lördag 11 juli 2009

Svar

Nu blir det svar på era frågor - jag hoppas att jag inte har missat något!

Brukar du slipa ned det du målar, tex skohyllan?
Det beror helt på skicket. Skohyllan var helt ny, i trä och jag skulle måla med oljebaserad färg så då tyckte jag att slipning inte var nödvändigt. Men är det många lager av färg, ojämnt underlag eller lackat skulle jag slipa eller sandpappra.

Vad är ditt yrke, vad jobbar du med?
Jag jobbar med marknadsföring, PR och dylikt. Så jag skriver en hel del även i jobbet.

Var får du din pysselenergi och inspiration ifrån?
Hm, inte så lätt att redogöra för.
Inspiration kan komma överallt ifrån: bilder i tidningar, bloggar eller böcker. Jag kan även se sådant som inte alls har med inredning att göra och komma på något jag vill göra utifrån det; tex något nytt material. Ibland dyker idéer bara upp utan att jag vet varifrån de kommer...
Pysselenergin kommer om man är igång. Har man väl kommit igång och börjat med ett pysselprojekt så ger det energi till fler saker. Kommer jag på något jag absolut vill göra blir jag som uppslukad i min egen värld och får energi av idéen. Det hjälper även att prioritera pysslandet, och ha tid för det. Jag har inte heller barn, och det verkar underlätta om man ska få tid till egna saker, av vad jag har hört...

Kan du visa mer hur du går tillväga när du tex trycker på tyg?
Jag är inte så mycket för att visa steg för steg-instruktioner. Framför allt för att jag brukar glömma bort att ta foton under tiden jag pysslar eftersom jag är så ivrig. Sedan tycker jag att det är lite tråkigt om man kopierar exakt det jag har gjort, inspireras hellre att göra er egen version!

Var hittar du schabloner eller mallar för tygtryck eller skyltar?
Den vanligaste frågan som jag får. Mina schabloner kommer från Panduro och mina stämplar från Clas Ohlson. Jag har även gjort egna mallar i InDesign eller Photoshop som jag sedan har kalkerat över till tyg eller trä. Många gånger textar jag även på fri hand.

Jag har en pärlspont i björk i köket och vill måla den vit, men vill att träådringen ska synas igenom, hur ska jag göra då?
Är du säker på att pärlsponten inte är i furu? Dvs från tall?
Jag är ju ingen målningsexpert, så detta är enbart min åsikt baserad på min empiriska slutledning... Det finns lasyrfärg att köpa som då låter träet synas igenom. Färgen blir liksom genomskinlig.
Dock tycker jag att det är väldigt svårt att måla med detta på trä som redan är uppsatt. För att lasering ska bli snyggt måste man måla i träets riktning hela tiden så att det inte blir kladdigt, och det kan vara svårt att komma åt i alla skrymslen i pärlspont.
Har pärlsponten dessutom synliga kvistar, måste man kvistlacka över dem för att de inte ska synas igenom, och jag är osäker på om man kan lasera över det som är kvistlackat? Någon som vet?

Vad gör du av allt som du pysslar ihop?
Jag har framme det jag pysslat ihop tills jag tröttnar på det. Då åker det in i ett skåp eller något av de två stora källarförråden. Ibland får det åka vidare till loppis och ibland tar jag fram det igen när det fått vila. Man behöver inte behålla allt man gör för evigt!

Vilken vitfärg använder du dig av när du målar möbler etc?
Jag brukar använda mig av antingen Beckers snickerifärg, vattenbaserad eller för svåra fall, Butinox oljebaserade snickerifärg. Båda helvita och glans 40. För mindre projekt brukar jag använda mig av olika hobbyfärger som bl a finns på Rusta.

Har du haft någon annan inredningsstil än den du har nu?
Oja. Jag är även väldigt förtjust i 50-tals formgivning och brukar blanda in lite av det nu med, även om jag haft mer förut. Dock kan jag känna att den är lite mörk emellanåt.
Jag är även svag för mer grafisk och minimalistisk stil, men den är rätt städkrävande och inte så pysselvänlig. Jag har även provat på mer färgstarka stilar, med 60- och 70-tals mönster. Men hur mycket jag än gillar stora och färgglada mönster blir det i mina ögon lite för mycket att titta på. Men jag har fortfarande kvar en stor samling sådana tyger, man kan ju ändra sig.
Inredningsstil beror även på hur bostaden i övrigt ser ut. Nu bor jag i lägenhet byggd på 50-talet och man kan inte gulla till det för mycket då.





Söta druvor på härligt buckligt fat från Drömhuset. Mums!

14 kommentarer:

Grodmamman sa...

Tack för svaren, borde spara detta inlägg på en bra plats!:)
Hur går det med hallprojektet? Här händer inte mycket idag. Skulle ju på loppis, men den blev inställd p g a regn. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu.
Ha en bra lördag!
Kram

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Hej Hopp!

Det där med kvistlack är ju lite knepigt. Mitt tips skulle vara att inte bara använda kvistlack på själva kvistarna, utan på hela ytan. Det kan nämligen bli så att själva kvistlacken "skiner igenom" och gör att man får en glansigare yta i färgen just där kvistlacken är applicerad. Men huruvida kan kan lasera på kvistlack vågar jag inte svara på. Då kanske man instället kan använda sig av vattenbaserad färg, som man blandar ut i vatten, och på så sätt får en tunnare variant? Men det gäller ju att inte applicera för mycket, så att det rinner.

Hur som helst...bara en liten tanke... Nu ska jag gå ut och spraymåla ljusstakar! Ha det fint!

Lyktor och Tyg sa...

Kul att läsa!
Kram Kristian

Mjuka sa...

Vilka bra frågor och svar!! Nu kommer jag också med en fråga, skall göra en snäckmobil, hur gör jag hål i snäckorna?? Med borr eller ?? Kram på dig
Nu blir det blåbärspaj
kram Malin

Unknown sa...

Håller med att det var bra frågor och svar. Nu ska jag plocka fram symaskinen..
Kram Maria

chokladblomma sa...

Massa nyttiga svar!

Attans vacker blomma du har införskaffat dig förresten!;)

Ha det gott!
Kram

Madeleine Berglund sa...

Ja, visst gillar man olika typer av karlar, ibland är jag lite av periodare. Min N hade snaggat ett tag och det var ju himla stiligt tyckte jag. Men nu har lockarna kommit till sin rätt. =)

Det är en fröjd för en sjukling som jag att vara på din blogg, jag riktigt gosar in mig i dina projekt. Kul också att läsa dina svar. :)
Såg du när Ernst var på loppis i veckans avsnitt? Jag ville bara hojta till kameramannen att zooma in den gamla vågen bakom Ernst och ropa: "deeeen paaaaxar jaaag."

Vad använde du för färg till din kruka?

Ha en finfin lördag!
kram Madeleine

Annas Lycka sa...

Tack söta rara.....Ska snart våga mig på det där med möbler och måla...Kram i regnet!! Anna

Jo sa...

Vad roligt att läsa dina svar! :) Det där tyglagret blev jag lite sugen på! ;) Framförallt för att jag gillar färgerna och mönstrena från 60- och 70-talet, men inte riktigt orkar med för mycket av det. Då är det perfekt med glada kuddar med mönster. DÅ kan man byta ut dem ocg variera sig och jag tröttnar inte så snabbt! :)
Du får tjoa till om du skulle rensa, dvs INNAN du lägger ut det på Tradera ;)

Anonym sa...

Du har varit flitig på att svara ser jag! Trevlig läsning!
Önskar dig en lika fin kväll som jag ser här utanför!
Kram Anna

Ingrid sa...

Vilka roliga frågor och fina svar, alltid lär man sig något.

~Livet i byn

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Härlig frågestund o tack för aalla svar!!!Smart sätt!!!

Trevlig Helg!!
~~Kram ♥ Millan~~

Stjärnor & Champagne sa...

Hah vad du är duktig med dina svar, det gillar jag.

Kramkram Anne

Engelska Villan sa...

Hej svejs!
Vilka bra tips! Ska komma ihåg dessa till en annan gång :)
Kram Anna