onsdag 29 juli 2009

Idéer på lut

Sista veckan ledig - ska man stiga upp tidigt för att hinna så mycket som möjligt eller passa på att sova ut? Är man så morgontrött som jag så är valet lätt (även om jag har goda föresatser på kvällen...)

Jag håller på och klurar på en ny typ av gardin i sovrummet, men måste skaffa några andra upphängningsanordningar. Gillar det där idé- och prylletarstadiet när man har kläckt något nytt och ska försöka att genomföra det.

Min vitblåa period tycks fortsätta! Loppisen som jag var på i lördags var inte särskilt billig, inte med tanke på vad jag är van vid ;-) Men några saker kom med hem ändå. Bland annat denna skål, lagomt nött och väldigt charmig. Inte från någon "märkesfabrik" men lika fin för det!







Och ute lyser solen!

24 kommentarer:

Lina sa...

Ja så fin!
Inte mycket loppis för mig på sistone, men ikväll blir det fjällauktion!
Ha det fint.
/Lina

millandante sa...

Pryllerstadiet, ordet har jag aldrig hört men jag förstår precis vad du menar!! Härliga stunder!!
Jag har ju också förvandlats till blåvitare (göteborgare som jag är,hehe..) men jag hittar inte så mycket blåvitt ute på loppisarna som jag tyckte det fanns innan jag ville ha det... men det blir en runda till idag och DÅ... vill jag hitta en sån skål, och lite tallrikar... SÅ fina bilder!!!
Kram

Sanna sa...

Vilken fin skål du hittat!Jag har också många ideer som jag skulle vilja genomföra i något skede. Jag brukar oftat planera ganska länge innan jag gör något, men jag har märkt att det oftast blir bättre så i alla fall. :)
Ha en bra dag!
Kram Sanna

Grodmamman sa...

Det är fräscht med vitt och blått, gillar det mycket!
Visst har jag många hemligheter på gång, men jag lovar att jag kommer att berätta vad det är allt eftersom!:)
Vacker filt du hittat också! Varför virka eget när man kan hitta så vackra filtar på loppis!?!
Ha en bra dag!
Kram

Elinore sa...

Söt skål. Fyndade också en liten söt blå/vit skål häromdagen.. :)

Är oxå full av goda föresatser på kvällen men inte på morgonen. Men idag har det hänt nått ovanligt i det här huset.. Jag är i gång med bullbak =)
Kram Maria

Unknown sa...

OJ!! Såg att jag var inloggad som dottern.. ;)
Kram Maria

Hannis sa...

Fint med blått och vitt!
Märken spelar ingen roll tycker jag.
Det är hjärtat som avgör=))

Hittade ett virkat överkast i går,för enkelsäng.
Gulnat och fläckigt 75:-, nu blev det vitt efter ett bad i klorin.
Men tycker att Myrornas har blivit svindyra!
Pengarna går förvisso till välgörenhet men känns att det blivit en trend i loppisshoppandet.

Hem och Lycka sa...

Vilken underbar skål! Ska på loppis idag.

kram Mia

Madeleine Berglund sa...

Hej! Visst är det fint med blått och vitt. Din skål är jätte söt. Självklart ska du sova ut din sista semestervecka. Spännande med dina syprojekt!

Zetas är modernt och strikt men jag tyckte ändå om det. Kanske för att jag fick så gott fika? haha.. Allt kan inte var så gulligt och romantiskt hela tiden, då får man spader.. Kontraster är trevligt =) Ha de så skönt på din semster, pyssla på! Kram Madeleine

Kristin sa...

Hej hej! Du, jag måste ha missat ditt inlägg om ljusfaten. Jag såg det nu. Hoppas du inte trodde att jag plankade din inläggsidé, det gjorde jag faktiskt inte... dina fat tyckte jag förresten var sötare än de på Elle-bilden!

Härliga fina blåvita fynd du har gjort. De passar fint ihop trots att de är udda. Håller med dig om att det faktiskt är svårt att fynda. Jag tycker alla skriver "titta här vad jag hittade på loppis för 10 kr" och så är det något jättefint som jag, om jag har tur, har sett på loppis för 10 ggr så mycket (om jag ens har sett något liknande, vill säga). Det bästa stället hittills jag vet är bakluckeloppisen här på Värmdö. Där kan du hitta vad som helst, eller ingenting, och det är väldigt billigt. Röda korset etc - där är det inte billigt, tycker jag. Blocket börjar också bli dyrare. Antikaffärer skulle jag aldrig köpa prylar i. Det är tur att jag får köpa saker av min pappa antikhandlaren till hans inköpspriser, för jag vill nog inte ge hans försäljningspris... *fniss*

Nå, kan man få se en helbild på skåpet med tv:n möjligen??? Är ju vrålnyfiken...

kram till dig, jag börjar också jobba på måndag, vill inte direkt det jag heller men det finns ju ingen återvändo...!

/Kristin

Hannasvirrvarr sa...

Oj den är verkligen charmig, och den virkade pläden i det förra inläggen den är verkligen härlig :)

Jag passade också på att använda de flesta ledga mornar till sovmornar - det är ju så skönt! Fast knepigt sen att vrida tillbaka dygnet de timmar det blivit framskjutet under semestern. Men värt det :)

Kristin sa...

Hej du, nu är det jag igen. Jag såg på Hannis hem att du undrade över klorin och eftersom jag ändå sitter här och lillfian sover och pojkarna är på sjön, så har jag tid att blogga/surfa...

Jag har kört diverse saker i klorin, både linne och bomull. Gamla örngott, nya örngott, lakan, stolsöverdrag, påslakan... Man doserar efter vad som står på flaskan, tror ca 40-60 ml per tvätt. Man ska inte köra så varmt, utan max 40 grader. Jag trodde inte gulnader på lakan skulle gå bort vid så låg temperatur, men jag lovar, det blir vitt och fint och fräscht!!!! Däremot tycker jag det stinker klor om tvätten när man har gjort det här, så jag brukar alltid tvätta om den med vanligt tvättmedel och 60 grader, så får man bort lukten om man nu inte gillar den... ;-)

Polyester, nylon, ylle, silke, siden... det skulle jag inte prova med klorin men bomull och linne är som sagt inga problem.

Ursäkta att jag snodde åt mig frågan men jag hade som sagt tid över (hahahaha! anteckna!!! det kommer jag nog inte säga så snart igen!).

kram Kristin

rustik charm sa...

Å vilken fin skål:) Jag bara måste börja gå på loppis märker jag.
Ha en bra dag.
Kram Kristina

Hannis sa...

Jepp,det är zinksprayen=))

Klorin funkar kanon!
Har tvättat gamla vita handdukar med färgad brodyr i det och dom blir som nya utan att brodyren färgar av sig.
Samma med gamla lakan och virkat.
Jag gör som Kristin och eftertvättar för luktens skull.
Om det är väldigt gula eller fläckiga saker så brukar jag låta dom ligga och dra i en hink 1 timme innan jag maskintvättar.
För andra naturmaterial brukar jag använda Remol,gör samma där först i plasthink och sen in i maskinen.
Varning dock:
Både Klorin och Remol luktar apa inomhus.
Brukar ställa ut hinken på balkongen.

Mjuka sa...

Skålen är superfin! kram Malin

homebylina sa...

Fyndat igen ser jag =)Önskar att vi hade lite mer loppisar kring där jag bor...sålänge får jag läsa om dina fina fynd! Ha det gott och njut av sista dagarna i "frihet" ! Kram Lina

Emelie sa...

Så söt skålen är! Tänk att det verkar vara så att livet bjuder oss på olika färgperioder. När jag var runt 9 (tror jag)så var jag helt tokig i lila! Allt jag hade skulle vara lila. När perioden tog slut och tro mig det gjorde den så har jag fortfarande svårt för den färgen. Lite bättre är det dock idag - jag kan tycka att det är fint med lila hos/ på andra men det kommer nog dröja innan jag har lila igen...

Ingrid sa...

Kan aldrig tänka mig att du har ideér ;0) Hela ditt huvud är nog fullt om jag får gissa...

I dag har jag faktiskt genomfört mitt mål med Cambridge. Bildbevis finns i bloggen :0)

~Livet i byn

Frida sa...

Vilken fin skål, det är verkligen fint med blått/vitt. Jag tycker du gör alldeles rätt i att sova ut. Jag är inte heller morgonpigg och njuter för fulla drag av mina sista sovmornar på semestern.
Kram Frida

Rosenvit sa...

Sötsöt skål. Kan se den framför mig med lite julröda äpplen.

Kram
Anna

Monkan sa...

Oooh, "ny typ av gardin", det låter spännande, undrar vad det kan innebära? Vitblått är ju väldigt fräscht och visst går det hur bra som helst med märkesfritt. Men vad var det för ord du skrev, "tidigt"? Finns inte i min vokabulär när det gäller att gå upp, och dessvärre inte heller när det gäller att gå och lägga sig. Eller, det beror ju på hur man ser det, när övergår sent i att bli tidigt...? ;-) Jo, jag har ju anat ett visst samband mellan sen kväll och sen/seg morron...

En virkad filt för 25 kronor är olagligt billigt. För 25 pix får man inte ens en rulle garn och det lär ju ha gått åt ett antal till den där. Och så då allt jobb med att göra den... Men den verkar i alla fall vara gjord i ett stycke, och inte en massa rutor med eländes garnändor att fästa, det är verkligen trist sysselsättning.

Usch, det där med den mystiskt försvinnande semestern känner jag igen. Först hade det bara gått en vecka, sen två och alltså ändå halva semestern kvar, nu plötsligt bara en och en halv kvar. Paniiiiiik.

En liten undran :-) När du trycker ord/texter på trä och tyg med dina bokstavsstämplar, vad har du använt för färg? Olika till de olika underlagen? Och hur för du på färgen på bokstäverna? Eller kanske är det olika färdiga stämpeldynor du använder?

Lyktor och Tyg sa...

Hej Jag gillar också vitblått porslin. Har några tallrikar med ingen tallrikshylla. Mm vet bara inte var jag ska få rum med en eller i vårt kök. När vår lilla stuga är renoverad tänkte jag ha en där. Kram Kristina
Ps din blogg är aå bra!

Smultronlycka sa...

Godkväll!
Jag röstar för att du tar sovmorgon :)
Jag är också morgontrött!
Vaknar till på kvällarna :)
Skålen var jätte söt!
Det är så fint med vitt och blått!
Ha en fortsatt bra vecka och njut de sista semester dagarna!
Kram Anna

Vitt och Blått sa...

Den var söööt! :) Jag ställer klockan lite då och då även fast det är semester, inte för tidigt bara! Har semester till på onsdag nästa vecka och kom på idag att jag haft över en veckas ledigt och att det bara är en vecka kvar, liiite mindre till och med! Hade velat ha minst nio veckor till, hihi.. Nästa sommar ska jag inte jobba något extra utan njuta av mitt sommarlov som ledig fröken! :) Men det är så roligt att jobba på mitt "sommarjobb" och extrapengar är alltid välkomet! Ha en bra torsdag! Kram E