat.








Gissa vart jag ska nu???

24 kommentarer:

Klankis sa...

På loppis kanske?
Det blev jättesnyggt med den färgen.

Vitt och Blått sa...

På loppis!! Din lilla filur, göra mig avundsjuk sådär.. :) Själv är jag på jobbet i det sköna vädret som är idag! Får ta lite längre lunch! :) Imorgon är det loppis här på ön där jag jobbar, då ska jag dit och kika - såklart! Skulle vilja ha några fina planteringskärl, eller npgon fin korg till altan, gärna lite större att förvara filtar i. Ha en skööön dag - kram E

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så härlig färg den färgen hade - isblå. Snyggt!

Nej, såklart du inte ska måla de lådorna. De är ju supersnygga precis som de är!!! Men att måla över det ikeavita...det är absolut värt det.

Hoppas du får en riktigt fin helg!

Grodmamman sa...

Du ska väl aldrig på loppis, va?!?:)
Är så avundsjuk på alla dina fina korgar! Ska ev på loppis imorgon, får se om jag hittar några där då.
Ha en bra dag!
Kram

Made in Persbo...Carina sa...

Ha, ha...jo nog märks det att du har kreativ fantasi alltid...du skapar ju alltid de vackraste saker, men att fundera över om de använt glasburkarna till mask...det hade jag aldrig kommit på, hi,hi.

Jag diskar det bara som vanligt, oftast i diskmaskin, ibland för hand. Jag är inte särskilt kräkmagad och det skulle faktiskt inte bekymra mig särskilt ens om de faktiskt haft mask i burkar och glas.
Det enda jag mår dåligt av är offentliga toaletter men de behöver jag ju inte ha hemma tack och lov...hi, hi!

Kramelikram på dig!
,Carina

Sanna sa...

Jättesnyggt!Jag har just nu en period då jag gillar ljusblått. Jag tycker det är så fräscht tillsammans med vitt.
Jag gissar på att du ska åka till stranden. Därifrån kom jag just i alla fall. :D Helt underbart!
Ha en bra dag!
Kram Sanna

Sanna sa...

Nämen loppis har du ju varit till tror jag.. :) Trälådorna var ju superfina!

Therése sa...

Jag tror precis som dom andra...ett litet besök på loppis ;-)
Så söt den lilla korgen blev!
Kram Therése

Hem och Lycka sa...

Snyggt snyggt, finfint! Tja, vad kan du ha tagit vägen, fyndat nåt kanske?

kram Mia

Sofia sa...

Roligt med lite piffning! Nu när man har ny lya blir det nog en hel del sådant ;)
Tror jag vet vilken spegel du menar från Ikea, om den är lite "halvstor" med tunn ram. Har målat min vit och det gör sådan skillnad!

Vårt hem på landet sa...

Alla kan ju inte göra som Ernst :-)
Och ja- många planer :) Bara tid o pengar som saknas!

Ska fröken på loppis måhända??

Hem och Lycka sa...

Jag skrev bara vad jag läst om filmen, huruvida det är fördomar eller inte kan jag inte svara på eftersom jag inte sett filmen..

Kristin sa...

Hej du! Så snyggt det blev med lite blått. Jag har funderat på att ha lite turkosa inslag, typ på någon liten stol eller så, har sett det på några bloggar och det är snyggt - där. Frågan är om det är snyggt hos oss. Min färgaffär säljer inte provburkar längre vilket irriterar mig, då måste man köpa en hel liter färg och prova och tänk om det inte blir bra? Då får jag måla turkosa saker och ge bort till döddagar.

Vad bra att du ska få ett tv-skåp. Jag älskar verkligen vårt skåp som vi gjorde om till tv-skåp. Det är så skönt att kunna stänga om elektroniken och slippa se den.

Så fint du har det. Jag hann nog inte skriva det i det inlägget du visade med beige-sandfärgade kuddar i soffan. Det smalrandiga tyget var så snyggt. Ska nog handla något liknande och sy lite mer kuddar till den nya lilla soffan i lekrummet tror jag. Har för mig Åhléns har ett sådant tyg?

Ha det bra på alla dina loppisar!!!

Emelie sa...

Visst är det perfect med väggfärg - torkar så snabbt. Otåliga kan uthärda...
Vi har själv skurit ut schabloner, här görs det mesta från scratch...Min käre make gillar när det är riktigt pilligt!

Tycker absolut herr Fräken bör ddra sitt strå till stacken nu när du minimerat projektet! *ler*
Tänk att de står ut med oss och alla våra galna ideér...

Anonym sa...

Oj oj undrar om det blev några fynd i dag? Måste ju varit loppis du skulle på. :)
kram kram

Mari sa...

Härligt att det finns de som gillar att måla, jag pustar varje gång speciellt innan jag kommit till skott...sen brukar pustande bli lite mindre. Kan tänka mej att väggfärg är utmärkt till att måla korgar med. Billigare och så kan man få tag i provburkar rätt så lätt. Förr kunde man det iaf.

Hmmmm, du har väl aldrig varit på loppis;-) Det ska jag i morgon bitti.

Ha det så bra!

Unknown sa...

Lådorna med text skulle inte jag heller måla. Men korgar finns det en uppsjö av. Den ljusblå färgen var härlig.
Trevlig helg
Kram Maria

Floralis sa...

Halloj!
Ser att vi bor i samma stad... : )) Kul!
Roligt att du varit "Månadens blogg" i tidningen Lantliv. Den ljusblå färgen var väldigt fin. Kul med färg i dessa vita bloggar... : )) Tihii!
Gick du på loppis eller? Har du några som du rekommenderar här i närheten?
Ha det gott!
/Anneli

Mjuka sa...

Min favvofärg!!! Gonatt vännen!
kram Malin
Ja en gammaldags knoppbräda hade inte varit dumt :-.)

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Väggfärg.. Tack för tipset!
Har provat att spraya mina korgar alla blev inte lika fina om man säger så...

Härliga bilder o visst är det avkopplande att måla. Håller helt med dig!

Kram Jeanette

chokladblomma sa...

Hmmm... det kan väl aldrig vara loppis va'?!?

Vilka underbara lådor i det förra inlägget!!!

Ha en bra dag!
KRAM

Ingrid sa...

Jag gissar att du ska på loppis? Kan väl inte va så himla fel ute eller vad...

~Livet i byn

Tulipa sa...

Du ÄR en flitig bloggare och pysslare om någon...

Fint med det ljusljus blå!

Härlig helg!

Kram!

Madeleine Berglund sa...

Ååå vad fint. Vilka fynd, en tia bara? Jösses...

Jag hoppas också på att göra riktiga fynd idag. Jag kan fylla hela bilen eftersom jag åker ensam.

Mandelkubb och gitarrsnack är det som gäller med herr fräken alltså, hihi...

Fortsättning följer med mina loppisäventyr!
kram Madeleine