måndag 13 juli 2009

Väldoftande vitt

Nämen, redan inne på andra semesterveckan?? Tänk om den där otäcka årstiden som börjar på v och slutar på -inter skulle gå lika snabbt, då skulle jag inte klaga (lika mycket...).

För att verkligen hinna få ut så mycket som möjligt av den lediga tiden startar jag upp flera projekt och pyssel samtidigt. Medan färgen torkar på en korg kan man sy en kudde, ungefär. Fast jag har ju inte ens hunnit börja med de där gröna kuddarna än. Lite försöker jag även rensa och städa - igår fick en mängd skor gå vidare till skohimlen.

Och så vill man ju även hinna njuta av naturens grönska och blommor. Häromdagen upptäckte jag två stora buskar som blommade med härliga vita blommor hos herr Fräken. Naturligtvis var jag där och knipsade åt mig ett par kvistar. Någon som vet vad busken heter? (klicka på bilderna, så blir de större!)



32 kommentarer:

Rebecca sa...

Här kommer växthjälp:)
Busken med de vackra vita blommorna heter schersmin.

Måste också säga att du har en väldigt inspirerande blogg med nya projekt i ett imponerande tempo!

Soliga hälsningar

Anonym sa...

Tur att Rebecca hann före för jag hade inte en aning om vad busken hette. Inte ens en aning om att det fanns en som hette schersmin...
Visst går tiden fort. Nu är det "enbart" 5 semester veckor kvar!
Ha det gott! Här städas det nämligen för fullt. Andra husvisningen i kväll! Sen kan man slappna av och sluta superstäda...
Kram anna

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Ja nog ser det ut som schersmin som Rebecca skriver. Vanligen doftar de underbart!

Härliga bilder.

Hannis sa...

Kan tänka mig att du fixar flera projekt samtidigt!
Fina bilder!

Släpade fram omålade korgar som ska målas=))
I grått den här gången!
Eller kanske turkost.

Visst går tiden fort,framför allt semestertiden.
Har tre veckor kvar och så mycket jag vill göra=))

IKT i min vardag sa...

Visst är det schersmin (visste inte att det stavades så, tack Rebecka ;))
Min mamma har en jättebuske utav denna och den doftar himmelskt gott!

Visst går tiden alltför fort nu, har själv averkat 4 veckor redan! Känns knappt!


Kram Linda

Backstitch sa...

Här har vi det latinska namnet på busken: Philadelphus coronarius, doftschersmin. Den doftar underbart. Mina svärföräldrar klippte ned sin till ca 20cm i fjol och nu blommar den vackert på ca 1m höga kvistar. Den är super tålig och växer snabbt.
I Finland kallar vi den Jasmin.
Kram Moster

Anonym sa...

Jag trodde nog oxå att den stavades Jasmin men man lär så länge man lever.
Den är i alla fall helt underbar och doftar grymt gott på kvällara.
kram kram

millandante sa...

Ingen aning innan jag läste ovanstående kommentarer. Men jag vet att du skriver himla bra och roligt!!
Kram

Unknown sa...

Ja tänk om vintern kunde gå lika snabbt, eller ännu hellre, att sommarn kunde vara lika länge som vintern,
Önskar att min scherminsbuske kunde blomma lika vackert. Kanske nästa år. Hoppas.. :)
Kram Maria

Sanna sa...

Vackra bilder!Naturen är full med en massa vackert nu.. :)
Kram Sanna

Grodmamman sa...

Tur att andra är växtkunniga, för det är inte jag!:) Däremot visste jag hur det stavades!
Är också inne på andra semesterveckan och här ser det ut att bli något bättre väder i veckan.
Lycka till med alla dina projekt!
Kram

Lyktor och Tyg sa...

Hej Ja det kan vara jasmin eller schersmin, jag vet inte riktigt skilnaden med de är släkt med varandra i alla fall
Visst går veckorna fort. Man vill bromsa tiden.
kram Kristina

Hanna sa...

Så fina bilder.
Hanna

Rester till middag sa...

Vilken fin shersmin!
Det är en av mina favorit blommor, speciellt den som heter smultronshersmin och doftar som härliga röda smultron.
Jag har fått en buske av min svärmor, tyvärr har den inte haft den goda smaken att börja blomma ännu :)

Vårt hem på landet sa...

Mmmm! Riktigt känner doften genom skärmen :) Här blommade den för länge sen tyvärr, men doften sitter kvar länge!!

(Kan antingen vara jasmin eller schersmin, ganska svårt att se skillnad på dem, speciellt avklippta)

Signe 1 sa...

Lovely!:-) doftar ljuvligt och fina att se på...Kram Sofia

Signe 1 sa...

Hihi, vi kommenterade hos varann samtidigt. Telepati;-)!

Jenny sa...

Hej!
Hade ingen aning om vad busken heter men ser att du redan fått svar! Visst är det bra med bloggen, man kan få hjälp med allt möjligt:)

Kramis Jenny

Anonym sa...

Gillar ditt tempo,det liknar mitt! Och så säger man att vi norrlänningar är sävliga....Många bra ideer och och inspirerande är du i alla fall.

Mjuka sa...

Doftschersmin, precis vad jag har utanför mitt fönster i arbetsrummet. Doftar ljuvligt!! Fina bilder vännen
kram Malin

Lantliga drömmar sa...

Hi,hi jag har också en hel del skor sm skulle behöva komma till skohimlen. Blir gärna för många när man jobbar i skobutik. Nilla

♥ mamman i huset ♥ sa...

Imponerad av din energi... (Har jag nog skrivit förr också!)

Snygg header!

Monkan sa...

Jamen usch vad hemsk jag var! Fattar inte varifrån jag fick ordet. Pensionat, självklart!

Och självklart håller jag med om att adoption av övergiven containerdumpad bräda enbart är en god gärning (men måste tillägga att det kan tänkas att lagens långa arm är av en annan åsikt...).

Ute var det rätt svalt men inne i Plantboden var det olidligt varmt, men som sagt, man offrar sig gärna. Igen och igen. Och Iris, ja just precis, mest hantverksaktigt som namnet säger, och behöver du sånt så gör du det väl själv :-)

Rensas och städas görs det här också. Imorron blir det en liten vända till Stadsmission för att lämna in lite kläder och skor - håll tummarna för att jag kommer därifrån tomhänt... In genom dörren, ett steg till vänster, droppa påse, vänd på klacken och så UT.

Låter som att du har en Mycket Bra Metod för ditt pysslande :-) Frågor om blommor är jag dessvärre helt fel person att besvara. Eller du, eftersom du skriver väldoft, exakt hur väl? Kan det vara en som brukar kallas smultronros, men som helt klart heter nåt helt annat (precis som "garderobsblommorna" som jag har ett gäng av, har så klart nåt krångligt namn). Det är bättre med ord som man kan uttala, och som verkligen beskriver växten (som garderobsblomma, så tålig att den kan överleva i en garderob, så fatta varför jag har en hel farm av såna ;-) vattnas en gång i månaden). "Smultronrosen", vare sig det är sån du har eller inte, doftar i alla fall sanslöst gott, som godis :-)

Vitt och Blått sa...

Jag har också en underbar doftschersmin i stugan, de är både söööta och doftar härligt! Joo, det kommer mer info om jobbet, det är så nytt än.. (Vill inte skriva så mycket innan allt runt omkring är klart.) Men det är en blandad lärartjänst, så mycket kan jag skriva. :) Blev lite klurig nu kände jag med så fort allt är klart skriver jag mer om det på bloggen! Sköönt med andra semesterveckan, själv har jag sju dagar kvar att jobba innan semestern tar vid!

Kram E

Emelie sa...

Åh vilka vackra blommor! Jag ser att du fått hjälp av idel kunniga läsare om sorten också :) Supersöta i alla fall i både korg och vas!

Nej det verkar inte vara så många som kan ge tips om SF men vem är jag att ifrågasätta det, jag som själv heller aldrig befunnit mig på amerikanskt territorium. Men då får jag väl tipsa er så småningom i stället ;) Förresten, Haparanda är oändligt exotiskt för mig soma ldrig varit norr om Östersund! Om än inte till IKEA så skulle jag mer än gärna göra en resa dit. Okej, jag skulle inte byta ut Kalifornien men inte är det fy skam inte!

Gotlandsliv sa...

Jaha. Bara för att jag för en gångs skull kunde svara på din fråga, så var jag alldeles för sent ute... :)

Hem och Lycka sa...

Hehe, kunde också svara på din fråga men hade ungefär en triljon före mig som också kunde :-D

Visst är den vacker, så fina bilder du tagit!

kram Mia

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Härligt så med all energi!!!Känner mg ganska så laddad med just nu...måste va sommaren..kanske regnet...då kommer pysselådrorna fram!!!;))

tack för hälsningen!

Kramisar Millan ♥

Madeleine Berglund sa...

Hej! Som jag ser att du redan fått svar på. Men visst ser det ut att vara en schersmin, underbara buskar som doftar ljuvligt. En lantlig klassiker tycker jag, ett måste om man har torp med andra ord. ;) Jaså, bor inte du och herr fräken tillsammans?

Måla krukor gjorde jag som liten, dock i väldigt färgglada kulörer. Men nu ska jag ge mig in i krukmålningens värld igen, dock med andra färger. Så ska jag köpa lera, börja sticka och kanske sy..gå på loppis och fynda..ja, du hör hur jag låter. Jag vill göra ALLT på en gång bara för att jag inte har varken ork (sjuk) eller tid (ingen semester).

Nåväl, visst var du i Sickla under din vistelse här i Stockholm? Fanns det en Himla butik där?

Kram Madeleine

Anonym sa...

skulle säga samma som alla andra...men trodde det stavades jasmin =)
Man ska lära sig nåt nytt varje dag

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Rörande det där med kvistlack...

Ja, möjligen kanske det kan vara knepigt att få lasyr att fästa bra, om man kvistlackat. Kommer inte riktigt ihåg hur ytan blir efter kvistlackning, men en liten sökning på google säger att man endast ska använda kvistlack om man sedan ska täckmåla. Så med lasyr ska man inte kvistlacka.

Made in Persbo...Carina sa...

hi, hi! Ja du kan hälsa herr fräken att det där med att ta 100foton på en blomkvist är inget han begriper sig på och alltså inte behöver ödsla nån tid med att ha synpunkter på heller...förresten, behöver inte han gå och diska eller nåt? hihi!

Så ni har blommande doftschersminer nu där i norr! Här är de ju överblommade sen länge men visst är de helt ljuvliga! Fyller hela hemmet med doft av SOMMAR!

Ha det gott!
Kram, Carina