söndag 26 juli 2009

Blommande ljusstakar

Visst är det lite märkligt - på lördagskvällen ser allt mysigt ut hemma, och på söndagsmorgonen när man stiger upp så ser det jätestökigt ut! Vad har hänt under natten egentligen?

Nä, förutom målning och tygpyssel ska det bli städa av. Denna soliga vecka har dessutom avslutats med regn så vädret passar också för städning.

Tidigare i våras såg jag bedårande ljusstakar på Designtorget, gjorda av assietter och ljushållare av Lill O Sjöberg. De fanns dock inte kvar när jag letade efter dem i juni. Sagt och gjort - man gör sina egna! Jag letade först efter söta tallrikar, men hittade rosenmönstrade skålar som passade bättre. Ljushållarna inhandlades på Panduro, och sprayades vita. Sedan limmade jag fast dem med kontaktlim. Ska fortsätta att leta efter fler passande fat!







41 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vad du pyssla och gör fint.
Skulle behöva hälften av den energin som du har.
Du är super duktig.
kram kram

Helen sa...

Så himla söta!

Förstår heller inte vad som händer under natten mellan lördag och söndag, små tomtar som är uppe och rör kanske!?

StrandviksVillan sa...

Jättesöta!!
Ha en bra städardag! :D

Ulle sa...

Sååååååå.......... söta.
Lycka till med städningen ;-)
// Ulle

Ingrid sa...

Jättefina, måste ju bli som karameller i ditt hem!

~Livet i byn

Levindas Värld sa...

Ursöta ljusstakar :)

Ja här har det också blitt städa av, skönt att ta itu med det när det är regnväder. Man får liksom lust att städa då på nåt vis :)

Rota å rensa!

Ha en fin söndag!

Pieni Lintu sa...

Jätte vackra!!! :)

homebylina sa...

Pyssel och åter pyssel....imponerad av din tid och inspiration =))Fint blev det! Ha det gott! Kram Lina

Mamma Svartvit sa...

Verkligen jätte, jättesöta!

Avskyr din blogg :D
Varje gång jag kommer hit så får jag nästan ont i magen och pyssel-klåda över hela kroppen, skallen fylls med idéer och fingrarna kliar...

Men jag har SÅ LITE TID!!! Eller så mycket annat att göra kanske...

/5-barnsmamman som ska pyssla när hon blir pensionär ;)

Lycka är ~ Onnea on sa...

Så fina de blev och tack för ett bra tips!
~Marita~

Jo sa...

Vad fina de blev! :)Här var det tyvärr inte mysigt eller städat igår kväll och inte heller imorse. Det står saker överallt eftersom halva köket och hela sovrummet är utrymt. Jag är i valet och kvalet om jag ska måla bord, sortera sten (som ska tillbaka till grunden) eller röja i trädgårde. Eller så däckar jag bara? :)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

En så bra idé, det blev verkligen jättebra.

Här tror jag det blir en lugn söndag. Har fruktansvärt ont i ryggen av någon anledning, så det gör det svårt att hitta pysselmotivationen. Men vi får väl se...kanske slutar jag tycka synd om mig själv och kommer igång med något. ;-)

Hoppas du har en fin söndag!

Unknown sa...

Den där idén spånar jag med på :) Väntar bara på att komma till panduro först. Det är så snygga ljusstakar.
Kram Maria

Hannasvirrvarr sa...

Hej! Bra idé, perfekt när man hittar underbara udda fat som man vill köpa men inte riktigt vet vad man ska göra med :P

promenader på landet sa...

Vilka jättevackra ljusstakar!! Ha det så bra, kram från Maria

Grodmamman sa...

Vill ju helst ha det så att det är jag som är väldigt noga!:) Och när det gäller just detta lilla projekt så är det något som ska hålla livet ut och då är jag verkligen petnoga!:)
Super söta ljusstakar du har gjort!
Kram

Hanna sa...

De var verkligen jätte söta, detta måste jag prova. Helt enkelt underbara.
Hanna

Emma sa...

En riktigt bra idé! Super söta blev ju ljusstakarna! Den tror jag att jag snor...! Hoppas det är ok? ;) Kram

Sanna sa...

Hej på dig pysseldrottningen!:)
Underbara bilder och dina ljusstakar är ju superfina!Vilken bra ide!
Kram Sanna

Liljas Corner sa...

Men va söta! Jag har en massa ljushållare som jag inte hittat nån användnings för - tack för tipset!

Uj, städning... Det är ett mysterium det där med hur stökigt det kan bli fast man inte gör nånting...

Jenny sa...

Halloj!
Du kan du! Attans vilka söta ljusstakar, säkert snyggare än de från Designtorget;)

Ha en skön kväll,
Kram Jenny

En liten smula sa...

Hej igen och jättetack för ditt svar om att måla bänken! Jag ska göra ett försök, jag hoppas att det ska bli bra!

Jag besökte också loppisen idag, det var en besvikelse verkligen. Jag fick inte med mig nåt alls hem så det kändes lite irriterande, det var första loppisen jag var på den här sommaren! Men det kommer väl fler chanser, om nån vecka ska jag ner till ölandstrakten så där ska det väl finnas massor att hitta :)

Trevlig söndag! /Sara

Lauras gård sa...

Jätte söta! Var hittade du de fina skålarna? Kram Stina

Mitt skabbiga chica hus sa...

HA HA HA HOOO HO HO HA HA HA, tror du en sockerlåda skulle räcka att stuva undan saker i när jag måste panikstäda inför oväntade gäster? Du sånt har jag en tvättstuga och 8 garderober till;o) Händer allt som oftast! Maken är pedant, det får räcka:o)

Ursöta ljusstakar!!!

Kramar!
Mia

Pysselprinsessan sa...

Så fint det blev med skålar! I like! Jag hoppas på att hitta några udda 50-talsfat att ljusa till!

Vad fin brickan blev! Snirkligheterna kommer fram riktigt bra i vitt!! Jag måste nog köpa en burk vit färg oxå!

Ja, det är hårt att vara loppisbesökare. Innan 8.00 på semestern! Här har vi ju som sagt ca 1 timme till närmaste loppisen! Ja, inte är det som hemma att det kryllar av sommarloppisar i inlandet på sommaren... Jag är inte bitter! ;P

Kramar

Emelie sa...

Du har gjort det igen! Bedårande söta ljusstakar!
En idé jag blir sugen att prova...

hilma sa...

Fiffiga fröken - så läckra ljusstakar!

Anki sa...

Jag målade oxå med oljebaserad dom tipsade mig om på affären, men den hade inte så lång torktid! Provade att måla en låda med väggfärg, men jag tycker den blev klibbig!
Vilka fina ljusstakar du gjort, tänk att så enkelt kan vara så vackert 'ler'
Kunde inte undgå att se den vackra duken, kan det vara du som virkat den?

Ha det gott! Kramis

Anonym sa...

Jag har också sett dem i ngn av alla tidningar jag läser. Men dina var minst lika fina. Man kan göra av kaffefat också har jag sett ska bara tänka ut var....!Här i huset har det också städats,får fin besök av gamla vänner i från norr.Bra med besök för då får man ngt gjort.

Vardagstugg sa...

så söta de blev =)

Annelie

Marika på Odlingspyssel sa...

Såg också de där ljusstakarna, men dina ser bra mycket finare ut :)

Mjuka sa...

Riktigt söta!! Lovely
kram Malin

Rosenvit sa...

Så fina de blev!

Kram
Anna

Stjärnor & Champagne sa...

Hoho pysselfia...Vad du har ideér.Det är så kul att se allt du släpar hem och gör om. Kan verkligen rekommendera hotellet, så fint tycker jag. Rummen var också fina...
Kramkram Anne

Monkan sa...

Tjugo timmar! Ojoj, är det oljebaserat som gör sånt måhända? Vad är fördelen med olje- kontra vattenbaserat? Jag som tycker mina ynka åtta vattenbaserade timmar är plågsamma nog, fast jag ju faktiskt då hinner med två målningar på en dag. Men det är kanske mest min orutin som spökar? Jag tycker t.ex att det är rätt tjatigt att hålla på med rengöring av penslar mellan omgångarna, men det kanske man inte behöver? Hur är det,kan man baka in penseln/penslarna i en plastpåse under torktiden?

En så pass stor ram och med sån fin pärlrand är väl absolut värd 80 kr och jag undrade just vad det var för ett vitfläckigt träunderlag den stod på :-) Hmmm, en undran till från en Amatör... Om en möbel har kvistar, bör man då alltid kvistlacka, oavsett hur många år möbeln stått omålad?

Egentligen så var det helvita sängkläder jag var på jakt efter, för jag hade planerat att virka nån spets att sätta på, eller ta nån gammal som jag grävt fram ur garderoben eller förrådet.

Åh! Så det finns ljushållare på Panduro! Jag hoppades men har inte haft tid att kolla. Måste undersökas! Vilka söta fat du fått tag i, vad fint det blev. Jag har ju blommor i några udda kaffekoppar, och därmed överblivna fat... Ah, du fattar va? :-) Jag har ju sett lite bilder på kaffefatsljusstakar.

Senaste dagarna och imorron har varit dedikerade till turistande i min egen stad :-) tillsammans med underbara lilla familjen M som är på besök från Småland, Gröna Lund, Gamla Stan/slottet och en heldag på Skansen idag :-) Lite småfix och bloggande har det blivit på kvällarna men mer/större målande står på schemat, därav kvistlacksundran.

Hannis sa...

Du är briljant!
Snacka om pysselmästare!

Den där ideén kommer jag att kopiera i framtiden.
Då kan gammelmormors udda fat få komma fram i ljuset=))

Målar du med oljefärg??

Annas Lycka sa...

Du är fantastisk!!! Grym på att se vad man kan göra av saker och ting. Jätte fint! Som vanligt!!! Stor kram Anna

Emelie sa...

Jag vet! Vad är det med dagsljus och städning?? Nej man får hålla sig hemirfån på dagarna om man ska slippa känslan.

Vilka förtjusande ljusstakar, inte hade jag trott att de skulle gå och göra själv, underbart fina!

Erica sa...

vad fina dom blev!!!

Leamarlené sa...

Vad vacker ljusstake...vilken ide. Måste prova på.
Lägger dig på min list på min blogg..vill gärna inte missa dig.


Kram Marlene

Susanne sa...

Hej..Jag fann dig hos Lindas vita Lantliv..För hon hade gjort dessa super fina Ljusstakar..Vilken idé
.undrar om inte vi kommer vara fler som lånar den..tack för titten..Susanne i Fare