söndag 12 juli 2009

Från 80-tal till Provence

Ahhhhh!
Mina jalusidörrar är klara, och jag är så nöjd!

Tack vare att dörrarna var lite slitna från början så behövde jag inte slipa innan jag började måla - lacken var redan bortnött. Så jag målade först på svart färg, sedan matt, vitt färg. Därefter lite slippapper för den rätta nötningen a la Provence (gör man dem inte lite nötta i färgen ser de bara ut som två tvättställsdörrar från 80-talet...)

Nu börjar det roliga - flytta runt dem tills jag bestämt var de ska få vara. Dörrarna är omkring 50 cm höga, så man skulle kunna placera dem lite var som helst.







Och hur går det med hallen då? Jo, tack, snart grejar jag där igen.

27 kommentarer:

Vackrare vardag sa...

Men hjälp, så fina dom blev! Helt fantastiska! Dom började verkligen se gamla och franska ut. Och vilken passlig storlek dom hade. Föreställde mig stora dörrar, men så där är dom ju mera praktiska. Tycker dom är speciellt fina på hyllan med trädet och lavendeln. Är så franskt över det:)

Kul att läsa svaren på dina frågor!

Ser fram emot hallen:)

Ingrid sa...

Kan tänka mig att din hall kommer att bli toppenfin!!

~Livet i byn

Sanna sa...

Oj så fina!!Jag har annars också planerat att köpa ett olivträd. Är bara orolig för om jag får det att hålla (sepeciellt över vintern). Hur länge har du haft ditt?
Ska bli kul att se din hall!
Kram Sanna

Anonym sa...

Så härligt fina de blev! Förstår att du flyttar dem runt för att de ska finna det bästa stället!
Sv: det är huset som ska säljas och centraldammsugaren följer med huset då...
Kram Anna

VITA NYANSER sa...

Så fint det blev! De kommer pryda sin plats var den än står!

Megaloppisen, ja, vad ska man säga...jag gick dit med stora förväntningar....och hem tomhänt! Det var bara folk som tömt sina förråd och lådor hemma och gick dit och sålde, inget av värde. Nä, små loppisar med härliga fynd ska det vá!

Ha en skön söndag!
Kram l-l

Anonym sa...

Fiiint som alltid.
Gillade dem i hop med bokstaven...snygg kontrast mot det svarta.
kram kram

Grodmamman sa...

Ok, jag hade föreställt mig stora dörrar!:) De här var ju mer behändiga och mer lättplacerade. Jätte fina var de efter din "behandling"!:)
Kram

Madeleine Berglund sa...

Hej! Nu är N nästan frisk men jag går här i en liten bubbla. Men för en gångs skull vilar jag väldigt mycket. Vanligtvis har jag svårt att sitta still trots att jag är sjuk.

Så du menar att man kan måla krukor med helt vanlig färg alltså? det låter toppen!
Du har gjort det jättefint, snyggt också med svart snöre till lavendeln. Kram Madeleine =)

Signe 1 sa...

Yes vad snyggt det blev! Ja halva nöjet är ju att flytta runt på sakerna tills man finner platsen med stort P...hihi. Må gott!

Vårt hem på landet sa...

De ser ut att passa överallt tack vare din behandling. :) Såå fina!

♥ Pia... sa...

Fasen vad du är duktig:)..trodde oxå att det var stora dörrar..men de där..hur fint som helst...kram..pia

Monkan sa...

Så bra att du har alternativ, om du vill så kan du alltså lätta göra om luckorna till á la 80-tal ;-) Men du skulle bara våga, då skulle en samlad bloggvärld enhetligt protestera. Jättefina, och de kan förmodligen stå i stort sett var som helst, bara du kan se dem hela tiden :-)

Nä, nåt komplett tuggummipappersdraperi lär jag nog inte göra, jag hade svårt nog att plåga i mig ett sånt tuggummi. Jag kände bara att jag borde bidra till att bevara denna "konst" till eftervärlden :-) Fast jag tror inte att nån nappar, kanske måste be nån göra ett dataspel av det istället ;-)

Men nu... är jag helt paff... "marknadsföring, PR och dylikt"?! Nog för att Fröken är en fena på att skriva, men nån kommentar nånstans har fått mig att tänka mer åt lärarhållet, fast jag aldrig har fått det att gå ihop med allt detta resande.

Ha ha, jag har en följdfråga till "var gör du av allt du pysslar ihop": Har du en kuddfodralskykogård i källaren? ;-)

Aha, chokladblomma! Sån bekantade jag mig med för första gången igår, ute på Rosendal. Verkligen söt liten blomma! Men åh, jag trodde namnet kom från färgen... satte aldrig dit näsan och luktade! Då måste jag ju åka ut dit igen och undersöka, sån osis ;-)

Nämen va?! Då har jag ju helt felbedömt Iris hantverk, Madame Stoltz?! Jag har bara kikat in lite snabbt i butiken på Kungsgatan och inte sett nåt som är i närheten av Madame Stoltz-stilen och därför hade jag inte med butiken i listan du fick. Och så var ju målet att inte ha nånting på Västerlånggatan med i listan... ("yankee candle-affären" undantagen). Äsch, det var väl en sån där söndagsstängd rackare, då får jag vänta till imorron för att kolla läget ju.

Kuddfodralet med cappucinoränderna är otroligt fint!!! Och så smart, då kan du ju få samma mönster på flera olika saker om du vill, både hårda och mjuka.

Bara så du vet, "de superfina gamla tegelhusen" i Sickla har också tillhört Atlas Copco (fast de har nu kastat om namnen på alla byggnader enligt brorsan som har jobbat där). Så de valde ju rätt byggnader att göra köpmecka av i all fall :-)

millandante sa...

Förstår dig precis med ...nu börjar det roliga med att flytta runt dem... så fina de är!!!
Kul att läsa svaren på frågorna!!

Stod och dreglade över en chokladblomma härom veckan, men tyckte de var för dyra... nu ångrar jag mig...
Kram

Lyktor och Tyg sa...

Det blev snyggt! nu blev jag sugen på jalusi dörrar. Kanske jag också kan hitta några.
kram Kristina

Sigrid sa...

SNYGGT! (som alltiiid)
Gillade dem speciellt uppställda i fönstret! Fortsatt lycka till med hallpysslandet!
Kram
Sigrid

IKT i min vardag sa...

Tjusiga dörrar! Det vr jättekul att läsa dina frågor och svar här nedan. Fick svar på några egna funderingar där :)

Kram Linda

Hannis sa...

Oooo,i like, tralalala!
Mycket snygga!

Undrar hur många gånger du hunnit flytta runt dom vid det här laget??
Kul med frågestunden!

Bella sa...

Åååh, så fina dörrarna blev, riktigt snygga och lättplacerade!!! Gissar att du redan flyttat runt dem några gånger hemma...

Ha en skön söndagkväll

Kram Bella

Johanna sa...

Snyggt. Jag letar efter fönsterluckor till köket i den stilen.

Tulipa sa...

De passar ju överallt!
Tänk sån vånda man får när något snyggt ska placeras och de är fina på varje ställe ..*ler**!

Lycka till!

Förstår att du är nöjd!

Anki sa...

Aha...jag trodde oxå det var stora dörrar!
Så snygga dom blev, fast det hade jag redan räknat ut, hihi...Min lucka är jättestor jämfört, & rejält skabbig...jag har inte gjort nåt med den, förutom att skrapa bort lös färg! För tillfället står den lutad med fotändan på sängen! Vi får se var den hamnar!

Ha en fin vecka! Kram Anki

Vitt och Blått sa...

Va fina de blev! Snyggt när du målade svart under först och sedan "nötte" fram det efter att du målat på vitt! :) Passar överallt! Hihi

Kram E

Hem och Lycka sa...

Åå så snygga, vilken fin dekoration för rummet!

kram Mia

Gotlandsliv sa...

Oh, lá lá! Très beau!
Hrm... den gamla skolfranskan kanske inte är vad den borde. Fina dörrar har du fått till i alla fall! :)

Hanna sa...

Så fint det blev.
Hanna

Unknown sa...

Wow, vad snyggt! Nu blev jag sugen jag med, har en sån dörr, men det duger ju som en bra början..
Kram Maria

Emelie sa...

Underbart fina! Jag gillar när du har de i fönstret, det röstar nog jag för :)