torsdag 16 juli 2009

Minns den dagen

Vilken toppendag det blev igår!
Jag och min bror styrde kosan mot Ikea, där det skulle inhandlas en tv-bänk till pappa. När han skaffar sig en ny är det nämligen jag som lägger beslag på hans gamla tv-skåp. För att tvskåpsutbytet inte skulle ske först till jul, så hade jag styrt upp det hela.

På Ikea var vi faktiskt inte så länge, och jag kan inte påstå att mina inköp gjorde stora hål i plånboken. Men otroligt nog fick jag med min bror, loppismotståndaren nummer 1, på diverse avstickare längs vägen dit och hem. Vi besökte fyra loppisar, varav en på den finska sidan, och gjorde ett fantastiskt fynd på ett militärt överskottslager som jag alltid tidigare nobbat. Vi tog en sväng förbi en by där vår mormor och morfar bott när vi var små och återupplevde gamla minnen och mycket annat.

När jag kom hem hade pappa dessutom varit förbi med tre gamla trälådor som han hittat när de haft utrensning - helt underbara!

Jag var även och plockade ett jättestort fång av schersminer på kvällen, hela famnen full. När jag stod ute i kvällsolen, och borrade ner näsan bland de vita blommorna tänkte jag att jag hoppas att jag kan spara den här doften och lyckoruset till en grå dag i november...


Idag ska det städas. (och målas en låda och en spegelram)
Det finns en tid för allt.




24 kommentarer:

Bokmalen sa...

Låter ju som ni hade en finfin dag!! ;) Vilka fina lådor!!
Jag är en sån som är väldigt effektiv på Ikea. Vi har med oss en lista å den betar vi av, kollar inte så mycket på annat, bara det vi går förbi. Jag är ingen sån som gillar att gå länge i affärer till min sambos stora lycka!! ;)
ser fram emot att få se dina alster... ;)
Kramen, Maria

Hannis sa...

Mäh...Vilka lådor!
Margarinlådorna är ju en dröm.
Låter som att ni hade en mysig tur.
Vilken tur för din pappa att du styr upp saker och ting=))

Själv hoppas jag kunna övertala mitt resesällskap att stanna vid en massa loppisar på vägen i morgon.
Får väl se om jag lyckas!

Grodmamman sa...

Mysig dag ni hade du och din bror!
Lådorna var ju jätte fina. Har en gammal sockerlåda som tidningsförvaring i köket, men skulle gärna ha fler.
Ha en bra dag!
Kram

Kristin sa...

Å vilka söta fina lådor! Jag älskar också trälådor, och det ska helst vara text på dem också. Dina var helt perfekta i mina ögon!

Kram och fortsätt loppisfynda!!! :-)

Therése sa...

Vilken snäll pappa som kommer å lämnar så fina trälådor...dom var verkligen kanonfina!
Kram Therése

Emelie sa...

Nämen vilken toppendag, det håller jag verkligen med om! Fyra loppisar? Herregud vad jag är avundsjuk, jag har inte kommit iväg på en enda i sommar eftersom jag jobbar sex dagar i veckan och den sjunde är det ju så rysligt mycket annat som ska hinnas. men men, det kommer fler...både loppisar och somrar. Vilka underbara lådor, sådana kan man då aldrig få för många av, det är som kakburkar eller glas tycker jag ;)

Haha, jag skrattade gott oåt din beskrivning av de människor som kan påträffas vid ett besök på Ikea i Haparanda. Bara det hade ju arit mödan värt! Vi får väl se om jag lyckas ta mig så långt norrut endera dagen.

Lycka till med målningen!

Hem och Lycka sa...

Ååå vilka fina lådor, vilken flax du hade!

kram Mia

kardemumma sa...

Vilken härlig dag och underbara fynd som vanligt! Jag gissar att du redan har målat dessa *fniss*
Kramar C

Sigrid sa...

"besökte fyra loppisar, varav en på den finska sidan"
Börjar ana hur jäkla långt norrut du bor nu haha :D
Underbara lådor!
Kram
Sigrid

Vårt hem på landet sa...

Många saker på en o samma dag, men det är väl det som är bäst? Växtmargarin låter inte som någon höjdare!! Men superfina lådor!

Helen sa...

Låter som en toppendag! Vilka fina lådor din pappa hittat under sin rensning!

Rester till middag sa...

Vilken dag ni har haft!
Och vilka fina saker.

Emelie sa...

Riktigt härliga bilder på älskade gamla trälådor!!!
Förstår att du hade en toppendag, när du även fick göra avstickare...
Det verkar som jag får ägna sommaren åt att röja upp i svärmors kaos...Ja ja jag kommer i alla fall veta var sakerna finns framöver...
Ha det gott!

Lantliga drömmar sa...

Vilka underbara lådor ! Nilla

Majas skafferi sa...

Hej! Lådorna var jättefina! Köpte folk margarin i stora mängder förr så att de fick bära hem i lådor eller vad? Likaså socker.. En tanke som dök upp nu :)
Strunt samma för de är perfekta till förvaring, planteringar mm.!
Ha det bra!

karola sa...

Härlig dag! och toppen charmiga lådor :)

Bella sa...

Vilka fina lådor din pappa sparat till dig och vilken mysig och givande dag ni haft med IKEA- och loppisbesök och det är aldrig fel att minnas tillbaka på fina barndomsminnen...

Vi har eget avlopp, men det var kommunes "gubbar" som var här i måndag och som inte lyckades lösa problemet, idag hade vi en annna kille här som gick ner med kamera och det visade sig att det var en massa grus i rören som kommit in via ett dagvatten rör som felaktigt kopplats ihop med avloppsröret, regnvattnet hade även gjort att det satt stora kalkklumpar i rören... allt detta är borta nu och allt funkar, men vi funderar som bäst på hur vi ska göra om så att dagvatten röret inte går in under huset...

Ha en bra kväll

Kraaam Bella

Unknown sa...

En sån härlig dag ni verkar ha haft =)

Underbara trälådor.. snäll din pappa är som gav dem till dig.

Kram Maria

Made in Persbo...Carina sa...

Ah! Vilka ljuvliga lådor! Älskar gamla trälådor med text. Ska du måla dem eller ha dem som de är?

Kram, Carina

Jenny sa...

Hej!
Låter som en fin dag, både IKEA o flera loppisar!!

Härliga lådor, I like:)

Kram Jenny

Linda P sa...

Ödegård- jaaaaaag vet!!! Kunde ju vara kul att få se något annat någon gång också...


Förresten- Skynda fynda på min blogg! :)

Levindas Värld sa...

Vilka härliga trälådor du kommit över! Jag har också haft lite tur vad gäller trälådor, har hittat 2 st den här sommaren, kanonnöjd!!

Har hittat båda 2 på 2 olika blomsterbutiker som stängt igen och sålde ut inredning och grejer, då var jag snabb!!

Ja det där med vaxduk verkar funka bra för mig iaf...hihi! Ja den hålls fast av diverse möbler, som mitt bord, mitt planteringsbord, lite pallar och blomlådor, funkar tiptop! Sen kanske den blir lite hal när det kommer vatten på men inte mkt tycker jag, är ju inte ute där heller iofs när det är blött så mig kvittar det vilket ändå :)

Ha det nu riktigt härligt!!!

Jo sa...

Vilka fina lådor! Det är väldigt charmig tmed sådana gamla rackare. Man kan ju ha tidningar, tyg, eller garn i dem, så de är ju väldigt användbara! :)

Mari sa...

Underbara lådor och det är tur att de undgår din pensel.