söndag 5 juli 2009

Prickar i ramar

Med en krävande hundpensionatsgäst blir det många promenader och mindre pysslat.
Men jag har åtminstone sytt en gardin och en tygburk (båda presenter), tryckt med tygfärg på linnetyg och sytt kuddar av det, målat en korglampskärm och arrangerat om lite på kökshyllan.

Jag fyndade ju två tyglängder i genomskinligt vitt tyg med vita sammetsprickar på tidigare i veckan. Det ska bli både nya köksgardiner samt att jag har häftat fast tyget bakom ramar. Just dessa ramar köptes på loppis, de var då guldfärgade. Jag har målat dem svarta, sedan vita och sedan sandpapprat lite. Jag har kombinerat dem med gamla sirligare ramar, också vitmålade, samt de ramar som jag häftat fast spets på tidigare.









Mitt tidigare fyndade rosa grytunderlägg tjänstgör nu under glaskupan.



Och så vidarebefordrar jag ett tips från
Madeleine. Vita cafe au lait-skålar från Coop. Visserligen i plast, men ser äkta ut!

28 kommentarer:

Från koja till slott sa...

Åh vad fint det var med alla ramarna! Tyget bakom blir så himla sött! ;)

Hoppas du har en bra sommar i övrigt, nu har vi haft det superdupervarmt ett bra tag, men idag är det mycket svalare. Jag trodde aldrig jag skulle säga det, men Gud vad skönt att solen lyser med sin frånvaro! ;)

Kram Pernilla

Bokmalen sa...

Vad fint det blev!! Gillar verkligen ramarna!! ;)
Kramen, Maria

Lina sa...

Det var så gulligt det där att du knutit band med hjärta runt en ram! Jag satte också prickar i ram häromdagen, mina var dock bruna med rosa bakgrund i en gammal snirklig. Men prickar i ram var gemensamt:)
Ha det så fint!
/Lina

Lilla huset på prärien sa...

Superfina skålar! Jag var på Coop för bara några dagar sedan men jag såg inga sådana fina... får väl ta mig en tur till då *ler*

Kram Jenny

Villa Carl Larsson sa...

Men vilka fina skålar. Ja de ser verkligen äkta ut!! Perfekt till picnic då när de är i plast :)

Och jag måste bara få fråga dig vart du hittar alla dessa underbara tyger? Jag är ute efter ett spetstyg att sätta innanför ett vitrinskåp. Vart ska jag leta?

Malin - Ebbas änglar sa...

Hej!
Oj oj oj.... har nyss "hittat" till dig o hjälp vad mycket inspiration & ideér jag får!!! Lägger dig i min blogglista om det är ok?
Ha det bra / vänligen Malin ^^,

Grodmamman sa...

"...många promenader och mindre pyssel." Då undrar jag hur mycket du gjort om du inte haft hundpensionat!:)
Tycker om dina spetstavlor och särskilt den som du har i din banner. Så fint med hjärtat till spetsen.
Här har jag röjt lite idag vilket var välbehövligt och sedan har jag broderat. Går man inte upp förrän elva så hinner man inte så mycket, men än är ju kvällen ung!:)
Kram

Ingrid sa...

Dom ser ut som glas, jättefina. Dina bilder är så fräsha och fina.

~Livet i byn

Made in Persbo...Carina sa...

Hej tjejen!
Jisses så du pysslar å står i! Och nu har du ju satt griller i huvudet på mig också!. Jag har nämligen en ram ståendes framme som väntar att få ett snyggt designark i sig...men nu blev jag ju sugen på att se om inte mormors gamla solbrända sköra trådgardiner skulle kunna passa där istället.

Blev så himla snyggt det du ordnat på din hylla där!

Jag har också min glaskupa stående på ett grytunderlägg av luffarslöjd :) ...fast mitt är omålat.

Tack för inspirationen och ha det gott!
Kram, Carina

Lyktor och Tyg sa...

Förstår inte hur du hinner så mycket. Du skulle kunna ha en liten butik och sälja en del av de du gör. Men ha den i Närke i så fall så jag kan åka till den hi hi...
kram Kristina

Casa Loda sa...

Så fint det blev på hyllan med de olika ramarna! Riktigt inspirerande som alltid att läsa din blogg! Ha det så bra!
Annika

Domus Dulcis Domus sa...

Så mycket roliga ideér man kan få här.... tavlorna är ju riktigt fina. Skålarna var också ett bra tips för en husvagnsentusiast! Mvh Ulrika

Unknown sa...

Hahahaha... inget tid till pyssel nej
nä nä.
Tycker din tavelsamling är inspirerande.. ger mig många ideér.
Ha det
Kram Maria

Bella sa...

Så fina ramar du gjort, tycker det låter som om du hunnit med både det ena och det andra trots vovven :)

Ha en skön kväll

Kramar Bella

Anki sa...

Vad fint på hyllan! Vilken smart grej att sätta tyg i ramarna...den ska jag nog sno, hihi...Har en del ramar nedpackade som jag inte visste vad jag skulle göra med! Så nu kanske!!

Ha en fin vecka! Kramiz

Mitt skabbiga chica hus sa...

du det låter ju som pyssel för en hel månad det du hunnit med:o)

Fint med alla ramar! Och tack för tipset om Coop, en anledning att storhandla imorgon:o)

Kram
Mia

Jo sa...

oj, vad du pysslar och står i! :)
Själv spankulerar jag ju bara omkring och luktar på blommorna. Fast jag är inte direkt Ernst-ärtig när jag är i rucklet, snarare osminkad och håret i tofs :) Men jag skrattade gott när jag läste din kommentar, jag är nog som en parodi på Ernst där jag går omkring och sniffar och säger att allt är vackert och underbart! Hihi.. Jag väntar på den dagen då tålmodige Joflopp ryter till och säger: -Men, sluta TJATA om att jag ska lukta och titta på allt!! Fniss!
Det låter mysigt att ha en hund som "tvingar" ut en på promenader, det borde jag också ha... :)

Vackrare vardag sa...

I mina öron lät det där som en hel del pyssel:) Och ramen blev jättevacker! Gillar det fina hjärtat som också hänger på den ena ramen; charmigt!

Ha en bra vecka med mycket pyssel;)

Jenny sa...

Hej!
Attans vad fint du har gjort det där på hyllan! Jättefina ramar o tyger:)

Tack för tipset om skålarna från Coop, får ta mig en tur dit!

Ha en bra dag,
Kramis Jenny

Therése sa...

Det är så fint med allt det vita!
Man tror det ska bli tråkigt utan färg, men du får till det så himla bra ;-)
Kram Therése

Lisa.L sa...

Men wooow så fint d blir med spetstyg i en vitmålad ram =) tack för tipset! Jag har nämligen lite ramar liggandes och en hel påse med spetstyger som jag inte riktigt vet vad jag ska hitta på med. Skålarna var jätte söta =)

Ta hand om dig ! kram Lisa

rustik charm sa...

Så fint, gillar verkligen ramarna:) Ha en bra dag.
Kram Kristina

Smultronlycka sa...

Hallå!!
Ååå vad fint du gjort!Vilken härlig samling ramar och spetsen och tyget med prickar är supersött!!
Jag tycker du hunnit pysslat på bra mycket vännen!
Ha en mysig kväll!
Kramar

Helen sa...

Önskar jag hann med lika mycket som du! Men nu när semestern äntligen är här kanske orken och lusten återkommer.
Vilket fint tyg du har fyndat!!

Tack för grattishälsningen!
Kram

Erika sa...

Tjusigt!

De där skålarna fyndade jag också. det är ju så perfekta för små barnhänder eller klumpiga mammor :-) Slipper massa trasiga skålar.

kram

Erika

chokladblomma sa...

Fint!!
Jag tycker att du verkar hinna med en massa pyssel jag, trots hundvakt!
Själv har jag inte ens orkat baka bullar som jag skulle göra idag... kanske lite senare?!?

Ha det gott!
Kram

Rosenvit sa...

Vilket fint pyssel du åstadkommit igen!
Rama in tyg är jättefint.
Café-au-lait muggarna är helsnygga ska nog bege mig till Coop i helgen...

Kram
Anna

Erica sa...

Vilka fina bilder!